برای نخستین بار در استان یزد، استحصال خاویار در مركز تحقيقات ملي آبزيان آب شور بافق صورت گرفت .
کد خبر: ۴۴۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴ 08 June 2015
به گزارش تابناک یزد،"نسرين مشايي" مدیر مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب شور بافق در حاشیه استحصال خاویار در این شهرستان با بيان اين مطلب، افزود: ماهیان خاویاری مهمترین گونه شیلاتی کشور هستند و فیل ماهی دریای خزر با ارزش‏‏ترین گونه ماهیان خاویاری جهان است .
وي تصریح کرد: ایران بزرگترین دارنده ماهی خاویاری جهان است و ۹۵ درصد از خاویار جهان توسط گونه‌های دریای خزر به دست می‌آيد .
مشایی خاطرنشان کرد: فیل ماهیان از نظر کیفیت و ارزش خاویاری در مرحله بهتری بوده و مرکز بافق نیز همین گونه را رشد و پرورش داده است.
وي گفت: از سال 1381 گله‏‏هایی از ماهیان خاویاری وارد مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب شور در دل کویر بافق شد و در شرایط آب های شور و لب شور بافق پرورش یافتند .
مدیر مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب شور بافق بیان كرد: امروز پس از 13 سال موفق به استحصال خاویار از فیل ماهیان پرورش یافته در این مرکز شدیم .
مشایی با بیان این که در سال گذشته حدود 12 میلیارد تومان يا به عبارتي بیش از 3.5 میلیون یورو فروش خاویار برای کشور ارزآوری داشته است، یادآور شد: در حال حاضر بیش از 15 کیلو خاویار در اين مركز استحصال شده و قیمت هر کیلو خاویار بیش از شش میلیون تومان است .
به گزارش ایسنا،مدیر مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب شور بافق افزود: خاویار به دست آمده علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای اسپانیا، فرانسه و آمریکا صادر می‌شود.
وی گفت: با این استحصال، استان یزد هم علاوه بر استان‌های گیلان، مازندران، فارس و قم به جرگه استان‌های تولید کننده خاویار در کشور پیوست .
مشایی در پايان، برنامه‌ریزی و مدیریت منابع آبی و تغذیه به منظور پرورش ماهیان خاویاری برای تولید گوشت و فروش آن به بازارهای جهانی و توسعه تولید خاویار و صادرات به خارج از کشور را از مهمترین اهداف آینده این مرکز عنوان کرد./م
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
چه فایده. برای معده ایرانیا حرامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار