سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به زایش حضور شکارچیان غیربومی در همدان از دستگیری 29 شکارچی متخلف خبر داد.
کد خبر: ۴۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶ 08 June 2015

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: بیشتر شکارچیانی که اقدام به شکارغیرمجاز در این استان می کنند افراد غیر بومی هستند.

به گزارش ایرنا ؛ سید عادل عربی افزود: 29 شکارچی متخلف در همدان دستگیر شدند که از آنها 39 مدرک جرم به همراه 57 لاشه گونه جانوری یا گونه زنده و هفت پستاندار کشف و ضبط شده است.

وی اظهار کرد: شکارچیان متخلف استانهای کردستان، کرمانشاه و لرستان با حضور در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان همدان اقدام به شکار غیرمجاز می کنند.

وی اضافه کرد: عمده هدف این شکارچیان پستاندارانی همچون خرگوش، تشی و خوک و گراز است چون این گونه ها کمتر در حیات وحش این استانها یافت می شود در حالیکه همدان از نظر تنوع زیستی غنی است.

وی اضافه کرد: شکارچیان بدون توجه به فصل های مجاز و غیر مجاز و بدون دریافت پروانه شکار اقدام به کشتار وحوش و پرندگان می کنند و در این بین محیط زیست به علت لغو کردن ارائه مجوز شکار و کاهش درآمد حاصل از صدور پروانه متضرر می شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: همیاران طبیعت و محیط زیست به خوبی با این مجموعه همکاری دارند و پس از ورود افراد غریبه و شکارچیان به عرصه زیست محیطی موضوع را به محیط بانان و یگان حفاظت اطلاع رسانی می کنند.

عربی با ذکر اینکه با صادر نکردن مجوز نمی توان جلوی شکار بی رویه را گرفت بیان کرد: افزایش چهار برابری سلاح در دست مردم به بهانه ساماندهی سلاح های غیرمجاز به آفتی برای محیط زیست تبدیل شد.

وی بیان کرد: 54 واحد آلاینده محیط زیست به مراجع قضایی استان معرفی شدند همچنین پنج واحد به علت رعایت کردن مسایل زیست محیطی به عنوان واحد سبز کشوری معرفی شدند.

وی پیوستن به کمپین سیرک نه، پایان مطالعه تالاب آق گل، برنامه ریزی برای احداث باغ وحش در کبودرآهنگ و نامگذاری پاسگاه محیط بانی لشگردر به نام شهید یاری را از اقدامات صورت گرفته در این مجموعه عنوان کرد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان درباره قطع درختان در شهرستان بهار گفت: 17 اسفندماه سال گذشتنه رهبری فرزانه انقلاب قاطعانه به بیان اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی پرداختند.

عربی تاکید کرد: اظهار نظر مسوولان در زمینه محیط طبیعی نباید با خواسته های رهبری فرزانه انقلاب مغایر یا زاویه داشته باشد و قطع درختان یکی از مناطق بهار نه تنها مصلحت نبوده بلکه کار کارشناسی نیز نشده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست همدان تاکید کرد: باید این سوال را پرسید که آیا این درختان آب خور هستند و یا عامل اصلی کم آبی مناطق پایین دست در واقع این درختان بودند؟

وی با ذکر اینکه قطع درختان از نظر عرف و اخلاق درست نیست گفت: حق نداریم جان موجودات زنده را به علت برداشت نادرست از یک موضوع بگیریم در این راستا بهتر است دید برخی مسوولان را روشنتر کرد.

وی درباره واحدهای آلاینده زیست محیطی تاکید کرد: با توجه به اهمیت اشتغال با این وجود هنگام برخورد محیط زیست با واحدهای آلاینده هیچگونه فشاری از سوی مسوولان برای نادیده گرفتن یا اجرایی نکردن قانون نداشته ایم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست همدان در ارتباط با بحران ریزگرد گفت: میزان آلودگی در همدان نسبت به سال گذشته دو برابر شده بگونه ای که سال گذشته شش روز ریزگرد میهمان همدان بود که امسال تاکنون این آمار به 12 روز رسیده است.

عربی افزود: مهمترین عامل بروز ریزگرد خشکسالی است بگونه ای که با کاهش رطوبت خاک شاهد سبک شدن آن و جابجایی آسان هنگام وزش باد و نسیم آرام هستیم.

استان همدان دارای شش منطقه حفاظت شده و 12 منطقه شکار ممنوع است و تاکنون 307 گونه جانوری در این استان شناسایی شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار