صادق زیباکلام در مناظره با حجت الاسلام والمسلمین حمید رسایی و در جمع دانشجویان دانشکده حقوق آزاد اسلامی مشهد در خصوص موضوع برجام و دست‌آورهای آن مطالبی را بیان کرد که باز هم ضدآمریکاستیزی و مدافعه‌گرانه به نظر می‌رسید!
کد خبر: ۳۲۳۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰ 04 November 2016
به گزارش تابناک رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید رسایی در مناظره با صادق زیباکلام در آستانه یوم‌الله ۱۳ آبان که در دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، گفت : در جلسات کمیسیون برجام درباره موضوع نفت و بسیاری از موارد دیگر با عراقچی صحبت شد و راهکارهایی ارائه شد اما در مقابل با سکوت و عدم پاسخ وی مواجه بودیم و در واقع برجام هیچ سودی برای ایران نداشت و هدف دشمن در مذاکرات هسته‌ای گرفتن استقلال ملت ایران بوده است.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه نتیجه توافق با ۱+۵ ذلت ملت ایران بود افزود : پس از توافق برجام شاهد عهدشکنی‌های طرف مقابل بودیم و مشاهده نکردیم که از حق و حقوق ملت ایران در این رابطه دفاع شود.

رسایی گفت: اگر در نظام آمریکاستیزی نشده بود امروز به صدام آقادایی می‌گفتند و اگر نبود به احترام قاسم سلیمانی‌ها کلاه از سر بر نمی‌داشتیم و از مدافعان حرم تشکر می‌کردیم.

وی افزود: اگر این تفکر غلط ادامه یابد بیش از پیش ضربه می‌خوریم و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا ضربه بزرگی به آمریکایی‌های جنایتکار است و به آقای زیباکلام می‌گویم اگر ایرانی نیستید لااقل آمریکایی باشید.

نماینده سابق مجلس گفت: آمریکا بلاهای زیادی سر کشورمان آورده و لیست این اقدامات علیه ملت ایران در مسائلی همچون وابستگی به آمریکا، عدم رشد علمی، بمب‌گذاری، حمایت از منافقان و غیره بوده است.
 
همچنین دکتر صادق زیباکلام در این نشست گفت: به طور کلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نمی‌توانیم جدا از مقوله آمریکاستیزی بدانیم و مذاکرات هسته ای هم وابسته به آمریکاستیزی بوده است.
 
وی افزود: مخالفت با برجام هم جدا از مقوله آمریکاستیزی نبوده است و اگر روشن شود که دلیل دشمنی ما با آمریکا چیست بسیاری از مساِئل روشن می شود؟
 
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اذعان کرد: نمی توان از تمام کسانی که معتقد به آمریکاستیزی هستند انتظار حمایت از برجام داشت، طبیعی است که آنها برجام را کلاه بزرگی بدانند، آنها طرفداران برجام را مرعوب و فریب خورده یا احمق می‌دانند لذا سوالات آنها این است که مگر می‌شود با آمریکا مذاکره کرد؟ پس آمریکاستیزی چه می‌شود؟ پس تکلیف بمباران 37 سال پیش، بر سر مردم چه می‌شود؟
 
زیباکلام ادامه داد: اگر شما به گذشته برگردیم این افراد همیشه مخالف بودند حتی سال92 که راجع به نحوه مذاکره کردن بحث شد، دلواپسان تجمع تشکیل دادند، لذا ساده اندیش است کسی که از این گروه انتظار حمایت از برجام داشته باشد.
 
وی ضمن طرح این پرسش که آیا انقلاب برای آمریکاستیزی بود و مردم برای این امر انقلاب کردند یا نه، بیان کرد: جریان تندرو حرفی جز آمریکاستیزی نمی تواند بزند و فقط مجبور است پرچم پوسیده آمریکاستیزی را تکان بدهد این هویت آنهاست و نمی‌توانید هویتشان را از آنها بگیرید.
 
وی ضمن بیان اینکه سیاست دولت اصلاحات این بود که برنامه هسته ای کج دار و مریض باشد ولی به هر شکل جلو برود و به گونه ای نشود که دنیا مقابل ما بایستد، بیان کرد: در سال 84 احمدی نژاد مذاکره کننده های قبل را خیانتکار نامید و ما همه حاصل آن 8 سال را می دانیم به طوریکه در سال 92 شرایط به گونه ای بود که نظام پولی دنیا ما را بلوکه کرد و ما  اساسی ترین کالاها را هم نمی‌توانستیم وارد کنیم و هیچ کشوری حاضر نبود که برای نقض تحریم‌ها برای همکاری با ما خطر کند.
 
زیباکلام خاطر نشان کرد: ظریف فردو را انبار نکرد، کسانی فردو را انبار کردند که میلیاردها دلار به اسم آمریکاستیزی خرج ساخت فردو کردند.
 
این استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: اگر کشوری در یک فناوری پیشرفته باشد یا نباشد چه ربطی به استقلال دارد و بحث هسته ای اصلا ربطی به پیشرفت کشور ندارد، شما کشور پاکستان، کره شمالی، قزاقستان یا قرقیزستان را پیشرفته می‌دانید؟ این کشورها خیلی در انرژی هسته ای پیشرفته هستند اما در دنیا به عنوان کشورهای پیشرفته شناخته نمی شوند.  
 
وی ضمن بیان اینکه جریان آمریکاستیز مدام دنبال ساختن ابزار از همه چیز برای هدف خود است، گفت:تنها ابزار این جریان در حال حاضر این است که موضوع تعهدات آمریکا در برجام را مطرح کنند که این امر هم مصرف داخلی دارد این در حالی است که در برجام قید شده که اگر یکی از طرفین مقابل ایران در انجام وظایفش قصور کرده است حکمیتی تشکیل می‌شود که ایران هم جزو آن حکمیت خواهد بود، در این مدت پرونده و شورای حکمیتی تشکیل نشده است.  


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار