دبیرکل چهارمین جشنواره هنر مقاومت گفت: هنر انقلاب، هنر رئالیسم جادویی است و قابلیت این را دارد که بتوانیم آن را به‌عنوان اندوخته هنرمندان جهان اسلام به رخ دنیا بکشیم.
کد خبر: ۳۰۵۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳ 02 October 2016
حبیب‌الله صادقی در نشست خبری چهارمین جشنواره «هنر مقاومت» که ۱۱ مهرماه در مرکز فرهنگی - هنری اسوه برگزار شد، درباره‌ی برگزاری چهارمین جشنواره مقاومت در آذرماه ۱۳۹۵ اظهار کرد: انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و مرکز روایت فتح در چهارمین اقدام خود در پروژه جشنواره هنر مقاومت، چهارمین دوره را در چهار بخش برگزار می‌کند.

او ادامه داد: این جشنواره در شرایطی برگزار می‌شود که جوامع بین‌الملل سکوت مرگباری را در قبال مظلومیت مردم سوریه و عراق در پیش گرفته‌اند. حوزه تمدن جهان اسلام در حال حاضر با چالش بزرگی که به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم ایجاد شده، روبه‌رو است. اراذل و اوباش داعش این روزها تلخ‌ترین جنایات بشری را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: به‌جز کشورهایی مثل قطر و بحرین که پارکینگ اقتصادی آمریکا در منطقه هستند، هنرمندان کشورهایی مثل مصر و لبنان حضور روشنفکرانه‌ای دارند و با ما در این جشنواره همکاری کردند.

این هنرمند از انتشار کتاب جشنواره سوم در ماه آینده خبر داد و گفت: کتاب سومین جشنواره هنر مقاومت ماه آینده منتشر می‌شود و امیدوارم با حمایت‌های جدی کتاب چهارمین دوره را هم به‌زودی داشته باشیم. ما جشنواره را با حمایت فرهنگستان هنر در موسسه فرهنگی - هنری صبا برگزار خواهیم کرد.

صادقی ادامه داد: جامعه هدف ما در این جشنواره مخاطبان آثار هستند. ما در این جشنواره با کارهای خوب و هوشمندانه و هنرمندانه‌تری مواجه شدیم و نسل جوان و معاصر علاقه‌مند به همراهی با ما بودند. جهان امروز به یک خرد جمعی نیاز دارد. همان‌طور که صدام و ظالمان در دادگاه تاریخ محاکمه شدند، حکومت آل سعود و صهیونیسم نیز با رذالت‌هایی که انجام می‌دهند، در دادگاه تاریخ محاکمه خواهند شد.

این نقاش با بیان این‌که هنر انقلاب، هنر رئالیسم جادویی است، گفت: این هنر به لحاظ هنری ظرفیت پررنگ شدن را دارد. این آثار قابلیت این را دارند که بتوانیم آن‌ها را به‌عنوان اندوخته هنرمندان جهان اسلام به رخ دنیا بکشیم.

دبیرکل چهارمین جشنواره هنر مقاومت به موضوع موزه‌ای برای هنر انقلاب و مقاومت اشاره کرد و گفت: در هر جشنواره یکسری آثار هنری در اختیار نمایشگاه قرار می‌گیرد، ولی چون عمدتا آثار خوب، فاخر و موزه‌ای هستند، بحث موزه انقلاب را به مدیران عالی جامعه ارجاع دادیم. در شرایطی که باغ موزه دفاع مقدس قابلیت نمایش آثار مقاومت و انقلاب را ندارد، جای خالی یک موزه تجسمی در این زمینه به چشم می‌خورد. ما از روایت فتح، شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس‌جمهور درخواست کردیم به این موضوع اهتمام بورزند. رییس‌جمهور نیز بحث موزه را به آقای جهانگیری و وزیر ارشاد ارجاع داد که امیدواریم در صحن علنی مجلس مطرح شود و بتوانیم امکانات برپایی یک موزه برای آثار مقاومت و انقلاب را به‌دست بیاوریم.

او افزود: با این حال نمی‌توان به‌خاطر نبودن یک موزه از خلق آثار جلوگیری کنیم، چون لحظه به لحظه باید هنر، دنیای معاصر و مقاومت آن را به تصویر بکشد.

صادقی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا چهارمین جشنواره در چهار رشته برگزار می‌شود؟ اظهار کرد: به دلیل شرایط بین‌المللی فکر کردیم که چابک‌تر مفاهیم و مضامینی را که دنبال می‌کنیم، ارائه کنیم. به همین دلیل این جشنواره به‌خاطر شرایط و نبود امکانات و بودجه به‌صورت محدود و در چهار رشته برگزار شد. جای خالی عکس به‌عنوان یک اتفاق مهم در این جشنواره دیده می‌شود. امیدواریم در آینده با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر بتوانیم جشنواره جامع‌تری برگزار کنیم.

صادقی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: روزهای گرامیداشت هفته دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم و در آستانه ماه محرم هستیم که جامعه بزرگداشت و تعزیت امام حسین (ع) و فرزندانش را مورد توجه قرار می‌دهد. باید هر سال با نگاه جدید و یافتن جلوه‌های نورانی از این حقیقت بزرگ اقدام ویژه‌ای انجام شود و هنرمندان آثار خوب و فاخری را در این زمینه ارائه دهد. خود من در حال حاضر برای شام غریبان آماده می‌شوم. ۲۴ سال متوالی است که ۲۴ اثر نگارگری را خلق کرده‌ام تا بعد از حیاتم این مجموعه را به آستان قدس هدیه کنم.

محمد حبیبی - دبیر اجرایی چهارمین جشنواره هنر مقاومت - نیز با ارائه‌ی گزارشی از چهارمین جشنواره هنر مقاومت، توضیح داد: در این دوره از جشنواره که در چهار رشته برگزار شد ۴۳۶۲ اثر به دبیرخانه رسید که در مقایسه با جشنواره سوم که در ۱۲ رشته با ۵۵۰۰ اثر برگزار شده بود، قابل تأمل است. از این آمار ۱۴۰۶ اثر آثار بین‌المللی بودند و ۲۹۵۶ اثر آثار داخلی. بیشترین آثار مربوط به بخش کارتون و کاریکاتور بود که ۲۲۷۵ اثر به این بخش اختصاص داشت. ۱۰۲۲ اثر به بخش نقاشی، ۹۵۰ اثر به بخش پوستر و ۱۱۵ اثر نیز به بخش آثار حجمی اختصاص دارد.

او افزود: ما در ۱۸ استان ورک‌شاپ حضوری و غیرحضوری برگزار کردیم که از این استان‌ها می‌توان به تهران، قزوین، اردبیل، همدان، مشهد، تبریز، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، گیلان و یزد اشاره کرد. ۵۵ هنرمند طراز اول کشور برای بخش نقاشی کار فرستادند که از این هنرمندان می‌توان به کاظم چلیپا، حسن روح‌الامینی، ‌آرمان یعقوب‌پور و ... اشاره کرد. ما از ۷۱ کشور برای جشنواره چهارم اثر داشتیم.

مسعود شجاعی طباطبایی - دبیر بخش کارتون و کاریکاتور چهارمین جشنواره مقاومت - نیز در این نشست درباره‌ی بخش کارتون و کاریکاتور گفت: این بخش در دو حوزه کارتون و کاریکاتور برگزار شد. در بخش کارتون جنگ نرم و آل سعود و در بخش کاریکاتور چهره ملک سلمان، اوباما، نتانیاهو و ابوبکر بغدادی مورد توجه هنرمندان قرار گرفتند. ما پیش از این درباره موضوعات داعش، غزه و هولوکاست کار کرده بودیم و بازخورد خوبی از سوی هنرمندان شاهد بودیم. این اتفاقات باعث شد در یک بستر مناسب بخش کارتون و کاریکاتور جشنواره مقاومت دنبال شود. با تعامل خوبی که با هنرمندان دنیا داشتیم ۵۵ کشور در این جشنواره شرکت کردند.

او ادامه داد: به‌طور کلی ۴۱۲ هنرمند در این بخش داشتیم که ۲۶۲ نفر از آن‌ها ایرانی بودند. کشورهای اندونزی با ۲۹ نفر، برزیل ۱۹ نفر، ترکیه ۱۷ نفر و چین ۱۳ نفر در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. در نهایت از بین ۲۲۷۵ اثر ۸۱۰ نفر به مرحله نهایی داوری راه پیدا کردند. در ارتباط با فاجعه منا نیز کارهای زیادی به‌دست ما رسیده است. ۱۵۵۰ اثر در بخش کارتون و ۶۲۵ اثر در بخش کاریکاتور ارسال شده است.

این کاریکاتوریست با اشاره به استفاده برخی از هنرمندان از اسم مستعار در جشنواره‌هایی با موضوعاتی مثل هولوکاست گفت: غربی‌ها رفتار دوگانه‌ای در زمینه آزادی بیان دارند. به‌عنوان مثال، هنرمندان خارجی می‌توانند به پیامبر (ص) اهانت کنند، اما وقتی بحث هولوکاست مطرح می‌شود، جرایم نقدی و حبس برای هنرمندان در نظر می‌گیرند! به همین دلیل برخی هنرمندان با اسم مستعار در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار