شهر رقه مرکز استان رقه می باشد که وسعت ان بیش از ۱۹۰۰ کیلومتر بوده و در شمال سوریه واقع شده است. در سال ۲۰۱۳ میلادی تروریست های تکفیری به این شهر حمله کرده و ان را اشغال کردند و بعد از ان بود که بخش بزرگی از این استان به اشغال تروریست های داعش در امد.
کد خبر: ۴۷۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸ 04 August 2017
تابناک رضوی: شهر رقه موقعیت جغرافیایی مناسبی دارد و منطقه ای مهم و حیاتی به حساب می اید. شهر رقه، کانون به هم رسیدن چندین منطقه مهم به شمار می رود و از سویی دیگر، به دلیل قرار داشتن در نزدیک عراق، از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اعضای گروه تروریستی داعش، ترددات خود میان عراق و سوریه را عمدتا از طریق این شهر انجام می دهند. 
رقه از این جهت دارای موقعیت مهم و استراتژیک است که با سه استان راهبردی دیرالزور، حسکه و حلب در مجاورت می باشد و این مورد اهمیت پاکسازی شهر رقه از عناصر تکفیری و تروریستی را هرچه بیشتر نمایان می کند، زیرا ازاد سازی رقه از دستان  این عناصر ضربه ای بزرگ بر پیکر گروهک های تروریستی خواهد بود. 
از سویی دیگر ازاد سازی رقه با چالش هایی مواجه می باشد. حضور همزمان کردها ( نیروهای دموکراتیک سوریه ) و ارتش سوریه در ازاد سازی رقه تا حدودی کار را با مشکل مواجه کرده و در روند ان خلل ایجاد می کند. با توجه به اینکه رقه یک منطقه غیر کردی می باشد، حضور اکراد برای ازاد سازی این شهر، این شائبه را ایجاد می کند که اکراد بعد از ازاد سازی به دنبال سهم خواهی خواهند بود و این منطقه را خود مختار اعلام کرده و تحت نفوذ خود قرار خواهند داد. 
علاوه بر این موارد دخالت دیگر کشورها از جمله ترکیه در ازاد سازی رقه چالش مهمی به حساب می اید. ترکیه حضور قدرتمند کردها در مناطق شمالی سوریه را قبول ندارد و برای کمرنگ کردن حضور کردها در رقه و مناطق شمالی سوریه و افزایش حضور و نقش خود در این مناطق تحرکاتی را انجام می دهد.
در اخر می توان گفت ازاد سازی شهر استراتژیک رقه، راه را برای ازاد سازی دیگر مناطق هموار می کند و در ادامه گروه های تروریستی را به پایان خود در سوریه نزدیک خواهد کرد.

سجاد مقدم نیا_ کارشناس مسائل سیاسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار