سازمان بورس شایعات برنامه دریافت ۲۵ درصد مالیات از سهامدارانی که سود کسب می‌کنند را تکذیب کرد.
کد خبر: ۴۷۸۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲ 15 August 2017
به گزارش تابناک : شایعاتی از شب گذشته در برخی گروه ها و کانال ها در مورد دریافت ۲۵ درصد مالیات از سهامدارانی که سود کسب می کنند، منتشر شده که سازمان بورس، آن را اشتباه محض دانست و قویاً تکذیب کرد.

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب، گفت: هدف سازمان اساساً مخالف این شایعات است. سازمان به دنبال این است که افرادی که در معاملات ضرر می کنند معاف از پرداخت مالیات باشند.

وی با بیان اینکه از ۱.۵۵ درصد هزینه معاملات سهام، نیم درصد آن متعلق به مالیات مقطوع نقل و انتقال سهام است، اظهارداشت: سازمان بورس این مالیات را برای معاملات زیان‌ده زیاد می داند و به دنبال رایزنی با سازمان امور مالیاتی برای حذف این بخش از قانون است اما این معافیت به معنای این نیست که سازمان بورس یا سازمان امور مالیاتی به دنبال این هستند که از افرادی که سود کسب می کنند مالیات بیشتری به جبران این اقدام گرفته شود.

وی در ادامه افزود: قانون صراحت دارد که مالیات فروش سهام، مالیات مقطوع است، بنابراین پیگیری‌ها به گونه‌ای نیست که اقدامی خلاف مصالح و مناسبات بازار سرمایه انجام شود و همه این صحبت ها و شایعات چاقویی است که دست خود سهامداران را زخم می زند.

خدابخش با تأکید بر اینکه تمام تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار حذف نیم درصد مالیات مقطوع از معاملات زیان ده است، گفت: در حال حاضر مالیات بر معاملات سهام در زمان فروش به میزان ۰.۵ درصد ارزش معامله، از سهامداران چه سود چه زیان شناسایی کرده باشند، گرفته می شود. در حالی که در هیچ جای دنیا از معامله ای که تبدیل به زیان شود مالیات گرفته نمی شود و سازمان بورس نیز در حال رایزنی برای حذف مالیات از معاملات منجر به زیان و کاهش مالیات ۰.۵ درصد در زمان فروش است.

وی با بیان اینکه در عرف بین الملل هم در بازارهای سرمایه مالیات فقط از شرکت ها و قبل از تقسیم سود گرفته می شود، تصریح کرد: در حال حاضر نیز در ایران این مالیات ۲۵ درصد قبل از تقسیم سود بین سهامداران از سود شرکت کسر می شود. بنابراین سهامداران مالیات سهامداری خود را از طریق شرکت ها و به طور غیر مستقیم به ماخذ ۲۵ درصد پرداخت می کنند.

خدابخش ادامه داد: بنابراین کسر مالیات از معاملات سهام یک مالیات مضاعف بوده که سازمان بورس مدت هاست به دنبال حذف این مالیات و کاهش هزینه معاملات در بازار سرمایه است.

یادآور می شود، رییس سازمان بورس دیروز در مراسمی درباره کاهش کارمزد سازمان بورس از کاهش ۲۵ درصدی این کارمزد خبر داده است. بدین ترتیب با مصوبه شورای عالی بورس از ماه پیش کارمزد سازمان بورس از معاملات بازار سرمایه از ۰.۰۰۰۸ به ۰.۰۰۰۶ کاهش پیدا کرده است.

وی در اینباره نیز گفته است، سازمان بورس همچنین به دنبال کاهش کارمزد ارکان و جایگزین کردن درآمدهای جدید برای تحت تأثیر قرار نگرفتن سود های پیش بینی شده بورس ها است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کاهش کارمزد را لازمه راه اندازی معاملات الگوریتمی و پربسامد خوانده و بیان داشته این اقدام زمینه معاملات سریعتر، قوی تر و کارآمد تر را فراهم می کند.

به دنبال کاهش مالیات معاملات بازار سرمایه هستیم

در عین حال شاپور محمدی رییس سازمان بورس عنوان کرد: معتقدیم نرخ مالیات باید بر اساس تجربیات جهانی و عرف بازارهای سرمایه در دنیا اخذ شود و بر اساس این رویکرد میزان فعلی (نیم درصد) نیز باید کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تعامل با سازمان امور مالیاتی برای کاهش سهم بازار سرمایه از مالیات خبر داد و عنوان کرد: به دنبال کاهش مالیات معاملات در بازار سرمایه هستیم.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی برای لغو مالیات معاملات زیان ده چراغ سبز نشان داده است و به رونق قریب الوقوع بازار سرمایه امیدوار است، عنوان کرد: سازمان بورس معتقد است مالیاتی که از سهامداران اخذ می شود زیاد است و باید میزان آن کاهش پیدا کند.

محمدی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار با جدیت به دنبال کاهش نرخ های مالیاتی در معاملات سهام است، گفت: قرار است مالیات، فقط به معاملات سود ده تعلق گیرد و افرادی که در خرید سهام ضرر کرده باشند، به زودی از مالیات معاف شوند.

سخنگوی سازمان بورس با تاکید بر اینکه این سازمان در تعامل با سازمان امور مالیاتی به دنبال حذف مالیات از سهام زیان ده است، افزود: زمانی که مالیات را از زیان حذف کنیم تنها بخش سود مشمول آن می شود و میزان آن در مجموع کاهش خواهد داشت.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار