مسؤولان شهرستان آبیک باید به طور جدی به فکر تدابیری در زمینه پیشگیری از طلاق باشند تا از این شهرستان به جای رکورددار بودن در آمار طلاق، از بهبود روابط زوجین و ازدواج‌های موفق یاد شود.
کد خبر: ۳۴۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲ 11 December 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، سیدآیت‌الله بنی‌هاشمی رئیس دادگستری شهرستان آبیک ماه گذشته اعلام کرده بود طی هشت ماه امسال از 335 مورد پرونده طلاق در این شهرستان 250 مورد توافقی بوده که بیانگر وضعیت نگران‌کننده این پدیده شوم در شهرستان آبیک است.

پس از انعکاس خبر رکورددار بودن شهرستان آبیک در طلاق توافقی نسبت به طلاق عادی از سوی خبرنگار خبرگزاری فارس در این شهرستان طی مصاحبه با رئیس دادگستری شهرستان آبیک، مدیریت یکی از مراکز مشاوره نسبت به این موضوع حساس و مهم واکنش به جایی از خود نشان داده بود.

مرجان عربیان مدیریت مرکز مشاوره تبسم شهرستان آبیک وابسته به اداره بهزیستی این شهرستان است که به تشریح پدیده شوم طلاق و راهکارهای برون‌رفت و کاهش آن در این شهرستان پرداخت که از نظر می‌گذرد.

* طلاق توافقی چه زمانی صورت می‌گیرد؟

بسیاری از طلاق‌های توافقی زمانی به وقوع می‌پیوندد که زوجین در اوج هیجانات منفی به سر می‌برند چه بسا طلاق عاطفی هم بین زوجین اتفاق نیفتاده است و زوجین صرفاً بر اساس هیجاناتی چون خشم، غم، ترس اقدام به طلاق می‌کنند بدون آنکه سود و زیان آن را بدانند.

* راهکار پیشگیری از طلاق چیست؟

ما از کودکی این جمله را شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است اما در عمل هزینه‌ای گزاف برای درمان می‌دهیم و برنامه‌ای در زمینه پیشگیری نداریم.

یادمان باشد افراد براساس طرح‌واره‌هایی که از کودکی در آن‌ها شکل گرفته و نقش تعیین‌کننده در طول مسیر زندگی دیگران داشته و بر اساس باورها و افکاری که در خصوص جنس زن و مرد از والدین خود آموخته‌اند، شریک زندگی خود را انتخاب و با وی رفتار می‌کنند.

* مسائل مطروحه چه زمانی بررسی می‌شود؟

تمام مواردی که در مطلب فوق به آن اشاره شد در مشاوره پیش از ازدواج بررسی می‌شود پس اگر می‌خواهیم آمار طلاق جامعه هدف کاهش یابد، باید چاره‌اندیشی کرد.

برای نیل به این هدف لازم است وضعیت روانی زوجین از لحاظ عدم وجود اختلالات روانپزشکی، اختلال شخصیت و بلوغ فکری لازمه ازدواج بررسی شده و بر باورهای افراد در خصوص زندگی مشترک کار شود تا شهرستان آبیک در آمار طلاق رکورددار نباشد.

چه بسا بسیاری از ازدواج‌هایی که در شهرستان آبیک صورت می‌گیرد در سنین پایین است که افراد به پختگی لازمه زندگی مشترک نرسیده‌اند و معیار انتخاب آنان ارضای نیازهای جنسی است و خانواده‌ها بدون توجه به عواقب انتخاب نامناسب، فرزندان خود را به سمت ازدواج سوق می‌دهند.

* تفکرات اشتباه خانواده‌ها در ازدواج چیست؟

داشتن این باور در خانواده‌ها و افراد که اگر فرزندم ازدواج کند اعتیاد را ترک می‌کند و یا مسؤولیت‌پذیر شده و به دنبال کسب در آمد می‌رود، اشتباهی بیش نیست.

یادمان باشد فرزند ما قرار نیست در ازدواج تربیت شود بلکه با ازدواج به کمال می‌رسد و مسؤولیت چیزی است که از کودکی باید آموخته شود.

اعتیاد و رفتارهای اشتباه چیزی نیست که بعد از ازدواج اصلاح شود باید به فکر اصلاح آن پیش از تشکیل خانواده بود.

خانواده‌ها با اعتقاد به اینکه دختر باید زودتر ازدواج کند تا حرف در نیاورند یا اینکه پسر برای بیراهه نرفتن باید سریع‌تر همسر اختیار کند، فرزندان را تشویق به ازدواج ناخواسته می‌کنند و یا بر اساس احساسات زودگذر، فرزندان که بیشتر پایه نیاز جنسی دارند، تسلیم شده و به سرعت بساط مراسم عروسی را فراهم می‌آورند بدون آنکه بیاندیشند؛ آیا دختر یا پسر آن‌ها به بلوغ فکری لازم در زندگی مشترک رسیده است یا خیر؟

* در امر ازدواج خانواده‌ها باید چه چیزی را مدنظر قرار دهند؟

خانواده‌ها باید به این موضوعات فکر کنند که آیا دختر آن‌ها قادر به مدیریت خانه و سازگاری با مشکلات زندگی مشترک است یا خیر؟

آیا پسر آن‌ها قادر به تأمین مایحتاج زندگی است و می‌تواند حداقل امکانات را فراهم کند یا همچنان از والدین خود به اصطلاح پول تو جیبی دریافت می‌کند.

بسیاری از ازدواج‌ها از همان آغاز مشخص است که به شکست منجر می‌شود؛ در جایی که می‌شود از ازدواج ناموفق پیشگیری کرد چرا باید سکوت کرده و نظاره‌گر بالا رفتن آمار طلاق در جامعه شد.

* آیا طلاق را می‌توان به گردن وضعیت اقتصادی انداخت؟

اگر موضوع طلاق را به گردن وضعیت اقتصادی که تمام اقشار جامعه کم وبیش درگیر آن هستند، بیاندازیم مشکل حل نمی‌شود، آمار طلاق در قشر پر درآمد جامعه هم کم نیست.

آیا غیر از این است که افراد به هنگام انتخاب از وضعیت اقتصادی یکدیگر آگاه هستند اما نگرش رویاگونه و باور اشتباه در خصوص ازدواج آن‌ها را وارد زندگی مشترک می‌کند.

زمانی که خانواده‌ها می‌دانند خواستگار فرزند آن‌ها شغلی ندارد و قادر به تأمین حداقل مایحتاج زندگی نیست باید به این بیاندیشیم که این مسئله می‌تواند زنگ خطری باشد.

شاید این جمله‌ها را بارها شنیده‌ایم که افراد به هنگام ازدواج به ویژه زمانی که به فردی علاقمند شده‌اند، می‌گویند من می‌توانم تغییرش دهم در حالی که علم روانشناسی اثبات کرده شخصیت افراد در سه سال نخست زندگی شکل می‌گیرد و شما نمی‌توانید فرد مقابل را آن‌گونه که خود می‌خواهید، تغییر دهید؛ بلکه باید بیاندیشید فرد مقابل را با همان ویژگی‌هایی که دارد، می‌توانید بپذیرید یا خیر؟

* مشاوره تخصصی تا چه اندازه می‌تواند در پیشگیری از طلاق مؤثر باشد؟

مشاوره طلاق، یک مشاوره تخصصی بوده زیرا هدف حل مسئله است و تغییر آن و پند و اندرز دادن نیست به همین دلیل لازم است فرد متخصص در این زمینه مشاوره دهد.

چه بسا بسیاری از طلاق‌ها به دلیل اختلالات روانپزشکی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس و یا اختلالات شخصیتی نظیر پارانویید، خودشیفتگی و غیره اتفاق می‌افتد که پس از طی کردن مراحل دارودرمانی و روان‌درمانی روابط بین زوجین بهبود می‌یابد و از طلاق صرف‌نظر می‌کنند.

در مشاوره طلاق فرد مشاوره‌دهنده علاوه بر دارا بودن مدرک تحصیلات تکمیلی در زمینه روانشناسی باید دوره‌های مربوط به مشاوره پیش از ازدواج، زوج‌درمانی و مداخله در خیانت که یکی از عوامل شایع در طلاق است و مداخله در طلاق را گذارنده باشد، لازم است این مورد بررسی شود که آیا افرادی که در شهرستان آبیک در این زمینه مشاوره می‌دهند دارای مدرک روانشناسی هستند و آیا دوره‌های لازم را در این زمینه گذرانده‌اند یا خیر؟

* مسؤولان آبیک در زمینه پیشگیری از طلاق چه نقشی باید ایفا کنند؟

مسؤولان شهرستان آبیک باید به طور جدی به فکر تدابیری در زمینه پیشگیری از طلاق باشند تا از معضلات پس از طلاق جلوگیری شود و از این شهرستان به جای رکورددار بودن در آمار طلاق، از بهبود روابط زوجین و ازدواج‌های موفق یاد شود.

اختلالات روانپزشکی و شخصیتی موضوعی است که در روند روابط زوجین تأثیر گذاشته و اختلاف زوجین را شدت می‌بخشد و از طریق مشاوره تخصصی است و می‌توان به آن پی برد که با کمک روانشناسان و روانپزشکان می‌توان از وقوع این‌گونه طلاق‌ها جلوگیری کرد.

* آیا طلاق آخرین راهکار است؟

یادمان باشد طلاق آخرین راهکار است اما بهترین راهکار محسوب نمی‌شود؛ خانواده‌ها و همچنین جوانان در آستانه ازدواج باید بدانند که تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که هرگز ازدواج نکرده‌اند نسبت به افرادی که طلاق گرفته‌اند آسیب روانی و اجتماعی کمتری می‌بینند و ازدواج نکردن بهتر از ازدواج ناموفق، شکست خوردن و داشتن فرزندان طلاق است.

* خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج...

بنابراین بهتر است برای کاهش احتمالی طلاق، انتخابی درست و منطقی را مدنظر گرفت و مشاوره پیش از ازدواج و تأیید سلامت روان را لازمه این کار قرار داد.

در این خصوص می‌توان به ادبیات کهن ایران زمین(خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج) استناد کرد؛ بهتر است برای کاهش آمار طلاق در شهرستان آبیک برای سال‌های آتی و انجام این سنت زیبا و پسندیده که تأکید دستورات دین اسلام است، خشت نخست که کمک به انتخاب و مشاوره در خصوص ازدواج بوده را درست بگذاریم تا با دیواری کج روبه‌رو نشویم که نتیجه‌ آن طلاق شود.

امیدواریم با هم‌اندیشی مسؤولان و همکاری نهادهای مختلف از این پس شاهد ازدواج‌های موفق در شهرستان آبیک باشیم؛ به امید آن روز...

گفت‌وگو از: هاجر عبداللهی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار