کنترل جمعیت سگ های ولگرد و راه های مقابله با آن همواره یکی از موضوعات مورد بحث دوستداران محیط زیست بوده که تاکنون در شهر مشهد گریبانگیر ۸ هزار سگ شده و آن ها را به کام مرگ کشیده است.
کد خبر: ۳۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱ 24 May 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از مهر، کنترل جمعیت سگ های ولگرد و مزاحم که همواره برای شهروندان با بیماری هایی نظیر هاری و سالک همراه بوده است یکی از اقدامات اجتناب ناپذیر در شهر ها محسوب می شود که در سال گذشته منجر به تلف شدن تعداد ۸ هزار سگ توسط شهرداری مشهد شده است.

مرگ آرام تنها نسخه پیچیده شده برای سگ های ولگرد در این کلانشهر است که با تزریق مواد شیمیایی قلب آنها را مجبور به ایستادن می کند؛ شیوه ای که بسیاری از دوستداران محیط زیست به آن انتقاد دارند و می گویند به دلیل گران بودن مواد مورد نیاز برای بیهوشی و مرگ آرام معدوم کنندگان را واداشته تا از اسید برای مرگ سگ ها استفاده کنند.

در این راستا بسیاری از دوستداران محیط زیست هر چند که تنها کشتار را راه مقابله با دفع این مزاحمت نمی دانند بلکه بر نحوه کشتار این سگ ها خرده گرفته و از روش های منسوخ هم چون تزریق اسید به این حیوانات انتقاد می کنند.

بسیاری از کارشناسان و دوستداران محیط زیست ااعتقاد دارند که کنترل جمعیت سگ های ولگرد تنها با کشتار میسر نبوده و باید از راهکارهای دیگری مانند عقیم سازی، قلاده گذاری و شناسنامه دار کردن آنها اقدام به کنترل جمعیت آنها کرد.

تلف شدن سالانه ۸ هزار قلاده سگ در مشهد

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در گفتگو با مهر اظهار داشت: شیوع بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان، انتقال بسیاری از بیماریها از سگ به انسان نظیر هاری، کیست هیداتیک و سالک از مهمترین مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگهای ولگرد در شهر هستند.

علی نجفی با بیان اینکه سالانه هشت هزار قلاده سگ توسط شهرداری مشهد معدوم می شود افزود: تمام این سگ ها براساس دستورالعمل وزارت کشور با روش «مرگ آرام» از بین می روند.

سگ های ولگرد

وی گفت: در این روش ابتدا با تزریق مواد بی هوشی سگها بی هوش می شوند و سپس با تزریق داروی مخصوص دچار سکته و ایست قلبی می گردند.

نجفی در باره نحوه معدوم سازی سگها در فیلم منتشر شده در فضای مجازی یادآور شد: از بین بردن حیوانات به این روش، غیرانسانی و غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: درست است که همزیستی با برخی حیوانات موذی برای سلامت انسان زیانبار است ولی حق نداریم با روش های خشن نظیر تزریق اسید حیوانات را از بین ببریم.

کشتار تنها راه نیست

یک عضو سازمان نظام دامپزشکی کشور در خصوص راهکارهای کنترل جمعیت سگ های ولگرد اظهار کرد: در ضرورت کنترل جمعیت سگ های ولگرد کشتن آنها امری اجتناب ناپذیر است و باید این دسته از حیوانات از سطح شهر جمع آوری شوند.

حسام قربانی افزود: البته راهکارهای دیگری همچون عقیم سازی نیز برای کنترل جمعیت این دسته از حیوانات نیز مطرح است که اگر بستر و فرهنگ سازی مناسب آن مهیا شود قطعا تاثیر مطلوب تری در طول زمان دارد.

وی ادامه داد: کشتار بی برنامه و بی هدف سگ های ولگرد نه تنها جمعیت آنها را کنترل نکرده بلکه باعث بوجودن فرصت هایی برای افراد سودجو خواهد شد.

قربانی تصریح کرد: در ادامه عقیم سازی سگ ها با شناسنامه دار کردن آنها می توان بسیار کارآمدتر با افزایش جمعیت این دسته از حیوانات اهلی جلوگیری کرد تا اینکه بعد از انجام عملیات عقیم سازی بخواهیم آنها را در سطح شهر یا روستا رهاسازی کنیم.

وی تاکید کرد: سگ های ولگرد به دلیل اینکه در طول هر بارداری به صورت متوسط ۷ تا ۱۲ توله سگ به دنیا می آورند ظرفیت نگهداری آنها در شهر و روستا امکان پذیر نبوده و به همین علت در سطح شهر و روستا رها می شوند.

عضو نظام دامپزشکی کشورادامه داد: در نتیجه اولین گام موثر در زمینه کنترل جمعیت سگ های ولگرد با این توضیحات شناسنامه دار کردن آنها است.

روش های منسوخ

وی همچنین با انتقاد از سیستم کشتار سگ ها در مشهد و سایر شهرهای کشور عنوان کرد: این نحوه کشتار دیگر در دنیا و علم پزشکی منسوخ شده است و جایگاهی ندارد هر چند کشتار این دسته از حیوانات اجتناب ناپذیر باشد.

قربانی اضافه کرد: مدیران شهری مشهد باید در این زمینه از تجربیات سایر کشورها مانند سوئد و بلژیک استفاده کند.

وی گفت: لازم است بعد از جمع آوری سگ ها از سطح شهر، آن دسته از سگ ها که بیمار یا پیر هستند و دیگر توان نگهداری خود را ندارند و قابل درمان نیستند از سگ های سالم جداسازی شوند.

وی بیان کرد: در مرحله دوم سگ های سالم را با عقیم سازی و شناسنامه دار کردن به افراد یا روستاییانی که نیازمند این حیوانات برای امور نگهبانی هستند واگذار شوند.

تجارت سگ

رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر نیز در این خصوص اظهار کرد: سالانه در شهر مشهد ۷ هزار سگ جمع آوری می شوند که باتوجه به برنامه ابلاغی از سوی وزارت کشور عملیات کنترل جمعیت آنها در حال اجرا است.

غلامحسین صاحبی با اشاره به اینکه عقیم سازی نمی تواند راه حل کافی برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد نیست، افزود: سگ های ولگرد توسط شهرداری مشهد جمع آوری شده و بعد از جداسازی سگ های بیمار از سالم، سگ های سالم به شهروندان به فروش می رسد.

وی در ارتباط با هزینه معدوم سازی سگ های ولگرد از سوی پیمانکاران شهرداری خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه این است که بدانیم هزینه جمع آوری سگ ها از هزینه کشتن آنها جدا است.

سگ های ولگرد

صاحبی بیان کرد: براساس قرارداد قبلی شهرداری مشهد با پیمانکاران برای هر لاشه ۲۵ هزارتومان به پیمانکار پرداخت شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: یکی از اقدامات خوبی که در این زمینه اتفاق افتاده است، ساخت دستگاهی است که با انتشار گاز خاصی زمینه لازم را برای مرگ آرام حیوان فراهم می کند.

وی راهکارهای مناسب برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد را قلاده گذاری و شناسنامه دار کردن این دسته از حیوانات دانست.

با کشتار سگ ها مخالفیم

عضو یکی از سمن های حامی حیوانات در خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حفاظت از حیات حیوانات و محیط زیست نیازمند فرهنگ سازی است و آنچه که انسانها در توجیه کشتار گونه های جانوری به زبان می آورند مصداق کفر است.

علی کشمیری افزود: اکولوژی جانوری در هر منطقه قادر به حفظ جمعیت خود می باشد به شرط آنکه اشرف مخلوقات از دست بردن به چرخه طبیعت خودداری کند.

وی با بیان اینکه کنترل جمعیت حیوانات شهری به ابزاری برای ثروت اندوزی عده قلیلی تبدیل شده است گفت: کشتار حیوانات حاصلی جز اتلاف میلیاردها ریال از بیت المال و عوارض سوء برای مردم ندارد.

وی افزود: بطور متوسط در هر ساعت یک قلاده و سالانه هفت هزار قلاده سگ توسط شهرداری مشهد کشته می شود.

کشمیری ادامه داد: از آنجا که «مرگ آرام» حیوانات گران و پرهزینه است، پیمانکاران شهرداری با تزریق سم و اسید اقدام به از بین بردن سگ های ولگرد می کنند.

حیوانات نیازمند حمایت انسان ها

وی گفت: البته ما با کشتار حیوانات مخالفیم و شهرداری و پیمانکاران آن باید در اسرع وقت ماشین کشتار خود را متوقف کنند.

عضو یکی از سمن های حمایت از حیوانات در خراسان رضوی در خصوص راهکارهای مناسب در جهت کنترل جمعیت سگ های ولگرد اضافه کرد: در گام نخست باید دست از کشتار بی رحمانه و غیر اصولی این دسته از حیوانات کشیده شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا ضروری است تا نشست های تخصصی و کاربردی با حضور نمایندگانی از شهرداری، اداره کل محیط زیست، فعالان محیط زیست برگزار شود تا با مشارکت و همفکری به راهکاری عقلانی و کاربردی دست پیدا کنیم.

وی افزود: در حالی که اکثر جمعیت کشور را به ویژه در استان خراسان رضوی جمعیت روستایی تشکیل داده و دامپروری یکی از مشاغل اصلی مردم منطقه است لذا بهره گیری از این سگ ها برای گله داران بسیار سودمند است و می توان با این نگاه از این حیوان حمایت کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار