کارگردان مستند سیاسی «آقای نخست وزیر»:
کارگردان مستند سیاسی «آقای نخست وزیر»، در مراسم اکران خصوصی فیلمش در فرهنگسرای رسانه، گفت: اتفاقاتی که در دوران نخست وزیری مصدق روی داد خیلی نزدیک به اتفاقات امروز جامعه است. تاریخ تکرارپذیر است و امروز باز هم شاهد این تکرار هستیم.
کد خبر: ۳۲۳۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵ 05 November 2016
به گزارش تابناك رضوي، محمد رضا امام‌قلی گفت: کودتا 28 مرداد ماه اولین حرکت آمریکایی بر علیه ایران از سمت آمریکا بود. «آقای نخست وزیر» یک کار ضد آمریکایی است که ماهیت حرکات آمریکا را در ماجرای این کودتا به تصویر می‌کشد. حدود هفتاد دقیقه زمان این فیلم است؛ سوژه اصلی داستان دکتر مصدق است که داستان این مستند حول محور این شخص حرکت می‌کند؛ اما بیشتر روایتگر دوره نخست وزیری مصدق است.
کارگردان فیلم «آقای نخست وزیر» با اشاره به زمان‌بر بودن این فیلم اذعان داشت: تولید و تدوین فیلم در تابستان سال 94 شروع شد و در 26 مرداد ماه  کار رونمایی شد.
وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه آرشیوها وجود دارد گفت: متاسفانه سازو کار مناسبی برای دسترسی به آرشیو‌های قدیمی وجود ندارد و دسترسی به این فیلم‌ها با مشکلاتی عدیده‌ای رو به رو است.
وی گفت: دسترسی ما به افراد برای تهیه فیلم سخت بود. طوری که با همه‌ی افراد صحبت شود و برای ما مهم بود که افرادی بیایند که دکتر مصدق را نقد کنند که روزی الگویشان دکتر مصدق بود.
اما‌م‌قلی گفت: ماهیتا بحث صنعت نفت و هسته‌ای با هم شبیه هستند و کاری در گذشته انجام دادیم که کودتا شد شاید داریم به این سمت می‌رویم که دوباره این اتقاق انجام بپذیرد همین مسائله باعث ایجاد جرقه در کار شد.
وی ادامه داد: عمده پژوهش‌ها از مکتوبات دسته اول است و از روزنامه‌ها است. از فارادی که روایتگر خاطرات دکتر مصدق بودند؛ استفاده کردیم و سعی کردیم نگاه‌های مختلف را در فیلم بررسی کنیم، اولین اکران مستند در 26 مرداد که نزدیک به روزهای کودتا بود پخش شد.
وی ابراز کرد: به نقش مضفر بقایی زیاد پرداخته نشده است و این به آن دلیل است که شما باید انتخاب کنید و امکان آن وجود ندارد که شما تمام مثال‌ها را  در فیلم بزنید.
وی گفت: افرادی مثل شعبان‌ها را تحلیل سیاسی نباید کرد گاهی به عنوان طرف‌دار جبهه ملی می‌روند و فعالیت می‌کنند و گاهی به شکلی دیگر و گاها نمی‌شود این افراد را فعال سیاسی دانست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار