انسان‌ها نظم طبیعت را بر هم زده و به این ترتیب شاهد خشکسالی منطقه هستیم. در این وادی همدان نیز بابحران آب دست و پنجه نرم می کند.
کد خبر: ۳۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ 22 May 2015
وضعیت بحران آب در برخی استانهای کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته و استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش ایسنا ، کاهش نزولات جوی از یک سو، ندادن حق‌آبه، برداشت‌های بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و استفاده از آب تالاب‌های مصنوعی و طبیعی زمینه‌ساز خشکسالی و رسیدن به بحران و چالش آبی را در استان همدان فراهم کرد تا جایی‌که زندگی برخی جانداران بومی منطقه به خطر افتاد.

اما در این میان شیرهای آبی را در سطح شهر می‌بینیم که باز مانده و شاهد هدر رفت این طلای آبی هستیم. در این میان افرادی که این شیرها را باز می‌گذارند به کنار، افرادی هم که این شیرها را باز می‌بینند بی‌تفاوت از کنار آن عبور می‌کنند بی‌آنکه کمی تفکر کنند که حتی حفظ یک قطره آب به نسل آینده کمک می‌کند!

شما مخاطبانی که این مطلب را می‌خوانید قضاوت کنید چه کسانی باید از این نعمت بزرگ حفاظت کنند؟ آیا تنها مسئولان ماموریت حفاظت و نگهداری آب را دارند و مردم در قبال حفظ این نعمت مسئول نیستند و باید بی‌تفاوت باشند؟

وقتی در اخبار می شنویم تالاب آق‌گل خشک شد، شیرین‌سو به وضعیت آق‌گل مبتلا می‌شود و مراقب تالاب پیرسلمان باشیم، باید بدانیم این‌ها تنها یک تیتر و خبر معمولی نیستند بلکه توجه به آن‌ها همان فرهنگ‌سازی است که باید در جامعه ترویج داده شود و امید است روزی فرارسد که برای برطرف شدن خشکسالی جشن شادی بگیریم و نگرانی را از تمامی موجودات کنارآبزی و آبزی دور کنیم و جلوی انقراض آن‌ها را بگیریم و دیگر هیچ‌گاه با اعلام خبر کلمه جیره‌بندی آب مواجه نشویم.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی استان همدان از کاهش 44 درصدی بارش نزولات جوی در همدان در سال زراعی‌جاری نسبت به گذشته خبر داد و اظهار کرد: میزان کاهش نزولات جوی در همدان نسبت به آمار بلند مدت 37 درصد کاهش یافته است.

"سیدمحسن موسوی" گفت: وضعیت بارش‌های سال زراعی‌جاری در شهرستان نهاوند نسبت به سایر شهرستان‌ها مطلوب ارزیابی می‌شود به‌گونه‌ای که در نهاوند 338 میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده و درصد تغییرات آن نیز نسبت به سال زراعی گذشته یک درصد کاهش داشته اما در مقایسه با بلندمدت 20 درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: کمترین میزان بارش با 165 میلیمتر مربوط به شهرستان فامنین بوده است و نسبت به سال زراعی گذشته 36 درصد کاهش و نسبت به بلندمدت نیز 26 درصد کاهش نشان می‌دهد.

موسوی به تغییر اقلیم منطقه اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش چشمگیر نزولات جوی در داخل کشور که بیشتر استان‌های غربی را تحت تاثیر قرار داده لازم است مردم نسبت به مصرف آب صرفه جویی کنند.

وی یادآور شد: با تغییر اقلیم مناطق کم باران نیز کم باران تر می‌شوند و مناطق پر بارش با افزایش بارندگی همراه خواهند بود.

این کارشناس تصریح کرد: انسان‌ها نظم طبیعت را بر هم زده و به این ترتیب شاهد خشکسالی منطقه هستیم همچنین بیشترین عامل کاهش نزولات جوی تحت تاثیر سوخت‌های فسیلی و در نهایت تولید گازهای گلخانه‌ای است که انسان در این زمینه نیز دست برده است.

وی از بی‌تفاوتی مردم نسبت به مصرف آب ابراز تاسف کرد و افزود: در جاده تهران به سمت جورقان سبزی‌کاران آب‌های زیر زمینی را بیرون می‌کشند و برای جذب مشتری آب‌نما تدارک دیده‌اند در حالیکه می‌توانند با مداری این آب‌نما را محدود کرده و با پمپی آن را در جریان بگذارند اما این آب هدر می‌رود و وارد فاضلاب می‌شود.

این کارشناس گفت: بی‌تفاوتی مردم نسبت به شیرهای باز داخل پارک‌ها از دیگر مسائلی است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و متولیان این فرهنگ‌سازی خودمان هستیم و باید از خود شروع کنیم.

بی‌تفاوتی مردم نسبت به شیرهای باز داخل پارک‌ها و هدر دادن آب توسط سبزی‌کاران با کار گذاشتن آب‌نما در اراضی خود برای جذب مشتری از مسائل درد آوری است که موجب هدررفت این قطره‌های طلایی می‌شود و اگر این روند ادامه داشته باشد روزی فرا خواهد رسید که برای یک لیوان، آب جیره‌بندی می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار