رئيس مرکز اقيانوس شناسي خليج‌فارس بوشهر گفت:ايجاد نخستين اوشناريوم يا آکواريوم تونلي کشور براي کاربرد مشترک گردشگري و علمي پژوهشي مورد موافقت استاندار بوشهر و رئيس پژوهشگاه ملي اقيانوس‌شناسي و علوم‌جوي قرار گرفت.
کد خبر: ۴۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰ 09 June 2015
تابناک بوشهر: احسان عابدي، رئيس مرکز اقيانوس شناسي خليج‌فارس بوشهر، در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به نام‌گذاري روز درياها و اقيانوس‌ها اظهار داشت: سازمان ملل متحد هرسال روز 8 ژوئن مصادف با 18 خرداد به عنوان روز جهاني دريا و اقيانوس نام‌گذاري کرده است.
وي با بيان اينکه اين روز با هدف شناخت بيشتر درياها و اقيانوس‌ها نام‌گذاري شده است، گفت: جايگاه مرکز اقيانوس‌شناسي خليج‌فارس بوشهر جايگاه مهمي است به‌گونه‌اي که نقش مهمي در طرح‌هاي مختلف در خليج‌فارس دارد.
رئيس مرکز اقيانوس شناسي خليج‌فارس بوشهر با بيان اين که استان بوشهر داراي طولاني‌ترين ساحل در خليج‌فارس است، گفت: از سه هزار کيلومتر خط ساحلي خليج‌فارس بيش از يک‌هزار و 700 کيلومتر آن در جمهوري اسلامي ايران قرار دارد که از اين ميزان بيش از 937 کيلومتر در استان بوشهر واقع است.
عابدي با اشاره به اين که مرکز اقيانوس شناسي خليج‌فارس بوشهر مشغول مطالعه و پايش منظم بخش ساحلي و دريايي خليج‌فارس است، افزود: تهيه سند راهبردي توسعه آموزش عالي کشور در حوزه علوم و فنون دريايي و اقيانوسي، آموزش دانشجويان در دوره دکتري، ارتباط با سازمان‌هاي بين‌المللي اقيانوس شناسي، ساخت ناوگان ملي تحقيقاتي توسط دانشمندان داخلي، برگزاري همايش‌ها و کارگاه‌هاي علمي در سطح بين‌المللي و ملي و پايش محيط‌هاي دريايي و اقيانوسي از اقدامات پژوهشگاه خليج‌فارس است.
عابدي با بيان اينکه در نشست با استاندار بوشهر توافقاتي منعقد شد، بيان کرد: در نشست رئيس پژوهشگاه ملي اقيانوس‌شناسي و علوم‌جوي و استاندار بوشهر مقرر شد زمين به مساحت و ابعاد کافي براساس جانمايي مورد توافق به پژوهشگاه اختصاص يابد.
وي از ايجاد آکواريوم تونلي در آب‌هاي بوشهر خبر داد و گفت: در نشست رئيس پژوهشگاه ملي اقيانوس‌شناسي و علوم‌جوي و استاندار بوشهر ايجاد نخستين اوشناريوم (آکواريوم تونلي) کشور براي کاربرد مشترک گردشگري و همچنين علمي پژوهشي در بوشهر مورد تأکيد قرار گرفت.
رئيس مرکز اقيانوس شناسي خليج‌فارس بوشهر افزود: در اين رابطه در گام نخست، پژوهشگاه نسبت به مطالعات اوليه، امکان‌سنجي براي ارزيابي مزاياي اقتصادي، گردشگري و علمي پژوهشي و جانمايي اوليه طرح مذکور در بوشهر اقدام مي‌کند و نتايج را به استانداري اعلام خواهد کرد.
عابدي از استقرار کشتي کاوشگر در بوشهر خبر داد و گفت: در اين نشست طرفين براي پشتيباني و استقرار کشتي کاوشگر اقيانوس‌شناسي پژوهشگاه که در مراحل نهايي ساخت و شروع به فعاليت است، در يکي از بنادر بوشهر به‌عنوان محل استقرار اصلي کشتي توافق کردند.
وي گفت: استانداري از توانمندي و ظرفيت علمي و تجارب پژوهشگاه در خصوص پروژه‌هاي مطالعاتي مرتبط با گردشگري دريايي به خصوص نقش عامل چهارم در طراحي بخش دريايي دهکده گردشگري بوشهر، در قالب قرارداد، استفاده مي‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار