کد خبر: ۳۱۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰ 29 October 2016
 به گزارش تابناک یزد،جسم و روان انسان وابستگی شدیدی به هم دارند به طوری که اختلال در هر یک، دیگری را تحت الشعاع قرار می‌دهد. از آنجا که بیماری جسم با چشم دیده می‌شود، محسوس و مانوس‌تر است و به نوعی عوارض آن قابل درک است؛ اما بیماری روانی معمولا در عواطف، احساسات و رفتار فرد نمایان می‌شود. بیماری‌های روانی باید قبل از این‌که مزمن شوند، شناسایی و کنترل شوند زیرا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد به مواد مخدر و بزهکاری ریشه در مشکلات روانی دارند.
با توجه به این‌که چند سالی است طرح نظام سلامت برای افزایش و ارتقای سطح سلامت جامعه در کشور در ابعاد مختلف اجرا شده ولی هنوز حمایتی جدی از این نوع بیماران صورت نگرفته است. بیمه‌های کشور نیز تاکنون روی خوشی به این بیماران نشان نداده و نتوانسته‌اند باری را از مشکلات آنها بردارند. اما استان یزد به عنوان قطب مهم پزشکی کشور، همان‌طور که در رشته‌های مختلف پزشکی صاحب نام است، توانسته با استفاده موثرتر از درمان‌های غیر‌دارویی و تجهیزات جدید كنترل خشم در كنار دارو درمانی، مدت زمان بستری بیماران اعصاب و روان و عوارض ناشی از مصرف داروها را كاهش دهد و همكاری بیشتر بیمار و همراهان او را جلب کند.

درمان‌ غیردارویی؛ مكمل درمان دارویی
مسئول انجمن نشاط کلینیک بهمن گفت: کلینیک تخصصی بهمن در سال‌83 افتتاح شده و توانسته است در بخش‌های اورژانس شبانه‌روزی، درمانگاه، بستری 24 ساعته، مشاوره در حوزه‌های مختلف روانشناختی و همچنین اتاق آرامش برای بیماران اعصاب و روان خدمات بهتری ارائه کند.
«مهین ذوالفقاری» افزود: هدف این درمانگاه درمان بیماری‌های اعصاب و روان در كمترین زمان ممکن است. این درمانگاه از ٨ سال پیش تاكنون به منظور درمان‌های غیر دارویی گام‌های مهمی برداشته و توانسته است درمان‌های غیر دارویی و تجهیزات جدید درمانی متفاوت و موفقی ارائه کند. به‌گفته وی، کلینیک بهمن، نخستین درمانگاه اعصاب و روان کشور است که بیماران اعصاب و روان را با جدیدترین تجهیزات پزشکی درمان می‌کند؛ از جمله این تجهیزات «تنگ جامه» است که جلیقه‌های مخصوصی برای بیماران پرخاشگر است.
ذوالفقاری ادامه داد: این نوع بیماران، در جاهای دیگر به دلیل پرخاشگری تنها با بسته‌شدن به تخت و از طریق دارو درمان می‌شدند؛ اما بیمار پس از پوشیدن این جلیقه‌ها، در کمترین زمان ممکن و بدون این‌که به خود و دیگران آسیب برساند كنترل می‌شود. وی افزود: این درمانگاه نخستین درمانگاهی است که در کشور مجهز به اتاق آرامش و سکوت است و تجهیزات به کار رفته در آن برای کنترل بیماران اعصاب و روان دارای بالاترین استاندارد است. به گفته این مسئول، این تجهیزات با اعتبار 230 میلیون تومان از سوی یک خیر یزدی به نام «حمامی» خریداری شده است. هدف اصلی این کلینیک درمان بیماران اعصاب و روان با اقدامات غیر دارویی است تا با کمترین زمان بستری از عوارض دارویی هم پیشگیری شود.

نبود حمایت بیمه ای
مسئول انجمن نشاط کلینیک بهمن گفت: این کلینیک دارای اورژانس عمومی‌و اعصاب و روان است كه هر دو نوع خدمات را با هم ارائه می‌کند؛ در این کلینک به طور شبانه روزی 32‌روانشناس با مدرک دکترا و كارشناسی ارشد به فعالیت درمانی و مشاوره‌ای اشتغال دارند.
ذوالفقاری با بیان این‌که طرح نظام سلامت در زمینه بیماری‌های اعصاب و روان موثر و نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته است، بیان کرد: تعرفه‌های خوبی برای این قبیل بیماران در نظر گرفته شده است ولی بیمه‌ها اقدام حمایتی مطلوبی انجام نداده‌اند.
وی معتقد است بیمه‌ها باید با توجه به بالا بودن هزینه‌های درمان از بیماران اعصاب و روان حمایت جدی داشته باشند تا باری از دوش این بیماران برداشته شود و همانند دارو درمانی، درمان‌های غیر‌دارویی و مشاوره‌ها نیز تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرد؛ به طوری کلی این قشر از بیماران درمان كاملی داشته باشند.
به گفته وی، باید حمایت‌ها به گونه‌ای باشد که مردم در کنار خدمات جسمی‌، خدمات روانی هم دریافت کنند؛ چراکه 6/23 درصد از جمعیت ١٥ سال به بالای كشور درگیر بیماری اعصاب و روان هستند كه درمان آنها جلوی بسیاری از آسیب‌های جدی را خواهد گرفت.

عضو گیری انجمن نشاط در فضای مجازی
مسئول انجمن نشاط کلینیک بهمن گفت: برای بالا بردن سطح آگاهی و دانش مردم نسبت به بیماری اعصاب و روان و شناخت آن، انجمن «نشاط» استان در سال83 تشکیل شد؛ این انجمن 38‌هزار عضو دائم و 5 هزار عضو مجازی دارد.
ذوالفقاری ادامه داد: این انجمن فعالیت‌های موثری برای کمک به بیماران اعصاب و روان و همچنین ساخت بیمارستان‌های اعصاب و روان انجام داده و تاکنون کارگاه‌های آموزشی رایگان برای عموم مردم برگزار کرده است.
وی افزود: مردم با کمک این کارگاه‌های آموزشی و اطلاعاتی كه به‌دست می‌آورند، توانمندی لازم برای تشخیص زودتر بیماری‌های اعصاب و روان پیدا می‌کنند و اقدامات بهنگام برای درمان آن انجام می دهند.

   کاهش افسردگی و بیماری روانی با افزایش نشاط
مسئول انجمن نشاط کلینیک بهمن با اشاره به نقش نشاط و شادابی در کاهش ابتلا به بیماری‌های اعصاب و روان گفت: هر اندازه جامعه پویا و با نشاط باشد، به همان اندازه هم پیشرفت خواهد کرد و نرخ بیماری افسردگی و روانی آن هم کمتر خواهد شد. «مهین ذوالفقاری» ادامه داد: جامعه افسرده پیشرفتی نخواهد داشت و کشور هم برای نگهداری و یا درمان این بیماران هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شود. هر چقدر نشاط جامعه بیشتر باشد، جامعه پیشرفت بیشتری خواهد کرد. ذوالفقاری اظهار کرد: خیرین همان‌طور که برای ساخت بیمارستان هزینه می‌کنند، برای ایجاد درمانگاه‌های خاص بیماران اعصاب و روان هم سرمایه‌گذاری کنند. وی گفت: با کمک رسانه‌ها، روزنامه‌ها، روحانیون و افراد تاثیر گذار در جامعه باید در مورد این بیماران و واکنش‌های منفی که نسبت به آنها می‌شود به مردم آگاهی داد. به گفته وی، باید فرهنگ جامعه آنقدر تغییر کند تا دیگر کسی از گفتن این که «من افسرده هستم» تردید نداشته باشد و مردم همان‌طور که به جسم خود اهمیت می‌دهند، به اعصاب و روان خود نیز بهای کافی دهند.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار