مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ظرف 10 روز نخست تیرماه امسال 99 نفر در استان دچار گرمازدگی شدند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال 45 درصد رشد داشته که ناشی از افزایش دمای هوا می باشد.
کد خبر: ۴۵۳۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴ 05 July 2017
به گزارش تابناک : دکتر فاطمه نوروزیان افزود: اقصی نقاط استان هرمزگان همچون دیگر نقاط جنوبی کشورمان از ابتدای تیرماه شاهد افزایش دما و گرمای شدید هستند که این شرایط موجب گرمازدگی تعدادی از مردم این استان و اعزام آنها به مراکز درمانی شده است.
وی ادامه داد: گرمازدگی، بیماری ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض حرارت زیاد، نخوردن مایعات به حد کافی و یا وارد شدن بار اضافی بر سیستم کنترل حرارت بدن است که دیگر بدن قادر به خنک کردن خود نیست و از این رو تعریق فراوان موجب اختلال در بدن می شود.
وی بیان داشت: گرمازدگی اغلب به صورت تدریجی ظاهر می شود و معمولا افرادی را گرفتار می کند که به آب و هوای گرم و مرطوب عادت ندارند و افرادی که وضعیت عمومی مناسبی ندارند، کودکان، بیماران قلبی و عروقی، بیماران تنفسی، نسبت به دیگران بیشتر در خطر گرمازدگی هستند.
نوروزیان با اشاره به اینکه گرمازدگی درجات مختلفی دارد، گفت:گرمازدگی در سه سطح خفیف، متوسط و شدید ایجاد می شود که در موارد شدید و در صورت مراجعه نکردن به موقع به مراکز درمانی می تواند منجر به مرگ شود. 
وی درد در ناحیه شکم، بازو و ساق، ضعف، احساس خستگی و تشنگی شدید، استفراغ، گیجی و سردرد را از جمله علایم گرمازدگی عنوان کرد و گفت: درمان گرما زدگی به شدت آن بستگی دارد اما مهمترین اصل در درمان افراد گرمازده، کاهش دمای بدن و برگرداندن آب از دست رفته به همراه املاح بدن است. 
نوروزیان توصیه کرد :فردی که به گرمازدگی دچار شده، پس از بهبود بهتر است تا 12 ساعت از هر گونه فعالیت فیزیکی پرهیز کند تا درد عضلانی وی بهبود یافته و شرایط بدن پایدار شود.
وی خاطرنشان کرد: افراد به منظور پیشگیری از گرمازدگی از ترددهای غیر ضروری پرهیز کنند، در روزهای بسیار گرم بین ساعت‌های 11 صبح تا غروب آفتاب تا حدامکان بیرون نروید، زیر تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرند و از فعالیت زیاد در هوای گرم خودداری کنند، مایعات بیشتر مصرف کنند حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشند و لباس هایی با رنگ روشن بپوشند و خودروهای خود را در شرایط سایه قرار دهند تا دچار گرمای ناگهانی نشوند.
به گزارش اداره کل هواشناسی هرمزگان حداکثر دمای هرمزگان از ابتدای تیر تاکنون 51 درجه بوده است.
به دلیل افزایش دما و برای گذر از اوج مصرف در روزهای گرم تابستان ، ساعت کاری ادارات در هرمزگان از ابتدای تیرماه تغییر کرده است.
براساس اعلام استانداری هرمزگان، ساعت کاری ادارات از 6 و 30 دقیقه صبح تا 13 و 30 دقیقه ظهر می باشد. 




منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار