ساکنین سواحل خلیج‌فارس، ماهی را به‌صورت خشک‌شده هم مصرف می‌کنند و از ماهیانی که پرکاربردترین استفاده را در اقتصاد ساکنین داشتند ماهی ساردین یا همان موتو و حشینه بود و در حال حاضر هم هنوز این سنت قدیمی رواج دارد.
کد خبر: ۳۴۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶ 15 December 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، شهر صیادان مروارید در خلیج‌فارس که آن را بانام بندرلنگه امروزی می‌شناسند از هزاران سال قبل یکی از مهم‌ترین مراکز صید ماهی و یکی از پرارزش‌ترین ذخایر غذایی ایران و کشورهای پیرامونش بوده است که بعد از مروارید، بیشترین درآمد ساکنین سواحل از راه صید ماهی است.
 
در شهر و روستاهای ساحلی بندرلنگه صید مروارید و صدف در سابق رونق بسیار داشت اما به علت صید بی‌رویه، از مقدار آن‌ها کاسته شد و صید ماهی جای آن‌ها را گرفت. صید ماهی به شیوه‌ی سنتی بود و بیشتر صید و صیادی به آب‌های ساحلی محدود می‌شد. بشر نمی‌توانست از ساحل زیاد دور شود، مدت‌زمان صید بیش از چند ساعت تا یک روز نبود.
 
این ساکنین سواحل خلیج‌فارس ماهی را به‌صورت خشک‌شده مصرف می‌کردند و گونه‌ای از ماهیانی که پرکاربردترین استفاده را در اقتصاد ساکنین داشتند ماهی ساردین یا همان موتو و حشینه بود.
 
صیادان ساحل‌نشین برای صید این‌گونه از ماهیان روش متفاوتی را به کار می‌برند که به آن پرساین دوقایقی می‌گویند بدین شکل است که دقایق در کنار یکدیگر با استفاده از ابزار صیادی و تلاش ملوانان این‌گونه آبزی را صید می‌کنند و این شیوه صیادی سنتی موجب اشتغال ملوان بیشتری نسبت به سایر روش‌های صید می‌شود.
 
ساردین ماهی‌ها نسبت به کاربرد بسیار زیاد آن‌ها جثه بسیار کوچکی دارند و این نوع ماهی‌های ریز و کوچولو در آشپزی کاربرد زیادی دارند و در تهیه خیلی از غذاها و سس‌ها از همین ماهی استفاده می‌شود.
 
ساردین ماهی را در مناطق ساحلی بندرلنگه بانام "موتو” می‌شناسند و به‌راحتی می‌توان خشک‌شده آن را از بازار تهیه کرد.
 
شیخ جاسم از صیادان قدیمی بندرلنگه با اشاره به مراحل خشک‌کردن ماهی موتو گفت: این نوع ماهی بعد از صید با تور در زیر نور مستقیم خورشید روی شن و ماسه کنار ساحل دریا پهن کرده و آن‌ها را خشک می‌کنند و پس‌ازاینکه ماهی‌ها خشک شدند آن‌ها  را کاملاً کوبیده و سپس آماده استفاده برای طبخ غذاهای محلی است.
 
وی افزود: اگر  ماهی‌ها به‌صورت  کامل در غذاها مورداستفاده قرار بگیرند باید حتماً شسته و تمیز شوند چون در حین فرایند خشک‌کردن، ماسه‌های ساحل به آن‌ها می‌چسبد.
 
این صیاد قدیمی ادامه داد: از ماهی موتو در تهیه غذاهای مختلف استفاده می‌کنند که یکی از بهترین غذاهای سنتی این منطقه که به‌واسطه این ماهی به دست می‌آید مهیاوه است.
 
مَهوه یا مهیاوه، که به عربی مِشاوَه گفته می‌شود، به‌جز مناطق ساحلی بندرلنگه از خوردنی‌های شهرستان‌های  اوز،لار، گراش، بستک، خنج و منطقه جنوب ایران به شمار می‌آید.
 
حسین ریاس، رئیس شیلات شهرستان بندرلنگه در این خصوص اظهار کرد: ماهی متو  یکی از گونه‌های مهم سطح زی ریز است که در سواحل غربی شهرستان بندرلنگه صید می‌شود و با توجه به اینکه صید موتو در بهار است در حال حاضر صید آن کم است.
 
وی افزود: این‌گونه ماهیان در روستاهای گرزه، بستانه، و دیوان به‌صورت سنتی توسط اهالی روستا انجام می‌گیرد و فعالیت در این حوزه باعث شده است اهالی روستاهای مذکور در امر و معاش مشکلی نداشته باشند و به‌صورت صنعت خودگردان توسط اهالی اداره شود و اداره شیلات در این راستا با ارائه تسهیلات در جهت خرید ادوات صیادی، آموزش و ترویج روش صید دو قایقی و راه‌اندازی دو واحد پودر ماهی به کمک صیادان آمده است.
 
رئیس شیلات شهرستان بندرلنگه ادامه داد: در ۹ ماه نخست سال بیش از ۲۹۰۰ تن استحصال ماهیان سطح زی ریز در شهرستان صورت گرفته که بیشترین کاربرد ماهی موتو در مصارف خوراکی و غذایی دام و طیور است که از روغن آن برای موارد بهداشتی و آرایشی و تهیه کود کشاورزی و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرد.
 
ریاس ازجمله مشکلات و موانع این نوع محصول را  ریز بودن این‌گونه آبزیان دانست و بیان کرد: با توجه به ریز بودن،  این ماهیان منجمد و یا عمل‌آوری نمی‌شود و بهره‌برداران در راستای استحصال بیشتر این‌گونه از آبزیان توصیه می‌شود از روش صید دو قایقی (پرساین) بهره بگیرند.
 
وی در پایان تأکید کرد: برنامه‌ریزی و سمت‌وسوی نگاه و نگرش بر اساس اقتصاد مقاومتی بر تولید بیشتر با رعایت استانداردهای لازم در صید و صیادی است که امیدواریم در آینده نزدیک تلاش بیشتری نسبت به گذشته در تحقق اقتصاد خودگردان باشیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار