کد خبر: ۳۲۲۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰ 02 November 2016
به گزارش تابناک یزد،سوارکاری از ورزش‌هایی است که طی چند دهه اخیر مورد توجه خاصی قرار گرفته است و با وجود این‌که سابقه‌ای طولانی دارد، می‌توان از آن به عنوان کهن‌ترین ورزش یاد کرد. این ورزش امروزه نه تنها یک رقابت سالم و مفید است، بلکه به‌عنوان یک سرگرمی برای گذراندن اوقات فراغت مورد توجه واقع شده است. با وجود این‌که این ورزش نسبت به بسیاری از ورزش‌ها پر هزینه به نظر می‌رسد، هر ساله نظر تعداد بیشتری را به سوی خود جلب می‌کند.
استان یزد به عنوان مهد پرورش اسب عرب در کشور، با برگزاری رقابت‌های مختلف سعی در جذب بیشتر مردم به این رشته مفرح را دارد. سوارکاری که در دین اسلام، یکی از رشته‌های ورزشی سفارش‌شده است، این روزها جایگاه ویژه‌اش را در بین مردم کشور و استان باز کرده‌ است. با توجه به کم‌آبی و شرایط بد آب و هوایی استان، مردم این دیار به سبب سختکوشی و روحیه سازگارشان، باز هم به پرورش اسب پرداخته و بیش از نیمی از باشگا‌ه‌های سوارکاری در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین توانسته‌اند این ورزش کم‌آب‌ خواه را در کنار اشتغالزایی برای استان، در حوزه ورزشی نیز ارتقا دهند، به‌طوری‌که روز‌به‌روز به تعداد متقاضیان در این رشته افزوده شده است.
رئیس هیات سوارکاری استان در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: در حال حاضر نزدیک به 4‌سال است که این رقابت‌ها به میزبانی استان برگزار می‌شود و از سوی سوارکاران کشور استقبال ویژه‌ای صورت گرفته است. بعد از مسابقات سوارکاری که در گلستان برگزار می‌شود، کورس پاییزه سوارکاری استان دومین تور بزرگ در این رشته است.
«احمد زارع‌پور» می‌افزاید: مجموع باشگاه‌های سوارکاری در کشور 500 واحد است و 250‌باشگاه آن که نیمی از باشگاه‌های سوارکاری را در کشور شامل می‌شود، در استان یزد واقع شده است.
زارع‌پور می‌افزاید: سوارکاری علاوه‌بر اینکه یک رشته ورزشی به‌شمار می‌آید در استان خشک و کم‌آب یزد توانسته به‌عنوان یک شغل در بین مردم اشتغال‌زایی و از نظر اقتصادی کمک کند. با توجه به این‌که پرورش اسب نیازمند مصرف آب زیادی نیست، استان توانسته در پرورش اسب عرب در کشور یک قطب به شمار آید.
وی با بیان این‌که استان قطب پرورش اسب اصیل عرب در کشور است، اظهار می‌کند: چنان‌که از 6500‌راس اسب عرب که در کشور موجود است 4500‌راس آن در استان وجود دارد.
زارع‌پور با اشاره به این‌که سوارکاری در کنار آرامش جسم، به آرامش روح یک سوارکار هم کمک می‌کند، می‌گوید: این ورزش آرامش خاصی برای انسان به ارمغان می‌آورد.
وی تصریح می‌کند: با وجود ارتقای ورزش سوارکاری در استان و استقبال بی‌نظیر مردم از این ورزش، یزد هر سال به‌مدت 12‌هفته میزبان رقابت‌های اسب دوانی کشور است و تنها استانی است که دو مرتبه در سال، جشنواره زیبایی اسب اصیل عرب را برگزار می‌کند؛ اما در فراهم‌کردن زیرساخت‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه و در ارتقا دادن برنامه‌ها با محرومیت روبه‌روست.

یزد؛ عنوان‌دار مقام‌های قهرمانی کشور
رئیس هیات سوارکاری استان می‌افزاید: یزد در مسابقات کورس و استقامت، عنوان‌دار مقام‌های اول تا سوم در کشور و همیشه حائز رتبه‌های برتر است؛ همچنین در جشنواره‌های زیبایی که در کشور برگزار می‌شود، یزد عنوان‌دار بوده است.
وی می‌گوید: تا چند سال گذشته با وجود این‌که استان از اسب‌های خوب و اصیل بهره‌مند است اما از داشتن چابک‌سوار ماهر در این ورزش محروم است. در حال حاضر نزدیک به 5 سال است از چابک سواران بومی در خود استان برای رقابت‌های ورزشی بهره می‌بریم.
رئیس هیات سوارکاری استان تصریح می‌کند: در صورت حمایت و تامین شدن زیر ساخت‌ها در استان سعی بر افزایش مدت 12‌هفته‌ای رقابت‌های اسب‌دوانی در کشور به مدت 20‌هفته هستیم، به نحوی که در 4‌سال گذشته این رقم به 12‌هفته ارتقا یافته است.
زارع‌پور می‌گوید: هر ساله در زمان برگزاری رقابت‌های سوارکاری کورس پاییزه در استان با استقبال بی‌نظیری از سوی مردم مواجه می‌شویم که بیش از 7‌هزار زن و مرد رقابت‌های کورس پاییزه را پیگیری و تماشا می‌کنند.
زارع‌پور می‌گوید: با هماهنگی‌های که با مسئولان استان صورت گرفت، بنابراین شد تا مشکلات زیرساختی برطرف و کمبود فضای ورزشی برای سوارکاران جبران شود.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار