اداره هواشناسی کشاورزی توصیه‌هایی ۶ روزه را به کشاورزان کشور ارائه کرد.
کد خبر: ۳۴۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۸ 23 December 2016
به گزارش تابناک یزد، اداره هواشناسی کشاورزی توصیه‌هایی را برای کشاورزان و دامداران استان یزد در روزهای دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم و هفتم دی‌ماه به شرح ذیل ارائه کرد:

باغبانی :

احتیاط در انجام عملیات محلول پاشی و سم پاشی از روز شنبه تا دوشنبه به دلیل وزش باد  

با توجه به کاهش دمای هوا نسبت به پوشاندن نهال‌ها با کیسه‌های نایلونی سفید رنگ در نهالستان‌ها اقدام شود.

جهت مقابله با اثر سرما در سایر باغ ها نسبت به پوشاندن تنه درختان دو تا چند ساله با کاه و کلش، گونی یا نایلون اقدام گردد.

به منظور کاهش اختلاف دمای شب و روز و جلوگیری از عارضه لامپی شدن میوه‌های خیار سبز گلخانه‌ای، به هوادهی به‌موقع و نظارت بر دما با بکارگیری دماسنج اقدام گردد.

زراعی:

کلزاکاران نسبت به کنترل شیمیایی علف‌های هرز کلزا در ساعات گرم، آرام و بدون بارندگی با مشورت کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی اقدام نمایند.

مرغداری‌ها و دامداری‌ها :

با توجه به شروع فصل سرما و تغییرات زیاد دمای شبانه روز لازم است سالن‌های مرغداری به سیستم‌های مختلف تهویه تجهیز شوند، لذا توصیه می‌گردد در صورت افت دما به کمتر از ۲۸ درجه از سیستم تهویه انتقالی و کمتر از ۱۸ درجه از سیستم تهویه حداقلی استفاده گردد ضمنا نسبت به ذخیره سوخت جایگزین اقدام شود.

جهت جلوگیری از شیوع بیماری‌های تنفسی (پنومونی=ذات الریه) در مواقع بارندگی و وزش بادهای سرد به‌ویژه در روزهای پایانی هفته  نسبت به نگه‌داری گوساله‌ها در محیط بسته اقدام گردد.

محافظت از احشام در مقابل سوز باد و کاهش دما

انگل‌های گوارشی و ریوی در دام‌ها در شرایط سرما و یخبندان فعالیت بیشتری دارند لذا خوراندن داروهای ضد انگل به دام زیر نظر دامپزشک ضروری است.

در هوای سرد حتی المقدور آب با دمای مناسب (حداقل ۱۵ درجه سلسیوس) در اختیار گوساله‌ها قرار گیرد .

در مواقع سرما بخشی از غذای مصرفی دام صرف گرم نگه داشتن بدن می‌شود لذا محل‌های ورود هوای سرد به سالن دامداری، حفاظت و تهویه مناسب انجام شود.

زنبورداری :

زنبورداران نسبت به برداشت قاب‌های اضافی و محدود کردن دریچه‌های پرواز اقدام کنند و ضمنا فضای داخل کندوها با استفاده از پوشش مناسب بر روی قاب‌ها محدود گردد.

ماشین آلات:

اضافه کردن ضد یخ به رادیاتور ماشین آلات کشاورزی، موتورهای چاه آب و تخلیه محتویات داخل سم پاش‌ها
 
 
مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار