تولیدکنندگان مواد غذایی همواره در پی یافتن راهکارهای منطقی برای کاهش هزینه مواد اولیه مورد استفاده خود هستند تا از این راه بتوانند منافع مالی خود را افزایش دهند؛ اما این راهکارها همیشه منطقی نیستند و در سال های گذشته آمار تقلب در عرضه مواد غذایی افزایش قابل توجهی یافته است.
کد خبر: ۴۶۷۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 26 July 2017
تابناک فارس به نقل از بهداشت نیوز: کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: انواع سوسیس، کالباس و همبرگر، از فرآورده‌های گوشتی رایج در کشور هستند؛ شاید صنایع گوشت،  بیشترین امکان تقلب را در بین گروه های مختلف مواد غذایی داشته باشند زیرا، مواد اولیه پس از مخلوط شدن و یکنواخت شدن در ظاهر، قابل شناسایی نیستند.  

مهندس "ایمان رستمی" با بیان اینکه فلسفه تولید فرآورده‌های گوشتی در ابتدا این بوده که از مجموعه گوشت و ترکیبات دیگر مانند آرد، شیرخشک و سویا محصولی به وجود بیاید که علاوه  بر انرژی زیادی که برای انجام فعالیت‌های روزمره به وجود می‌آورد، افزود: قیمت تمام شده کمتری نسبت به گوشت خالص و همچنین در کنار آن، طعم و مزه دلخواهی داشته باشد.  

او اضافه کرد: تفاوت اصلی در کیفیت و قیمت فرآورده‌های گوشتی در میزان گوشت استفاده شده در این محصولات و در مرحله بعد نوع گوشت از نظر تقسیم بندی است، بنابراین نخستین راه تقلب می‌تواند استفاده بیشتر از محصولات ارزان تر مانند آرد و سویا باشد.

این کارشناس ارشد بهداشت محیط، با بیان اینکه گوشت و بیشتر فرآورده های آن گران قیمت هستند و امکان تقلب در آنها زیاد است، ادامه داد: از تقلب هایی که در فرآورده های گوشتی انجام می شود، می توانیم به افزودن مواد اَزُته غیرپروتئینی به نحوی که در آزمون های کنترل، مقدار ازت بالاتر به نظر برسد، افزودن پودر استخوان به فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس، مخلوط کردن گوشت با گوشت حیوانات ارزان قیمت، افزودن پودر خون به همبرگر، سوسیس و کالباس، اشاره کرد.  

رستمی، در پایان گفت: رعایت نکردن فرمول و استاندارد فرآورده های گوشتی و افزودن مقادیر زیاد مواد پرکننده، افزودن نیتریت و نیترات به مقدار بیش از اندازه برای بهبود رنگ و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها در موارد آلودگی شدید، از موارد تقلب در فرآورده های گوشتی است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار