جزایر هرمزگان می توانند با سرمایه گذاری محدود اما یک برنامه ریزی منسجم و عمیق به کانونی برای این حوزه تبدیل شده و ضمن فراهم سازی امکان سفر و تفریح، زمینه های لازم برای درمان افراد بیمار کشورهای حاشیه خلیج فارس در منطقه فراهم شود.
کد خبر: ۴۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲ 01 June 2015
به گزارش تابناک - جزیره،  یکی از اصلی ترین موضوعات مطرح در استان های جنوبی کشورمان همجواری آنها با کشورهای حاشیه خلیج فارس و موقعیت آنها برای تبادلات مختلف اقتصادی و اجتماعی با آن سوی آب های خلیج فارس و دریای عمان است که می تواند ضمن رشد و توسعه و تقویت سرمایه گذاری ها در این استانها منجر به رشد اقتصادی کشورمان نیز شود.

از جمله ظرفیت های بی مانندی که می توان از آنها در هرمزگان استفاده و امکان جلب و جذب سرمایه های هر چه بیشتر به کشورمان را فراهم آورد موضوع توریسیم سلامت است که با قابلیت های علمی و تجربی ارزشمندی که پزشکان کشورمان دارند، این مسئله می تواند به نقطه قوتی برای اقتصاد کشورمان تبدیل شده و سالانه شمار قابل توجهی از بیماران را برای درمان و سفر به این مناطق بکشاند.

جزایر هرمزگان می توانند با سرمایه گذاری محدود اما یک برنامه ریزی منسجم و عمیق به کانونی برای این حوزه تبدیل شده و ضمن فراهم سازی امکان سفر و تفریح، زمینه های لازم برای درمان افراد بیمار کشورهای حاشیه خلیج فارس در منطقه فراهم شود.

نمونه چنین امکانی هم اکنون در استان فارس و شهر شیراز فراهم آمده و سالانه شمار قابل توجهی از بیماران بخصوص در بخش هایی نظیر ناباروری و سرطان به این شهر سفر کرده و کارهای درمانی خود را پیگیری می کنند.

هرمزگان ظرفیت تبدیل شدن به کانون درمان ناباروری منطقه را دارد

صغری فلاحی یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار تابناک - جزیره با بیان اینکه این استان می تواند به یکی از کانون های اصلی درمان ناباروری در کشور و منطقه تبدیل شود، اظهار داشت: استان هرمزگان دارای جمعیت نابارور قابل توجهی است که مجبورند برای پیگیری درمان خود به استان فارس و یا استان یزد سفر کنند که این مسئله موجب تحمیل هزینه های سنگین درمان، اقامت و تغذیه به آنها شود.

وی گفت: مدت زمان اقامت برای پیگیری طول درمان ناباروری حداقل در هر بار مراجعه به مراکز درمانی تخصصی بیش از دو تا سه هفته است و در طول این مدت بیمار و خانواده اش مجبور است تا در شهر محل درمان مدت زمان قابل توجهی را اقامت کند که این مسئله هزینه های سنگینی را علاوه بر هزینه سنگین درمان و دارو به افراد تحمیل می کند.

دکتر فلاحی که خود دارای سه اختراع در حوزه پزشکی مولکولی است، ادامه داد: درمان ناباروری با توجه به دانش منحصربفردی که در ایران وجود دارد، موجب شده که بسیاری از افراد نابارور از کشورهای مختلف منطقه از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ایران سفر کنند که درآمدزایی از این محل برای کشور بسیار قابل توجه است و اگر بتوانیم نمونه ای از مراکز درمان ناباروری که در شیراز و یزد و تهران وجود دارد را در هرمزگان ایجاد کنیم نه تنها جمعیت نابارور استان درمان می شوند بلکه می توان میزبان بیماران دیگر کشورها نیز بود.

به نظر می رسد بهترین ظرفیت در این بخش را بتوان پارک های علم و فناوری در استان ها دانست که می توانند با ایجاد زمینه ها و امکانات مناسب برای متخصصین و مردم شرایط را برای ایجاد مراکزی از این دست فراهم کنند. مراکزی که ایجاد آنها سبب می شود تا سیاست های کلان توسعه جمعیتی در کشور نیز تحقق یابد.

در همین زمینه اما کمبود فضای فیزیکی و محدود بودن منابع اعتباری برای توسعه فعالیت های تحت پوشش پارک های علم و فناوری موجب شده تا روند پیشرفت ها در این بخش کند بوده و برغم توفیقات فراوانی که فعالیت های پژوهشی زیر نظر این مرکز بدست می آید، امکان توسعه و تجاری سازی آنها فراهم نشود.

تقویت پارک های علم و فناوری در استان های مختلف کشور و میدان دادن به افراد متخصص و متعهد در این بخش و جدی گرفتن مسئله توریسم درمانی و ظرفیت های مختلف آن برای رشد و پیشرفت کشور و ارزآوری آسان آن از جمله موضوعاتی است که می بایست مسئولین کشوری و استانی اهتمام ویژه ای به آن داشته باشند.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار