به گزارش تابناک سمنان،درست در روزی كه خبر نهایی شدن، قرارداد دولت با كرهجنوبی برای خريد هشت فروند كشتی اعلام شد، اشکهای مدیرعامل شركت دولتی کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران، عمق فاجعهای كه بر اثر نگاه اشتباه دولت به تولیدملی و اقتصادمقاومتی در جريان است را نشان داد.
امضای 8 قرارداد با هیوندایی کره برای ساخت کشتی
حمید رضاییان مديرعامل شركتی كه صددرصد
سهام آن دولتی و متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است؛ امروز جلوی
دوربینهای خبرنگاران بغض كرد، اشک ريخت و از عدم اعتماد به تولید ملی گلایه كرد و ازبلاتكليفی۵۳۰۰ كارگر اين مجتمع تولیدی سخن گفت.
وی گفت: در عین حال ظرفیت عظیم صنایع
کشتیسازی و فراساحل ایران در کشور مورد اقبال کارفرمایان داخلی نیست و در حالی که
5300 اشتغال داخلی و توان مهندسی بالایاین صنعت آماده اجرای نیازمندیهای
کشور در حوزههای مختلف ساخت و تعمیر سکوها و دکلهای نفتی و کشتی تا 300 و 400
هزار تن است،ظرفیت آن خالی مانده است و کشتیرانی جمهوری اسلامی امروز از امضای 8 قرارداد با هیوندایی کره برای ساخت کشتی
خبر میدهد.
و ماجرا وقتی دردناکتر میشود که شاهد
نواختن این سازهای مختلف از دل یک مجموعهایم.سازنده کشتی یعنی ایزوایکو با 100 درصد
سهام دولتی که در اختیار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است تا کشتیرانی
جمهوری اسلامی ایران آنهم متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت ملی نفتکش 100
درصد دولتی.
و اینگونه است که اشک مدیرعامل
ایزوایکو -مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران- با 110 کیلومتر وسعت در حاشیه
خلیج فارس و 3 میلیارد دلار سرمایهگذاری و زیرساخت شکل گرفته کشور در طول 30 سال
را درمیآورد.
عدم اعتماد کارفرمایان داخلی به رغم تعهد
حمید رضائیان اذعان دارد که صنایع کشتیسازی
ایران در گذشته نه چندان دور کارنامه خوبی از خود به جا نگذاشته است،اما درد بزرگش
این است در حالی که این صنعت توانسته در سالهای اخیر مشکلاتش را مدیریت کرده و
اقیانوس پیمایش را روانه دریا کند دیگر کارفرمایان داخلیاش حاضر به اعتماد به آن
نیستند.
رضائیان با قاطعیت میگوید حاضر است
تعهد بدهد سفارش کار مشتریان داخلی را امروز به دور از مشکلات گذشته کاملا رقابتی
و با گواهینامههای بینالمللی و در زمان مقرر تحویل بدهد، اما کارفرمایان داخلی
او که اکنون کشتی رانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش هستند، دیگر حاضر نیستند به
او اعتماد کنند.
خاک خوردن برنامههای استراتژیک برای ارتقای فعالیتهای کشتیسازی
مدیرعامل ایزوایکو در پاسخ به این پرسش
خبرنگاران که پروژه ساخت 27 کشتی به کارفرمایی کشتیرانیجمهوری اسلامی ایران هماکنون در راه
کره است، چرا این پروژهها به ایزوایکو سپرده نمیشود، گفت: ایزوایکو آمادگی دارد
در هر وزنی نیازهای ساخت کشتیسازی جمهوری اسلامی ایران را تامین کند.
وی از برنامههای استراتژیک و منسجم
ایزوایکو برای ارتقای فعالیتهای کشتیسازی این شرکت بزرگ خبر داد و افزود: شرکت
ایزوایکو از زیاندهی و ماده 41 خارج شده و تمام پروژههای گذشته را به طور کامل
جمع کرده است. 14 پروژه مهم را به جز یک مورد که سفارش شرکت ملی نفتکش است،تکمیل
کرده و توانسته به لحاظ مالی روی پای خود بایستد.
افزایش 5برابری ظرفیت طی یک دهه آینده
به شرط حمایت
به گفته رضاییان درآمد ایزوایکو نسبت
به چند سال گذشته از 90 میلیارد تومان به ۵ برابر رسیده است. روند شرکت زنده، حرفهای و حسابشده است و
استراتژی 4 سال آینده نیز این است که کشتیسازی را به صنعت برتر در حوزه تاسیسات
دریایی منطقه تبدیل کند.
وی ادامه داد: اگر در تفاهماتی که
داریم به نقطه مشترک برسیم ظرف سال 2017 تا 2025 تولیدمان به 5 برابر ظرفیت فعلی
خواهد رسید.
در خواست از شرکت ملی نفتکش برای
داشتم نگاه ملی
رضاییان در خصوص اختلاف ایزوایکو و
شرکت ملی نفتکش بر سر ساخت نفتکش 32 هزار تنی، گفت: برای حل این مشکل منتظر
تاییدیه هستیم که اگر امضا شود قطعا این پروژه جزو پروژه ساخت ما خواهد بود.
وی در این باره از شرکت ملی نفتکش
خواست نگاه ملی به موضوع داشته باشد.
براساس این گزارش؛ ایزوایکو در سال 81
ساخت نفتکش 32 هزار تنی را سفارش گرفت اما اجرای پروژه 15 سال به طول انجامیده و
اکنون به پرونده اختلافی بین دو شرکت تبدیل شده است. به گونهای که شرکت ملی نفتکش
هماکنون از تحویل پروژه خود امتناع کرده و پرونده را در حوزه قضایی پیگیری میکند.
در شناخت بازار و مشتری به خوبی عمل
نکردیم
خبرنگاری از رضاییان پرسید شما میگویید
توان تولید داخلی را دارید اما شرکتهای داخلی به شما سفارش نمیدهند. ویپاسخ داد: ما میپذیریم
کشتیسازی در 20 سال گذشته عملکرد خوبی نداشته است. اما دانش کشتیسازی در ایران
قدیمی نیست. اگر نگاه ملی میان کشتیدارها و کشتیسازهای کشور برقرار شود ما هیچ
چیز از دنیا کم نداریم.
وی بخشی از مشکلات گذشته ایزوایکو را
نیز مربوط به سفارش دهندگان این شرکت دانست و افزود: من وقتی پروژههای قبل را
بررسی میکنم میبینم در انجام پیشپرداختها به خوبی عمل نشده است.
رضائیان افزود: شاید ما در پازل شناخت
بازار و مشتری به خوبی عمل نکردیم، امروز توان مهندسی، طراحی و ساخت داریم اما
متاسفانه اعتمادی در داخل به صنعت کشتیسازی ایران نیست.
مدیرعامل ایزایکو این جملات را در حالی
گفت که به فشردن بغض در گلویش را کنتری میکردو تلاش میکرد از گریه کردن در جمع
خبرنگاران خودداری کند.
وی که در حین گفتن این جملات به سختی
حرف میزد و ناچار شد چندین بار سخنان خود را قطع کند، افزود: ما در حوزه کشتیسازی
به نقطهای رسیدهایم که کاملا میتوانیم رقابتی کار کنیم.
هزینه کشتیساز شدن این مملکت را همه
باید بدهند
رضاییان در این زمان دیگر نتوانست به
صحبتهای خود ادامه دهد، بنابراین زارعی مدیر روابط عمومی و ارتباطات ایزایکو به
کمک وی آمد و با ادامه توضیحات کمک کرد تا مدیرعامل ایزوایکو به فشار روحی خود کمی
مسلط شود.
رضاییان پس از لحظاتی ادامه داد: هزینه
کشتیساز شدن این مملکت را همه باید بدهند. از رسانهها گرفته تا کشتیسازها و
کشتیدارها. اگر همه تلاش کنند مملکت کشتیساز میشود. ما بودیم که کرهایها را
کشتیساز کردیم.
وی خاطرنشان کرد: سفیر ایران میگفت
وقتی من می خواستم استوارنامهام را تقدیم نخستوزیر کره کنم ایشان گفت میخواهد 10
دقیقه با من صحبت کند و در دیدار اظهار داشت: من آمدهام کشتیسازی شما را دیدهام.
فضا و پتانسیلهای شما فوقالعاده است اما خیلی عقب هستید. باید کار کنید.
رضاییان تاکید کرد: در سالهای اخیر
کشتیسازی کره که اساس کار خود را از ما گرفت بسیار موفق عمل کرده و این در حالی
بود که مدیر کرهای میگفت اولین کشتی که ساختیم را به دلیل نداشتن استانداردهای
لازم نتوانستیم به دریا ببریم اما امروز اولین کشتی ساخت ایران یعنی اقیانوس پیمای
ایران- شهرکرد در مسیر ایران- هامبورگ کار میکند.
درک بالای کارگران عامل عدم اعتصاب شده
است !
مدیرعامل ایزوایکو در پاسخ به این سوال
که فکر میکنید به چه حمایتی برای رفع این مشکلات نیاز دارید، گفت: والله خودم هم
نمیدانم که چه حمایتی نیاز داریم. آقای نعمتزاده به شدت حمایت میکند. من امروز
دارم حقوق 5 هزار و 300 نفر را میدهم. باید برنامهریزی کنیم. هر ساعتش برای ما
مهم است.
وی ادامه داد: بعضا پرداخت حقوقهای ما
دو ماه عقب میافتد. در گذشته اینجا دائما شاهد برگزاری اعتصابات کارگری بودیم اما
الان درک کارگران ما بالا رفته و اگر سه ماه هم حقوق نگیرند میدانند که باید دستشان
را به زانوی خود بگیرند منتهی نیازمند حمایت هستیم.
وی در پایان گفت: ما دو کارفرما داریم.
یکی شرکت ملی نفتکش و دیگری کشتیرانی و از جنس یک مجموعهایم. امروز تولید ما یک
حمایت زنجیرهوار میخواهد و همه باید کمک کنند. یک روز بلد نبودیم و امروز بلدیم.
اگر سفارش ساخت به ما بدهند دانش ساخت را داریم. ایزوایکو جسارت ساخت را داشت.وی ادامه داد:
ایزوایکو میتواند یک هاب اختصاصی تعمیرات کشتی باشد. کمک کنید ما انتظار داریم به
ما کمک شود.