شاخص‌های اقتصادی کشور پرتغال نشان دهنده نوسان شدید در نرخ رشد اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری به همراه کاهش نرخ مشارکت اقتصادی این کشور است.
کد خبر: ۴۸۰۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱ 20 August 2017

به گزارش تابناک : کشور پرتغال با بهره گیری از صنایع اصلی همچون شیلات، کشاورزی، معادن و صنایع ثانویه ای همانند منسوجات، مواد شیمیایی، وسایل الکترونیکی، صنایع مبتنی بر فن آوری‌های جدید و مدرن مانند هوافضا، بیوتکنولوژی و فن آوری اطلاعات توانسته اقتصاد خود را شکل دهد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند این کشور با بهره گیری بالا از دریا توانسته به یکی از تولیدکنندگان مهم ماهی در  بازارهای جهانی دست پیدا کند.

بنا بر گزارش های صورت گرفته قسمت عمده چوب‌پنبه‌ای که در جهان مصرف می‌شود از درختان چوب‌پنبه‌ای این کشور  به دست آمده است.

پرتغال بنا بر شرایط جغرافیایی خود امکان رشد سیب زمینی، گوجه فرنگی، زیتون، انگور را با کیفیت بالا دارد و در کنار آن محصولاتی همچون پارچه، کفش، کاغذ، پالایش نفت، پلاستیک، سفالگری و ماشین آلات را صادرات می‌کند.

در سال 2012 ، GDP این کشور برابر با 244.620 بیلیون یورو یا 22.621 یورو به صورت سرانه بود.

نرخ رشد اقتصادی کشور پرتغال طی 14 سال 2000 تا 2013 میلادی نوسانات متعدد و شدیدی به خود دید به گونه ای که در سال 2000 میلادی 3.8 درصد بوده سپس تا سال 2003 میلادی تا منفی 0.99 درصد پیش رفت، پس از آن طی یک سال با 2.7 درصد رشد به رقم 1.8 درصد رسید.سپس تا سال 2008 میلادی تا رنج 0.2 درصد تغییر کرد.

اقتصاد کشور پرتغال در بحران اقتصادی سال 2009 میلادی به منفی 3 درصد رسید. پس از آن در سال 2010 میلادی به رشد اقتصادی مثبت 1.9 درصد رسید. 33 سال بعد را با رشد اقتصادی منفی پشت سر گذاشت به گونه ای که در سال 2012 به کمترین میزان رشد اقتصادی خود یعنی منفی 4 درصد رسید و در نهایت در سال 2013 نرخ رشد اقتصادی 0.9 درصدی را برای خود به ثبت رساند.

نمودار شاخص های اقتصادی پرتغال

 

نرخ بیکاری به عنوان یکی از شاخص های مهم اقتصادی طی سال های 2000 تا 2014 میلادی از 3.9 درصد به 16.5 درصد  رسید. کشور پرتغال جزو کشورهايی بودده که به دلیل رکود اقتصادی از بيشترين ميزان بيکاری و رکود آسيب ديده است.

با بررسی آمار بیکاری این کشور دریافتیم رشد بیکاری کشور پرتغال از سال 2008 میلادی رو به افزایش رفت.

نمودار شاخص های اقتصادی پرتغال 

 

آمار جمعیت فعال کشور پرتغال نشان دهنده افزایش 121 هزار و 318 نفری بوده است. گفتنی است جمعیت فعال به  مجموع جمعیت بی‌کار و شاغل گفته می‌شود.

 نمودار شاخص های اقتصادی پرتغال 

و در نهایت نرخ مشارکت اقتصادی کشور پرتغال طی این سال ها در دامنه 60.3 درصد تا 62.6 درصد در نوسان بوده  است. از آنجایی که نرخ مشارکت اقتصادی یا نرخ فعالیت نشان دهنده نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار است این آمار گویای افزایش جمعیت فعال این کشور به افراد در سن کار است که با توجه به آمار بیکاری و افزایش آن می توان نتیجه گرفت افزایش نرخ بیکاری در رشد نرخ مشارکت این کشور تاثیر گذار بوده است.

نمودار شاخص های اقتصادی پرتغال




منبع : میزان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار