معاون دبیرکل سازمان ملل در اهواز:
رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل از تاسیس یک مرکز جهانی ریزگرد خبر داد و اظهار کرد: احتمالا این مرکز با محوریت ایران تشکیل می شود
کد خبر: ۴۵۳۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰ 04 July 2017
در دومین روز برگزاری کنفرانس بین المللی مقابله با ریزگردها که از روز گذشته در تهران آغاز شده است، نمایندگان کشورها در اهواز گردهم آمدند تا به بررسی راههای حل این معضل بپردازند.

معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل در این همایش که عصر امروز در سالن اجتماعات اداره کل هواشناسی خوزستان برگزار شد با اشاره به پیام ها و تماس های مردم خوزستان با وی در خصوص معضل ریزگردها گفت: با دیدن مطالب و تصاویری از گرد و غبار خوزستان در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، از فوریه گذشته علاقمند به سفر به ایران بودم تا بتوانم بر روی این موضوع تمرکز کنم.

اریک سولهایم گفت: هدف اصلی من از آمدن به اهواز این بود که از نزدیک با مردم و مسائل اجتماعی این شهر آشنا شوم تا بتوانم در کاهش مشکل گرد و خاک کمک کنم.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد با اشاره به برگزاری نخستین اجلاس سازمان ملل در ایران، اضافه کرد: دیروز در روز نخست این اجلاس سخنرانی هایی انجام شد و با کشورهای همسایه ایران یعنی ترکیه و عراق بحث هایی مطرح کردیم که مرتبط با گرد و غبار ایران به ویژه خوزستان بوده است.

سولهایم با بیان اینکه مقابله با گرد و خاک نیاز به سه مرحله برنامه عمل است، گفت: اولویت اول در این رابطه، کاهش گرد و خاک در اهواز است و در گام نخست به عنوان اولین استراتژی باید اقداماتی در اهواز همچون احیای تالاب ها و دریاچه ها و احیای پوشش گیاهی انجام شود.

رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد گفت: ایران در زمینه مقابله با ریزگرد باید خود را قوی کند و تجربه خوبی به دست آورد تا بتواند این تجارب را به کشورهای همسایه انتقال دهد.

وی گفت وگو و مذاکره با کشورهای همسایه از جمله سوریه، عراق، ترکیه و عربستان را دومین مرحله مقابله با این مشکل عنوان نمود گفت: در مرحله سوم نیز باید از توان سازمان ملل متحد استفاده کنیم و تجربیات بین المللی را بر روی این موضوع متمرکز کنیم تا در مراحل بعد بتوانیم برای مهار این پدیده اقدام کنیم.

وی گفت: مساله گرد و غبار یک مساله جهانی است و کشورهایی همچون چین و آفریقا نیز با این مشکل مواجه هستند که برای راهکارهای آنها نیز فکر می کنیم.

بگفته وی، قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به موضوع گرد و غبار پرداخته شود.

رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل خبر از تاسیس یک مرکز جهانی ریزگرد داد و اظهار کرد: احتمالا این مرکز با محوریت ایران تشکیل می شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار