معضلات زیست محیطی استان
طبیعت زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از بکرترین مناطق کشور چند سالی است به موازات تلاش برای ورود به صنعت توریسم و جذب گردشگر ، دستخوش تغییراتی شده است که اگر این روند دنبال شود چند سالی با تبدیل شدنبه یکی از آلوده ترین مناطق کشور فاصله نخواهیم داشت.
کد خبر: ۳۷۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳ 05 February 2017
تلاش برای حفظ محیط زیست برای با مشکل برخورد نکردن زندگی انسان ها و دیگر موجودات، یکی از موضوعاتی است که در این سال ها کاملا بر مردم و مسئولین مشخص شده است به گونه ای که بیشتر بلایای کنونی از گرم شدن زمین تا باران های سیل آسا را معلول دست اندازی انسان در طبیعت و محیط زیست دانسته می شود.
طبیعت زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از بکرترین مناطق کشور چند سالی است به موازات تلاش برای ورود به صنعت توریسم و جذب گردشگر ، دستخوش تغییراتی شده است که اگر این روند دنبال شود چند سالی با تبدیل شدنبه یکی از آلوده ترین مناطق کشور فاصله نخواهیم داشت.
یکی از مهمترین اقداماتی که در این خصوص باید مورد نظر قرار گیرد ، فرهنگ سازی است که بتوان مشکلات زیست محیطی خصوصا ریختن زباله در طبیعت را به حداقل برسانیم.
علاوه بر این موضوع ،باید مسئولان نگاه توسعه ای خود را همسو با ایده های حفظ محیط زیست هماهنگ کنند که البته در این خصوص به نظر می رسد از طرف مسئولین کمترین توجهی به هشدارهای زیست محیطی داده نمی شود.
دوپشته دشتروم کوه زباله ای که یاسوج را تهدید می کند/شهرداری یاسوج دادگاهی می شود
یکی از این مناطق دوپشته دشتروم است که محل جمع آوری زباله است و پس از تذکرات فراوان زیست محیطی از طرف مسئولین اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص رعایت نکات زیست محیطی و عدم تمکین از طرف شهرداری به عنوان نهاد مدیریت کننده ی این محل جمع آوری زباله به این اختارها ، حال کار به شکایت و دادگاه کشیده شده است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: شکایت این اداره از شهرداری یاسوج به دلیل بی‌توجهی به حفظ محیط زیست تحویل مراجع قضایی شد.

سید اسدالله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج اظهار داشت: شهرداری یاسوج نسبت به مصوبات کارگروه پسماند استان توجهی ندارد و هم‌اکنون محل دفن زباله‌های شهرداری به یک معضل تبدیل شده است.
 
تهدید به شکایت از شهرداری یاسوج عملی شد

وی با تاکید بر اینکه طبق مصوبه کارگروه پسماند کهگیلویه و بویراحمد شهرداری یاسوج باید نسبت به ساماندهی محل دفن زباله شهر اقدام می‌کرد عنوان کرد: زباله‌ها در محل کنونی رها شده و به محلی امن برای حیوانات وحشی تبدیل شده است.

هاشمی با انتقاد از اعضای شورای شهر یاسوج ادامه داد: بی‌توجهی اعضای شورای شهر و شهرداری یاسوج نسبت به حفظ محیط‌زیست جای تعجب فراوان دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خواستار استقرار کارخانه بازیافت زباله توسط شهرداری یاسوج شد و گفت: آتش‌زدن زباله‌ها صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند.
هاشمی عنوان کرد: در کارگروه پسماند استان مقرر شد شهرداری یاسوج نسبت به احداث دیوار یا فنس کشی در زمین 16.5 هکتاری محل دفن زباله‌های شهری یاسوج واقع در دو پشته دشتروم اقدام کند ولی در این زمینه بی‌ توجهی می‌کنند. همچنین در کارگروه پسماند مقرر شد شهرداری یاسوج نسبت به ایجاد کارخانه بازیافت اقدام کند که تاکنون خبری از اجرای این مصوبه نیست.
تبدیل زیباترین مناطق طبیعی استان در شهرستان چرام به کوه های زباله
شهرستان چرام به عنوان یکی از زیباترین مناطق استان که همواره در ایام تعطیل و غیر تعطیل به عنوان یک هدف مهم گردشگری برای استان های همجوار و حتی خارج از کشور محسوب می شود.
متاسفانه مناطق زیبای این شهرستا هم مانند ، شهرستان بویراحمد دچار آلودگی های زیست محیطی که عمدتا زباله های ریخته شده به دست انسان است ، شده است.
شهروندی چرامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری چرام، گفت : طبیعتی به این زیبایی چرا باید با بی توجهی مسئولان مواجه شود.
وی افزود:جای تاسف دارد که چرام با داشتن این همه زیبایی با زباله ها روبرو شود.مردم شهرستان چرام نیز باید این نکته را مد نظر داشته باشند که همه جا خانه ی ماست.مردم چرام نیز در حفظ و نگهداری مناطق گردشگری و تاریخی مسئولند و یک نوع وظیفه محسوب می شود.
 
از عملی شدن شکایت بر علیه شهرداری یاسوج تا زباله دانی شدن طبیعت زیبای چرام 

تقوی مدیر محیط زیست چرام در این خصوص گفت : وظیفه نسبتن به محیط داخل و بیرون شهرستان نظارت و تذکر است.
وی افزود:در داخل شهر وظیفه شهرداری و داخل روستاها وظیفه ی دهیاری هاست.اقداماتی برای تعیین جایگاه زباله صورت گرفته اما هنوز محقق نشده است.
به هر حال چرام چهارفصل با داشتن جاذبه های گردشگری فراوان باید توسط مسئولان و همت مردم و شهروندان این شهر مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
چرام دارای پتانسیل های فراوان گردشگری و تفریحی است که هرساله از سراسر کشور و همچنین جهان میزبان توریست ها و مسافران علاقه مند به تفریح و گردش است.
 
 

لذا از تمام خانواده ها و شهروندان چرام و مسئولان خدوم این مردم تقاضا داریم که با حفظ و نگهداری این جاذبه ها و مناطق تاریخی در حفظ و نگهداری این جاذبه ها کوشا باشیم.
حال باید دید مسئولین محیط زیست استانی و شهرستانی در خصوص آلودگی هایی که برخی از آن ها متاسفانه از بی برنامگی مسئولان است و البته بعضی هم از بی مبالاتی مردم عادی است چه راهکاری را دنبال می کنند؟آیا به دادگاه کشاندن مسئولین شامل دیگر متعرضین به محیط زیست خواهد شد یا نه؟
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار