در سال هاي اخير به طرز عجیبی با افزايش مراکز خیریه مواجه هستیم. واقعیت این است که اگر سرمایه‌ی قابل توجهی داشته باشيد، به موسسات دیگر اعتماد نمی‌کنيد و ترجیح می‌دهيد یک موسسه‌ی خیریه‌ی جدید تاسیس کنيد تا اين مركز دقیقاً بر اساس اهداف و ارزشهاي شما کار کند.
کد خبر: ۴۰۷۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳ 14 April 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ در سال هاي اخير به طرز عجیبی با افزايش مراکز خیریه مواجه هستیم. واقعیت این است که اگر سرمایه‌ی قابل توجهی داشته باشيد، به موسسات دیگر اعتماد نمی‌کنيد و ترجیح می‌دهيد یک موسسه‌ی خیریه‌ی جدید تاسیس کنيد تا اين مركز دقیقاً بر اساس اهداف و ارزشهاي شما کار کند. نتیجه این است که بازار کار خیر، دارای ساختار بسیار غیرمتمرکز  مي شود. هر يك از خيريه ها شما را مجاب مي كنند تا پرداخت هاي ريالي داشته باشيد و گاهي آن قدر تعداد آنان زياد است كه كار خير را به تعويق مي اندازيم و احساس مي شود با وجود حداقل 53 موسسه خيريه در مشهد و  بيش از 120 موسسه خيريه رسمي در استان خراسان رضوي ديگر تعداد نيازمندان رو به كاهش است اما با وجود موسسات بسيار خيريه و وجود كميته امداد باز هم شاهد نيازمنداني هستيم كه گاهي به چندين موسسه متصل هستند و يا گاهي هيچ يك از مراكز به سراغ آنان نرفته است. بحث تجميع موسسات خيريه و نظارت صحيح بر آنان از مواردي است كه بايد بدان توجه ويژه اي نشان داد. برخي از اين موسسات نيز گداپروري مي كنند و با نداشتن علم صحيح هر روزه بر تعداد وابستگان جامعه و يا همان گدايان مي افزايند. از تمامي اين موارد بگذريم شاهد خيريه هاي غير رسمي هستيم كه گاهي فاميلي اداره مي شود و گاهي در مناسبت ها افراد به سراغ آنان مي روند. از فوايد مثبت وجود خيريه هاي غير رسمي كه به شكلي در فرهنگ ايراني وجود داشته است‏‏ بگذريم افزايش اين گونه مراكز غير رسمي آسيب هايي را در پي خواهد داشت زيرا بدون برنامه ريزي صحيحي اين عمل خير در جامعه صورت مي گيرد كه احتمالا به تعداد نيازمندان و افزايش وابستگي آنان خواهد افزود.
 
آبرومندی سبب افزایش خیریه های غیر رسمی
يك فرد خير كه در خيريه اي غير رسمي مشغول به فعاليت است از ديگر اشخاصي است كه به سراغش رفته ایم. وي كه نخواست نامش فاش شود در خصوص نحوه انجام كار خير خود گفت: فعاليت هاي ما بدين گونه است كه وقتي ببينيم كسي گرفتار باشد و يا مشكلي داشته باشد يكي از خانم هاي معتمد پول جمع آوري مي كند تا مشكل آن خانواده را رفع كند.
اين خانم جوان افزود: مشكلات افراد متفاوت است برخي مشكلاتي مربوط به جهيزيه عروس دارند و  برخي به دليل از كار افتادگي و يا ورشكستگي نيازمندند. از سويي اين افراد آبرومندند و نمي خواهند نام و نشاني از خود باقي گذارند.
وي در مورد نحوه پرداختي هاي خود و ساير افرادي كه با يكديگر مشاركت دارند‏ گفت: وقتي فرد نيازمند و آبرومندي را مشاهده كنيم افراد پول روي هم مي گذارند. همه كمك ها به صورت نقدي نيست برخي از كمك ها به صورت غير نقدي است يعني آن كه فردي خياط است لباس براي نيازمندان مي دوزد. فردي نيز آرايشگاه دارد و به نيازمندان آموزش مي دهد تا بتوانند براي خود شغلي داشته باشند. به طور كلي هر كسي كه شغلي داشته باشد سعي مي كند از آن شغل در جهت خير استفاده كند.
اين خير اظهار كرد: گاهي زنان افراد پولدار نيز مردان خود را مجاب مي كنند تا به خيريه و يا افراد نيازمند پول بدهد اما اين دقت وجود دارد كه سعي مي شود گدا پروري نكنيم و به افراد مختلف آموزش بدهيم و يا زنان به جاي آن كه محصولاتي مانند ترشي و مربا را از بازار خريداري كنند از زنان نيازمند خريداري مي كنند تا فرد موردنظر وابسته نباشد.
اين زن جوان در مورد علت عدم همكاري شان با كميته امداد و خيريه هاي سطح شهر گفت: كميته امداد مبلغ ناچيزي به افراد مي دهد و در پي رفع نيازهاي مختلف مانند لباس و... نيست به همين دليل سعي مي كنيم كه اگر خانواده اي را تحت پوشش قرار مي دهيم به طور كامل به آن ها رسيدگي شود. كميته امداد جوابگوي مسائل خرد افراد نيست. به علاوه آنطور كه گفته شد افراد آبرومند هستند و نمي خواهند مشخصاتشان در جايي ثبت شود.
وي ادامه داد: چندين زن در كنار هم جمع شده ايم و كار خير انجام مي دهيم و گاهي به برخي مراكز اعتماد نداريم بنابراين سعي مي كنيم اگر بتوانيم خود نيز اين كار را انجام دهيم و در آينده نيز خيريه اي تاسيس كنيم.
 
لزوم ایجاد تجمیع
با افزایش خیریه ها در سطح استان این سخن به ذهن می رسد که به  خیرین علاقمندند خیریه های مطمئن رجوع کنند و این گونه مکان های رسمی از درجه اعتبار سلقط می شود؛ اما چنان چه اعتماد افراد جلب شود می توان دست سو استفاده گران را ساقط و رسیدگی در امر خیر را برای همه گروههای نیازمند افزایش داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار