کد خبر: ۳۴۱۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳ 11 December 2016
سمیه رضایی
قدمت رشته هنرهای رزمی سواره بر روی اسب را می‌توان متعلق به سالیان دور و قرون گذشته دانست؛ به طوری که حتی گاهی در سنگ نوشته‌ها و متون قدیمی قدمت این رشته ورزشی را به کتیبه‌های کوه ارنان نسبت داده‌اند و این رشته ورزشی به گذشته‌های دور منسوب است.
رشته هنرهای رزمی بر روی اسب در سال 86 در کشور احیا شد و در استان نیز سال 90 با تلاش «محمد ناصر رحمتی‌مقدم» این رشته پایه‌گذاری شد و با همت او استان یزد توانست خود را در این رشته مهیا سازد تا برای رقابت‌های مختلف جهانی، آسیایی و کشوری در برابر حریفان خودنمایی کند. رحمتی‌مقدم که جانباز دفاع مقدس است ورزش را در 49 سالگی همچنان پرقدرت و به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند و در این رشته هنرجویانی را  از آقایان و بانوان دارد تا در رقابت‌های مختلف برای استان عرض اندام کنند. در ادامه، نتیجه گفت‌و‌گو با این مربی فعال رشته هنرهای رزمی سواره روی اسب را می‌خوانید.
  • در چه رقابت‌هایی به صورت تیمی حضور پیدا کردید؟
امسال به صورت تیمی در مسابقات هنرهای رزمی سواره در سبک ماسایی که در کره‌جنوبی در سال2016 برگزار شد حضور پیدا کردیم و توانستیم مقام نایب قهرمانی را به صورت تیمی از آن کشور ایران کنیم. در کشور لهستان هم در سال 2016 با وجود 54 تیرانداز بر روی اسب توانستم مقام سی و دوم را از آن خود کنم و در سال 2015 در کشور ترکیه در مسافت 105 متر با کمان سنتی در فینال نیز به صورت انفرادی مقام اول این رقابت‌ها  را از آن خود کردم.
  • مدرک مربیگری در رشته ورزشی هنرهای رزمی بر روی اسب را چه زمانی به‌دست آوردید؟
در مسابقات«تنت‌پکینگ» که در سال 2015 در کشور عمان برگزار شد توانستم کاپ طلای انفرادی را در سبک شمشیرزنی بر روی اسب به‌دست بیاورم و در همان سال نیز دوره مربیگری را گذراندم و مدرک مربیگری گرفتم. در مسابقات قهرمانی کشور که سال 95 در رشته کمان سنتی برگزار شد توانستم مقام سوم را به‌دست بیاورم و مهر ماه امسال نیز در مسابقات تیراندازی با کمان سنتی در استان باز هم حائز مقام سوم استانی شدم.
  • به نظر می‌رسد در عین زیبایی، ورزش سختی هم باشد.
این رشته ورزشی در عین حال که بسیار زیبا و چشم‌نواز است به همین اندازه نیز سخت است و یکی از زیباترین ورزش‌هایی است که در دنیا وجود دارد و متقاضیان این ورزش ابتدا باید سوارکاری را به‌صورت حرفه‌ای انجام دهند تا در این رشته پر‌جنب و جوش جایگاه کسب کنند.
  • رشته هنرهای رزمی سواره بر روی اسب در استان از چه سالی پایه‌گذاری شد؟
در سال 90 دقیقا 4 سال بعد از شروع این رشته به‌صورت رسمی در کشور در استان یزد هم این ورزش را پایه‌گذاری کردم.
  • به نظر می‌رسد رشته پرهزینه‌ای برای ورزشکاران در این رشته باشد.
بله، هزینه ورزش در رشته هنرهای نمایشی سواره صرف تهیه اسب، تیر و کمان و شمشیر می‌شود تا یک ورزشکار با وجود تجهیزات لازم به ورزش کردن بپردازد. می‌توان گفت این ورزش هم مانند سایر ورزش‌ها تا حدودی پرهزینه است.
  • اطلاع‌رسانی به مردم در مورد وجود این رشته ورزشی انجام شده است؟
در زمینه آشنایی مردم استان با این رشته گام‌های بلندی برداشته‌ایم و در تمام نقاط استان اطلاع‌رسانی کرده ایم. متقاضیانی برای آموزش و یادگیری این رشته مراجعه کرده‌اند که توانستیم آنها را برای حضور در مسابقات آسیایی و کشوری در رده آقایان و بانوان اعزام کنیم که توانستند در رقابت‎‌های مختلف آسیایی و کشوری مقام کسب کنند.
  • حمایت مالی از ورزش هنرهای رزمی سواره بر روی اسب تا چه میزان بوده است؟
با توجه به این‌که رشته هنرهای رزمی سواره هنوز در استان نتوانسته جایگاه ویژه و خاص خود را بیابد به‌صورت جدی و حرفه‌ای نتوانسته‌ایم آنچنان که باید حامی مالی به‌دست آوریم و هنوز از حمایت کافی از سوی مسئولین ورزشی و صنایع استان برخوردار نیستیم.
  • در این رشته محدودیت سنی هم وجود دارد؟
در رشته ورزشی هنرهای رزمی سواره با اسب محدودیت سنی وجود دارد و باید سن افراد، بالای 20 سال باشد که به‌راحتی بتوانند در این رشته به فعالیت بپردازند.
  • استان یزد در کشور در این رشته دارای چه جایگاهی است؟
یزد پس از استان تهران دومین مرکز فعال در این رشته است که به صورت حرفه‌ای برای آماده‌سازی و آشنایی ورزشکاران و سوارکاران با این رشته فعالیت می‌کند.
  • جانباز بودنتان دلیل بر ترک ورزش آن هم به صورت حرفه‌ای نشد؟
من 4 سال است که در این رشته ورزشی فعالیت می‌کنم و با وجود مشکلاتی که جانبازی ناشی از جنگ تحمیلی برایم به‌وجود آورده باز هم ورزش را کنار نگذاشتم و پرتوان به این رشته ورزشی پرداختم.
  • برای شاگردانتان چه توصیه‌ای دارید؟
توصیه‌ای که همیشه به شاگردانم دارم این است که مرا به عنوان کسی که مشکلات جسمی و بدنی زیادی دارد اما به‌صورت حرفه‌ای ورزش می‌کند الگوی خود در پشتکار ورزشی قرار دهند و به سبب مشکلات کوچک ورزش را رها نکنند. حاضرم در آموزش و آماده‌سازی فضای ورزشی خوب برای شاگردانم با جان و دل تلاش کنم تا آنها در ورزش ترغیب شوند و من هم برای آینده ورزشکاران رشته هنرهای رزمی سواره در استان و شناساندن آنها به سایر کشورهای دنیا تلاش کنم.
  • در این رشته بانوان هم می‎‌توانند به ورزش بپردازند؟
در این رشته بانوان نیز می‌توانند همانند آقایان به فعالیت بپردازند و هیچ‌گونه محدودیتی در آن وجود نخواهد داشت فقط سوارکار باید ماهر باشد تا بتواند سایر هنرهای این رشته را بیاموزد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار