جشنواره طنز «سوهان روح» که بنا بر برگزاری دوسالانه آن بود، امسال به دلیل کمبود بودجه برگزار نمی‌شود. در حالی که همین جشنواره استعداد‌های زیادی در عرصه طنز قم را به ما معرفی کرد.
کد خبر: ۳۴۹۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶ 27 December 2016
به گزارش تابناک قم، دفتر طنز حوزه هنری قم از سال ۹۰ اقدام‌هایی را در این استان آغاز کرده است و با برگزاری کارگاه‌های متعدد طنز مکتوب و همچنین ۲ دوره جشنواره «سوهان روح» گام‌های مهم و ارزشمندی در زمینه شناسایی استعدادهای طنز قم برداشته است. 

در این میان «قمپز» به عنوان مهم‌ترین محفل طنز قم توانست جایگاه خود را از یک‌سو در میان مردم و رسانه‌های قم و از سوی دیگر در میان طنزپردازان سایر استان‌ها پیدا کند.

عباس احمدی مدیر دفتر طنز حوزه هنری قم گفت: سؤال مهمی که در این سال‌ها طرح می‌شود، دلیل افزایش روز به روز شاعر و نویسنده در قم - چه در حوزه طنز و چه در ژانرهای دیگر - است. به نظر من مهم‌ترین دلیل آن مهاجر پذیربودن این استان است. چرا که سالانه دانشجویان و طلبه‌های زیادی از استان‌های مختلف برای تحصیل و کسب علم مهاجرت می‌کنند و بعضی نیز ماندگار می‌شوند.

وی افزود: قم برای افرادی که از نظر ادبیات و شعر استعداد دارند، شرایط ایده‌آلی دارد. چراکه حضور استادان برجسته‌ای در حوزه شعر و داستان در عرصه‌های مختلف حضور دارند و به واسطه حضور این استادان استعداد‌ها شکوفا می‌شود. در حالی که در استان‌های دیگر چنین امکانی وجود ندارد. به دلیل همین شرایط خوب است که فقط در عرصه طنز مکتوب بیش از ۵۰ طنز‌پرداز در قم فعالیت می‌کنند که بسیاری از آن‌ها با نشریه‌ها و رسانه‌های مهم کشور همکاری دارند.

وی اضافه کرد: با وجود این رویش‌ها و نتایج مثبت، همچنان مشکلی که هنرمندان قم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و اختصاص به شاعران هم ندارند، نبود فضای مناسب برای برگزاری مراسم است. در حالی که در استان ما سالن‌ها و آمفی‌تئاترهای متعددی وجود دارد که برای نهادهای خاص هستند یا این‌که هزینه‌های بالایی دریافت می‌کنند؛ البته در مواردی که برنامه‌های ما در سالن‌های بزرگ‌تری برگزار شده است شاهد استقبال بیش از پیش مردم قم بوده‌ایم.

احمدی افزود: مشکل مالی و حمایت نکردن مناسب هم دیگر معضلی است که گریبانگیر هنر و هنرمندان قم است. حوزه هنری از نهادهایی است که بودجه زیادی ندارد و نهادهای دیگر نیز بیشتر با فضای طنز آشنایی ندارند و تاب انتقادهای طنزآمیز را ندارند به همین دلیل برگزاری این گونه برنامه‌ها با دشواری همراه است؛ برای مثال جشنواره طنز «سوهان روح» که بنا بر برگزاری دوسالانه آن بود، امسال به دلیل کمبود بودجه برگزار نمی‌شود. در حالی که همین جشنواره استعداد‌های زیادی در عرصه طنز قم را به ما معرفی کرد. اگر یکی از نهاد‌ها یا تعدادی از آن‌ها اعلام آمادگی برای برگزاری این جشنواره استانی کنند، می‌توانیم با کمترین بودجه برنامه فاخری را برگزار کنیم؛ البته ذکر این نکته نیز ضروری است که با توجه به محدودیت‌هایی که در قم وجود دارد، سعی کرده‌ایم خطوط قرمز را رعایت کرده باشیم و از طنز مبتذل جلوگیری کنیم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار