آثار تاریخی یزد در پس تصاحب عناوین بین المللی است
ثبت شهر ميبد بعنوان شهر خلاق صنايع دستي در سال ٢٠١٥ ، ثبت جهاني بافت تاريخي يزد در سال ٢٠١٦ و همچنين انتخاب يزد بعنوان شهر گردشگری سازمان همکاری های اسلامي در سال ٢٠١٧ را باید بعنوان خبرهاي خوش سال هاي پيش رو براي ميراث و گردشگري استان يزد دانست.
کد خبر: ۴۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴ 11 February 2015
به گزارش تابناک یزد، موضوع میراث فرهنگی و گردشگری در حالی از رویکردهای مهم دولت تدبیر و امید قرار گرفته است که به همت دوستداران این حوزه و پیگیری های سازمان میرث فرهنگی،استان تاریخی یزد درآینده نه چندان دور به برندی جهانی به جهانیان معرفی می گردد.به اعتقاد صاجبنظران ،با این روند نیز باید منتظر سیلی از گردشگرانی باشیم که برای دیدن آثار و ابنیه های تاریخی به یزد روانه می شوند.برای همین بافت تاریخی یزد متشکل از کاربری های مختلف و تاریخی از آب انبار، مسجد، خانه های تاریخی، باغ های تاریخی و قلعه است که برای هر گردشگری یادآور تاریخی از پهنای  این سرزمین کهن است.

ثبت جهانی بافت تاریخی یزد
ابوالفضل نظری کارشناس فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشووقتی به دید یک کارشناس به ثبت جهانی شهر یزد نگاه می کند با اشاره به اینکه این بافت تاریخی یزد نزدیک به دو هزار هکتار وسعت دارد، اظهار می دارد:750 هکتار از این بافت به ثبت ملی رسیده و تلاش ها به منظور به ثبت جهانی رساندن بافت تاریخی یزد ادامه دارد.
وی اظهار کرد:در قسمت هایی از بافت به دو دلیل تخریبی صورت گرفته است که یکی نبود امکانات برای احیای بافت های در حال تخریب و دوم مکان های ثبت نشده در فهرست ملی است که باعث شده که از دو هزار هکتار بافت تاریخی 750 هکتار به ثبت فهرست آثار ملی رسیده برسد.
نظری اضافه کرد:50 درصد کار انجام شده و اگر فعالیت به همین روال طی شود در آینده ای نزدیک شاهد ثبت جهانی بافت تاریخی یزد که بسیاری از آثار تاریخی کشور را در درون خود نهفته است، خواهیم بود. وی ادامه داد:بادگیرهای زیبای باغ دولت آباد یزد نیز در درون این بافت قرار گرفته که علاوه بر زیبایی مرتفع ترین بادگیر در جهان است.
این کارشناس خاطرنشان کرد:تلاش های سازمان میراث فرهنگی و همچنین میراث استان در این زمینه جدی بوده است و اگر جدیت و تلاش ها تداوم داشته باشد بافت تاریخی یزد را باید در شرف ثبت جهانی بدانیم.
اما در همین حال نیز سیدمحمدرضا سیدحسینی معاون استاندار یزد که در سالهای نه چندان دور بعنوان مدیرکل میراث فرهنگی استارت ثبت جهانی یزد را زده بود معتقد است که  بافت تاریخی یزد باید در سال های 85 یا 86 به ثبت جهانی می رسید.به گفته این مقام مسئول،پرونده ثبت بافت تاریخی، تقریبا کامل و بسته شده بود، اما متاسفانه طرح با تغییر دولت به طور کل از گردونه خارج و روند پیگیری ها متوقف شد، تنها با این توجیه و تصور که اگر بافت تاریخی ثبت جهانی شود، دیگر نمی توان در آن تخریب و ساخت و ساز انجام داد.
وی با بیان این که اکنون همه کشورهای دنیا برای ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی خود از سوی یونسکو، با یکدیگر رقابت می کنند، تصریح کرد: در این زمینه لابی های بین المللی و هزینه های سنگینی می شود تا این فرصت برای یکی از آثار آنها فراهم شود، اما این فرصت هم اکنون در استان یزد برای ثبت جهانی بافت تاریخی آن وجود دارد، با این حال به دلیل برخی دیدگاه های نادرست تاکنون از دست رفته و اکنون نیز عده ای با غلتاندن قلم روی کاغذ و نگارش هر آنچه دوست دارند، علیه بافت تاریخی عمل می کنند.
معاون امور عمرانی استاندار یزد یادآور شد: این عده گمان می کنند اگر ثبت جهانی بافت تاریخی انجام نشود، می توانند هر تاخت و تازی که دوست دارند در بافت تاریخی انجام دهند و بافت را تخریب کنند، اما این عده بدانند حتی اگر بافت تاریخی ثبت نشود، دیگر اجازه تخریب به کسی نخواهیم داد.سیدحسینی خاطرنشان کرد: این بافت آثار و میراث گذشتگان است و باید به دست آیندگان برسد و برای شخص خاصی نیست که بخواهد آن را خراب کند و هر اقدامی در این زمینه صورت گیرد، برخورد خواهیم کرد.
معاون امور عمرانی استاندار یزد با تاکید بر این که بافت تاریخی یزد به هر نحو ممکن باید در فهرست آثار جهانی ثبت شود، بیان کرد: همه دستگاه های اجرایی، مدیران و مسئولان مرتبط باید برای تحقق نیازهای بافت تاریخی برای رسیدن به ثبت جهانی تلاش کنند.وی با بیان این که در برخی مواقع تصمیم گیری های نادرست مسئولان به ضرر بافت تاریخی و امکان ارتقای آن تمام می شود، گفت: مهم این است که بافت تاریخی در فرصتی که شاید در سال 2016 به ایران داده شود، به ثبت جهانی برسد و در این باره هر امکانی که بافت بخواهد، برایش فراهم می کنیم، زیرا احیای بافت تاریخی، بیعتی با گذشتگان است.

یزد درلیست سازمان همکاریهای اسلامی
پرونده شهرتاریخی یزدهم بعنوان شهر گردشگری سازمان همکاریهای اسلامی برای سال 2017 میلادی تدوین گردیده است.بدین منظور ،با توجه به در نظر گرفته شدن شهر یزد از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بعنوان شهر گردشگری برای معرفی به کشورهای اسلامی درسال 2017 میلادی ،طبق مصوبات هشتمین جلسه اجلاس وزرای کشورهای اسلامی که در سال 1392 در گامبیا برگزار شده تهیه مکانیسم و معیارهایی برای انتخاب شهرهایی جهت دریافت جایزه گردشگری تحت عنوان "شهر گردشگری OIC” در نظر گرفته شد که بر همین اساس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نسبت به انتخاب شهرمورد نظر و معرفی آن در اجلاس نهم که در نیجر سال 2015 میلادی برگزارمی گردد اقدام نموده است.همچنین با توجه به سیاستهای سازمان مبنی بر توزیع همه مکانی سفر و ایجاد مسیرهای جدید گردشگری، شهر یزد برای سال 2017 میلادی از سوی معاونت گردشگری سازمان انتخاب و معیارها و ملاک هایی تعریف گردید که پرونده شهر یزد بر این منوال تنظیم و آماده ارسال به دبیرخانه می باشد.
هما خورشیدی  مشاور فرهنگی و گردشگری نیز در ارتباط با تکمیل پرونده مربوطه نیزمی گوید: اطلاعات مورد نظر برای ارائه به دبیرخانه طرح شامل تدوین و بررسی موضوعاتی نظیر برنامه‎‎ریزی و اعلام فعالیت‌ها در راستای معرفی و تبلیغات شهر، اطلاعات مربوط به طبیعت و سایت‎‎های گردشگری، میزان رشد گردشگری و درآمد اقتصادی حاصل از آن در بازه‌ی زمانی مشخص، است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این پرونده معرفی مراکز فرهنگی - هنری و آثار و ابنیه تاریخی، مشخص شدن رویدادهای گردشگری و جشنواره‏‏‌ها، تأسیسات اقامتی و زیرساخت‏‏‌های پایه و امکانات حمل و نقل و معرفی شهر به‌لحاظ تاریخی و جغرافیایی و دیگر ویژگی‏‏‌های بارز قرار داده شده است.
براساس این گزارش، چون سازمان همکاری‎‎های اسلامی دومین سازمان بین‎‎المللی پس از سازمان ملل متحد با عضویت 57 کشور اسلامی در گستره بیش از چهار قاره جهان است، در نظر گرفتن شهر تاریخی یزد موجب معرفی استان در همه‌ی این کشورهاست و باید تمام تلاش مسئولان استان معطوف به بهسازی وضعیت موجود و بهینه‎‎سازی خدمات در همه‌ سطوح شود.


میبد؛ کاندیدای شهر خلاق
البته شهر میبد از طرف جمهوری اسلامی ایران به عنوان کاندیدای شهر خلاق گردشگری یونسکو معرفی می‌شود. براساس استاندارهای یونسکو، شهر خلاق شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده کرده و تفکر خلاق ساکنان، همگام و هماهنگ با مدیریت شهری حرکت کند.
صنایع دستی، معماری و طراحی، ‌رسانه، موسیقی و غذا از مولفه‌های شهر خلاق است که یونسکو بر اساس آن هر سال یک شهر را به عنوان شهر خلاق گردشگری درجهان معرفی می‌کند.اولین شهری که به‌عنوان شهر خلاق گردشگری معرفی شد شهر نیویورک آمریکا و آخرین شهر استانبول ترکیه بود.
به هر روی،از آنجا که شهرستان میبد از تاریخ و فرهنگ غنی و صنایع دستی ارزشمندی برخوردار می‌باشد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد قابل توجهی در عرصه‌های علمی و اقتصادی و اجتماعی داشته، نمونه بارزی از شهر خلاق به شمار می‌رود.
معاون گردشگری استان یزد با تشریح مقوله شهر خلاق و مولفه‌های آن در توسعه صنعت گردشگری، اظهار می دارد:سازمان یونسکو هر سال یک شهر را به لحاظ گردشگری در جهان معرفی می‌کند که صنایع دستی،‌ معماری و طراحی، رسانه، موسیقی و نوع غذا از مولفه‌های آن است.
مصطفی فاطمی با بیان اینکه تاکنون یازده شهر در شبکه خلاق شهرهای یونسکو قرار گرفته‌اند و پیوستن به این مجموعه کار دشواری است افزود: از بین 13 شهر پیشنهادی در کشور،‌ شهرستان میبد به لحاظ فعالیت‌های خاصی که در زمینه صنایع دستی و معماری دارد، به‌عنوان شهر خلاق گردشگری از جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است تا بعنوان شهرخلاق گردشگری به یونسکو معرفی شود.
معاون گردشگری استان از رونمایی شهرستان میبد به‌عنوان شهر خلاق گردشگری در چند روز آینده خبر داد و افزود: با تلاش‌هایی که درحوزه صنایع دستی انجام شده است و ساختار خاصی که شهرستان میبد درحوزه معماری و صنایع دستی دارد و تجارت و اقتصاد هم مکمل آن برای خلاقیت شده، میبد گزینه خوبی برای دفاع و معرفی آن بعنوان شهرخلاق گردشگری از طرف ایران به یونسکو می‌باشد.
فاطمی تصریح کرد: این حرکت از سوی سمن‌ها و بدنه مدیریت شهرستان میبد آغاز شده و امیدواریم با همدلی و همکاری که ایجاد شده بتوانیم شهرستان میبد را بعنوان شهر خلاق گردشگری در عرصه جهانی معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه شهرستان میبد قابلیت و ظرفیت  تبدیل شدن به شهر خلاق گردشگری را دارد ،گفت: حدود سه سال زمان می‌برد که شهرستان میبد به این جایگاه دست یابد اما همین کاندیدا شدن خود گامی بزرگ برای جهانی شدن میبد است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار