بحران آب در هرمزگان در حالی وارد شانزدهمین سال پیاپی خود می شود که عملا راههای جایگزین برای تامین منابع آبی پایدار در این استان ساحلی جدی گرفته نشده است. دستگاههای مسئول نیز از کاهش 70 درصدی بارش ها در هرمزگان خبر می دهند.
کد خبر: ۳۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴ 24 May 2015
به گزارش تابناک - جزیره، بحران آب در هرمزگان در حالی وارد شانزدهمین سال پیاپی خود می شود که عملا راههای جایگزین برای تامین منابع آبی پایدار در این استان ساحلی جدی گرفته نشده است.

اگر چه برنامه ریزی هایی برای احداث بزرگ ترین آبشیرین کشور در بندرعباس به ظرفیت روزانه یک میلیون مترمکعب صورت گرفته اما این پروژه عظیم نیازمند به اراده ای ملی برای احداث است.

در همین زمینه مدير عامل شرکت آب و فاضلاب روستايي هرمزگان از کاهش 70 درصدي بارندگي نسبت به سال گذشته و شرايط بحران کم آبي در روستاهاي هرمزگان خبر داد و گفت: بسياري از آبها و يا منابع زير زميني شور و خشک شده است و با توجه به شرايط اقليمي و جغرافيايي استان هرمزگان در حال حاضر روستاهاي اين استان به دليل خشکسالي تمامي دشت هاي آبي استان ممنوعه و امکان حفر چاه و يا کف شکني از آنها وجود ندارد.

وي در ادامه با تاکيد بر جدي بودن بحران کم آبي در روستاها و راه هاي مقابله با آن گفت: جلوگيري از برداشت هاي بي رويه از دشت ها و مناطق ممنوعه،جلوگيري از حفر چاه هاي کشاورزي،استفاده بهينه و مديريت مصرف(کشاورزي و شرب)، مديريت جلوگيري از هدر رفت آب، استفاده متعارف از آب شور براي شيرين سازي و تبديل ان به آب شرب در مناطقي که اين امکان وجود دارد و آبرساني سيار به مناطق کم برخوردار از راه هاي مقابل با بحران کم آبي است.

مدير عامل شرکت اب و فاضلاب روستايي هرمزگان در خصوص تبديل برخي مناطق به شرايط پايدار آبي بيان کرد: وارد مدار کردن چاه هاي حفر شده، اتمام و به بهره برداري رساندن آبشيرينکن هايي مانند روستاهاي بنجي، کووه اي، ديوان، بندر مقام، چيرويه و... و تسريع در تکميل مجتمع هاي آبرساني ميتواند بسياري از مناطق روستايي استان را به شرايط پايدار آبي برساند.

با این حال هنوز به طور جدی و چشمگیر در هرمزگان اقدامی جایگزین برای تامین منابع آبی در مقیاس وسیع صورت نگرفته است.

حمزه پور در ادامه با اشاره به تخصيص بودجه ويژه  دولت در سال جديد براي آبرساني به روستاها اظهارداشت: تخصيص اعتبار ويژه دولت از صندوق توسعه ملي به بخش روستايي گامي مثبت در راستاي ايجاد شرايط مناسب براي روستاها است که اميدواريم هر چه سريعتر اين عمل انجام شود.

وي بيان کرد: با توجه به خشکسالي و شرايط بحراني روستاها تمام تلاش را بر اين امر است که روستاهايي که با مشکل جدي مواجه مي شوند با آبرساني سيار و ساير منابع تامين آب مشکلات را به حداقل رساده و از منابع مختلف براي رفع اين معضلات استفاده کنيم.

اين مقام مسئول در حوزه آب روستایی با تاکيد بر هدر رفت آب در بخش کشاورزي نيز عنوان کرد: براي جلوگيري از هدر رفت اب در بخش کشاورزي لازمه بازنگري در شيوه کشاورزي در استان است که ميتوان به توسعه کشت هاي متراکم و گلخانه اي همچنين استفاده از پساب ها به جاي آب شرب، استفاده از آبياري تحت فشار، جلوگيري از کاشت هايي که آب زيادي مصرف ميکنند و اصلاح مسيرهاي آبي و لوله گذاري هاي مجدد و استاندارد اشاره کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار