این روزها به نزدیکی تخت جمشید که میرسید قبل از آنکه بقایا و ستون های این یادمان دو هزار و 500 ساله مجذوبتان کند با زمین های کشاورزی سوخته مواجه میشوید که منظر تاریخی و طبیعی این محوطه باستانی را مخدوش کرده است و به گفته مدیرپایگاه میراث جهانی تخت جمشید به رغم پیگیری ها و نامه نگاری های متعدد با مسولان ذی ربط در شهرستان،متاسفانه کشاورزان همچنان در محدوده این آثار به کشت محصولات و آتش زدن کاه و کلش آن پس از درو اقدام می کنند.
کد خبر: ۴۷۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ 02 August 2017
تابناک فارس به نقل از خبر جنوب :مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: 
متاسفانه کشاورزان به هشدارهای کارشناسان در این رابطه اهمیت نمیدهندو همچنان به کشت محصولات خود ادامه میدهند. 
وی ادامه داد: نامه نگاری های متعددی به فرمانداری وسازمان جهاد کشاورزی مبنی بر توقف این نوع برخوردها(آتش زدن زمین ها پس از درو محصول) انجام شده اما هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است. رضایی با بیان اینکه دود ناشی از آتش زدن مزارع، تاثیر بسیار مخربی بر آثار تاریخی دارد، تاکید کرد : ضروری است مسئولان مربوطه هرچه سریع ترنسبت به رفع چنین مسایلی که میراث جهانی تخت جمشید را تهدید می کند، اقدامات لازم را انجام دهند. مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در خصوص پدیده درختکاری در حریم تخت جمشید نیز گفت: با توجه به اینکه در کنار تخت جمشید شهر پارسه وجود دارد که زیر خاک قرار دارد از این رو ریشه های درختانی که در این محدوده رشد خواهند کرد به آثار باقی مانده از این شهر لطمه وارد می کند. 
رضایی منفرد ادامه داد: اگر از اکنون جلوی کاشت درخت در این محدوده را نگیریم بعدها به مشکل برمیخوریم.
گفتنی است نهالکاریهای غیرمجاز هم در حریم درجه یک میراث جهانی تخت جمشید که موجب برهم زدن حریم منظری این اثر تاریخی خواهد شد؛ همچنان این منطقه را تهدید میکند هرچند که بسیاری از این درختکاری ها قلع و قمع شدند و به صاحبانشان نیز اعلام شده احداث هرگونه ساختمان و تأسیسات، نصب دکل، درختکاری، دیوارکشی، حصارکشی، پیکنی، کندوکاو تسطیح اراضی، عملیات استخراج معدن سنگ، شنوماسه ، خاک رس ، دفن و رهاسازی زباله ممنوع است اما همچنان شاهد تخلف در این منطقه هستیم.
بنابراین گزارش پرونده ده ها کشاورز که اقدام به آتش زدن کاه و کلش کرده بودند در سال جاری از سوی سازمان جهاد کشاورزی به مراجع قضایی رفته و این سازمان نیز بارها به کشاورزان در خصوص ضررو زیان آتش زدن زمین های کشاورزی هشدار داده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار