گزارش روز تابناک تبریز
خبر انشقاق وزارتخانه ها و تبدیل آنها به دو وزارت خانه جدید و یک سازمان ملی در خروجی رسانه های کشور قرار گرفت.
کد خبر: ۴۳۶۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴ 06 June 2017
خبر انشقاق وزارتخانه ها و تبدیل آنها به دو وزارت خانه جدید و یک سازمان ملی در خروجی رسانه های کشور قرار گرفت . در همان بدو آشکار شدن این تصمیم برای اجرائی شدن در کابینه فعلی یا در صورت استمهال مجلس ، برای کابینه دوازدهم ، انتقاداتی از سوی برخی از رسانه ها علیه دولت اغاز گردید.
 
عمده انتقادات را می توان به فربه شدن دولت و یا اتلاف هزینه هایی که برای این ادغام ها صورت پذیرفته بود خلاصه نمود.
اخیرا مساله تفکیک سه وزارتخانه مطرح شده و ظاهرا برخی مقامات دولتی نیز به آن اشاره داشتند. «راه و شهرسازی»، «صنعت، معدن و تجارت» و همچنین «ورزش و جوانان» جزو این موارد قرار دارند. وزارتخانه‌هایی که از ادغام آنها حتی یک دهه هم نگذشته و این بار ماجرای جدا سازی آنها مطرح است، آنهم در شرایطی که ادغام آنها ریشه بر الزام قانون برنامه پنجم توسعه برای کاهش وزارتخانه‌ها دارد.
 
بر اساس تصمیم جدید دولت قرار است وزارت راه و شهرسازی به وزارتخانه های «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» تبدیل شود.
همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارتخانه های «صنعت و معدن» و «بازرگانی» و وزارت ورزش و جوانان نیز به «وزارت ورزش» و «سازمان ملی جوانان» تبدیل خواهند شد.

ذکر نکته ای در خصوص این ادغام ها و انشقاق ها خالی از لطف نیست.
 
همان مواقع که دولت معجره هزاره سوم به فکر ادغام چند وزارتخانه بود، بسیاری از کارشناسان عنوان می نمودند این ادغام ها نه تنها دولت را چابک نخواهد نمود بلکه موجب اتلاف منابع وزارتخانه ها نیز خواهد شد. امری که گذر زمان اثبات نمود. البته دلیل اصلی این ادغام ها در ان زمان مانند بسیاری از اقدامات دولت سیاسی بود تا راهبردی. شخص احمدی نژاد برای حذف بی سر و صدای چند تن از وزرایی که ساز مخالف می زدند این اقدام را جامه عمل پوشاند و متعاقبا از مهارت بالای خود در توجیه این عمل بهره برد.
 
نتایج ضعیفی که از انشقاق این وزارت خانه ها و نتایج سوئی که بر سر امورات کلان کشور رفت مجالی چند ساعته می خواهد. امروز که احمدی نژاد رییس جمهور نیست و حتی برای کاندیداتوری آن نیز استحقاق ندارد می توانیم با عینک بی طرفی به بسیاری از تصمیمات سیاسی آن دولت نگاه کنیم و منصفانه بیندیشیم.
 
در آن ایام با این ادغام ها مخالفت می شد چر اکه بسیاری از زیر ساخت های آن فراهم نبود. نکته مهم دیگر تخصصی بودن اموراتی بود که قرار بود توسط یک مدیر انجام شود.
در همین سازمان صنعت و معدن استان مشاهده کردیم که چه میزان هزینه بر بار تولید کنندگان و صنعتی ها  وارد آمد چراکه مدیر کل سازمان بیشتر گرایشات تجاری داشت تا صنعتی و این مقوله مهم در همه وزارت خانه ها مشاهده می شد. مثال دوم را میت وان حذف مساله جوانان و اهمیت ان از برنامه های وزارت ورزش  دانست که کلا در مقوله ورزش و اهمیت آن استحاله شد.
 
حال که دولت با تدبیر صحیح خود بنا دارد تا از اتلاف منابع بیشتر ممانعت کند امیدواریم همراهی مجلس کمک حال دولت باشد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار