برخی از محله ها و کوچه ها در مرکز شهر قم وجود دارند که هیچ شباهتی به کوچه های یک کلان شهر در قرن21ام ندارند، و نشان از کم کاری و بی توجهی مسئولین قم به حال محرومینی است که رهبر انقلاب نسبت به رسیدگی به انها بارها تاکید کرده اند.
کد خبر: ۳۱۹۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳ 29 October 2016
به گزارش تابناک قم، نیروگاه متراکم ترین و پرجمعیت ترین منطقه در شهر مقدس قم است، مقام معظم رهبری در سفر به قم به تنها محله ای که مستقیما اشاره کردند و نسبت به رسیدگی به محرومیت های آن تاکید کردند همین منطقه نیروگاه بود.

رهبر معظم انقلاب در سفر به قم فرمودند: منطقه‌ی نیروگاه که گفتند، با همه‌ی محرومیتهائی که دارد، مردم آنجا جزو مشتاق‌ترین و علاقه‌مندترین مردم در جهت انقلاب و در جهت آرمانهای انقلابند؛ این را ما اطلاع داریم. در دوران دفاع مقدس هم همین جور بوده، بعد از آن هم تا امروز همین جور بوده است. یا محله‌ی شاه ابراهیم و محلات دیگری که محلات فقیر و عقب‌مانده‌ی قم هستند، باید با رویکرد امور رفاهی، بهداشتی، آموزشی و خدماتی، یک فکر اساسی برای این محلات بشود؛

با نگاهی به تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به وضوع می توان نقش پررنگ مردم نیروگاه را در خط مقدم جبهه انقلاب مشاهده کرد، کوچه پس کوچه های محله نیروگاه یادآور مبارزات انقلابی زنان و مردانی است که با وجود همه محرومیت ها هیچ چشم داشتی به سفره انقلاب نداشتند.

هنوز خانه هایی که در آن اعلامیه های امام چاپ و تکثیر می شد در کوچه های غریب این منطقه نقل محفل قدیمی هاست، کوچه هایی که بعد از حمله عراق به ایران جوانانش تاب نیاورده و یکی پس از دیگری عازم جبهه شدند و به جرات می توان گفت درنیروگاه محله و کوچه ای را نمی توان پیدا کرد که در آن خانه شهید وجود نداشته باشد.

کوچه های عجیب در قم

مردم نیروگاه برای انقلاب و اسلام هزینه داده و هنوز هم در خط مقدم دفاع از اسلام فعال هستند هر ساله در راهپیمایی های  مختلف سیل عظیم جمعیت از این محله به سمت مرکز شهر رهسپار می شوند و در انتخابات ها نیز بیشترین مشارکت از منطقه نیروگاه است تا جایی که قطب تبلیغات در ایام انتخابات در این محله است.

مردم ولایت مدار منطقه نیروگاه با همه محرومیت هایی که دارند هنوز خانه خدا را مهم تر از خانه خود می دانند، کافی است یک ساعت در کوچه پس کوچه های این منطقه از محله شیخ آباد گرفته تا خیابان امامزاده ابراهیم(ع) و امامزاده سید معصوم(ع) قدم بزنید تا از نزدیک مشاهده کنید نمای خانه هایی که گاهی از کاه و گل است اما مردم همان محل با هزینه شخصی خود حسینیه و مساجدی را ساخته اند تا محله انها نور معنویت بگیرد.

کوچه های عجیب در قم

مردم نیروگاه تاجایی که ازدستشان برمی آید با همه محرومیت هایی که دارند دست محرومین را می گیرند این را در مجالس روضه و جلسات مساجد و حسینیه ها می توان دید.

اما با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب، مسئولین استان قم از این منطقه غافل بوده و آنطور که شایسته مردم این محله ها است به اوضاع فرهنگی و خدماتی این منطقه رسیدگی نشده است.

یکی از محضلات محله های نیروگاه بافت قدیمی و کوچه ها باریک این محله است و گاهی این کوچه های عجیب در مرکز کلان شهر قم باعث تعجب است! کوچه هایی با بافت قدیمی خانه ها و عرض کم و تیر چراغ برق های پوسیده چوبی که عمرشان سالهاست گذشته اما هنوز هم به تعداد زیاد در این کوچه ها ایستاده اند.

کوچه‌های باریک شیب‌دار بدون آسفالت محله امامزاده ابراهیم(ع) باعث شده در مواقع بروز حوادث خودروهای امدادی برای ورود به محل دچار مشکل شوند.

کوچه های عجیب در قم

منبع: ثامن

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
نمیدونم چرا مناطق فقیر قم فقط نیروگاه مطرح میشه بابا کوچه پس کوچه های آذر و چهارمردان وضعش خیلی خرابتر از این کوچه هاست و خیلی بیشتر در انقلاب و جنگ هم حضور داشتند. در ضمن فکر کنم زمان انقلاب چیزی به ایم نیروگاه به شکل امروزی وجود نداشته و به جاش کوچه های چهارمردان به خون شهدا رنگین شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار