میدان بار همدان به سبب وجود فضای محدود، نبود مدیریت در جمع‎آوری زباله و فعالیت گسترده دلالان به یکی از معضلات شهری همدان تبدیل شده که گویا رفع این معضلات در توان مدیران شهری همدان نیست.
کد خبر: ۴۸۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴ 16 June 2015
میدان بار همدان به سبب وجود فضای محدود، نبود مدیریت در جمع‎آوری زباله و فعالیت گسترده دلالان به یکی از معضلات شهری همدان تبدیل شده که گویا رفع این معضلات در توان مدیران شهری همدان نیست.

به گزارش تسنیم ، میدان بار قدیمی و 50 ساله شهر همدان در یکی از مهمترین ورودیهای شهر همدان یعنی ورودی غربی همدان قرار دارد که وضعیت بی سروسامان این میدان بار شلوغ و بی نظم ،چهره نامطلوبی را به این بخش داده است.

در سالهای گذشته میدان بار همدان یکی از مهمترین مراکز عرضه میوه در غرب کشور محسوب می‌‏شده و بارفروشان بزرگی در این محل فعالیت می‏‌کردند که با گسترش میادین میوهوترهبار در کشور این میدان جایگاه گذشته خود را به تدریج از دست داد.

افزایش واحدهای مستقر در میدان بار همدان و فراهم نکردن زیرساختهای لازم برای توسعه میدان بار سبب شد تا روز به روز بر مشکلات این میدان اضافه شده و مدیران نیز توان لازم را برای رفع این مشکلات نداشته باشند.

ترافیک خودروهای مختلف، وجود زبالههای بسیار، جاری شدن فاضلاب، فریاد و هیاهوی دلالان برای فروش میوه، فضای کلافهکننده و نابهنجاری را در میدان بار همدان به وجود آورده که کمتر کسی می‏تواند مدت زمانی طولانی در این محیط دوام بیاورد.

اما خردهفروشان و مردمی که برای تامین میوه خود به میدان بار مراجعه می‏‌کنند باید تمامی این مشکلات را تحمل کنند تا بتوانند نیاز خود را ازاین محل تامین کنند.

از سوی دیگر وقتی وارد میدان بار همدان می‏شویی افرادی را می‏‌بینید که در نهایت عصبانیت قرار داشته و کمتر جرئت پیدا می‏‌کنید تا با آنها وارد معامله شده یا اینکه چانه هم بزنید.

اما در بین آنها هم افرادی بودند که با شوخطبعی خود سعی در جذب مشتری برای میوههای گاه پلاسیده و بیکیفیت خود بودند که البته در این زمینه نیز موفق عمل می‌‏کردند.

از 5 سال گذشته مشکلات میدان‌بار همدان افزایش یافته و حتی غرفهداران این مجموعه عرضه میوه را نیز دچار مشکل بسیار کرده است که وقتی با برخی از آنها هم صحبت میشویم از وضعیت موجود فعلی ناراضی هستند و انتظار دارند میدان بار جدیدی با ساختار و کارایی بهتر برای استقرار آنها احداث شود.

داستان انتقال میدان بار جدید همدان از سالهای گذشته مطرح شده و تاکنون اقدامی عملیاتی صورت نگرفته است، تنها مسئولان شهرداری همدان در پشت تریبون رسانهها حاضر شده و از انعقاد قرارداد ساخت میدان بار جدید شهر همدان با مشارکت بخش خصوصی خبر می‏‌دهند.

این سخنان تاکنون عملیاتی نشده و در حد وعده باقیمانده است، البته گاهی شهردار همدان از آغاز عملیات اجرایی میدان بار جدید شهر همدان در بهار یا تابستان خبر می‏‌دهد که متاسفانه در عملی شدن آن شک و تردید وجود دارد.

میدان بار همدان در حال حاضر به معضل شهری همدان تبدیل شده که اگر مدیران شهری و مسئولان دستگاههای اجرایی برای ساماندهی آن اقدام نکنند ممکن است عواقب اجتماعی در پی داشته باشد.

میدان بار همدان در قرق دلالان است

رئیس اداره نظارت و بازرسی استان همدان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در همدان با تاکید بر اینکه میدان بار همدان دچار بی‌هویتی صنفی شده است، گفت: میدان بار همدان در قرق دلالان است.

علیرضا شجاعی با بیان اینکه تغییرات میدان بار همدان یکی از ضرورت‌های شهر همدان محسوب می‌شود، افزود: باید میدان بار جدید با ساختار و فضای مناسبی ساخته شود تا بتوان مشکلات موجود را رفع کرد.

وی با اشاره به اینکه میدان بار فعلی همدان دارای آلودگی زیست محیطی و مشکلات ترافیکی است، بیان کرد: مدیریت و کنترل آن نیز در حال حاضر مشکل شده و باید بر روی طرح میدان بار جدید اقدامات کارشناسی و عملیاتی شود.

شجاعی با اعلام اینکه اتحادیه بارفروشان و شهرداری همدان باید بر روی منطقه احداث میدان بار به توافق برسند، عنوان کرد: اگر این کار انجام نشود در آینده نزدیک پاسخگو نیست و مشکلات به معضلات جدی تبدیل میشود.

عملیات اجرای میدان بار جدید همدان مرداد ماه 94 آغاز میشود

شهردار همدان نیز درباره وضعیت میدان بار شهر همدان به خبرنگار تسنیم گفت: میدان بار همدان تا زمانی که به طور کامل از محل فعلی منتقل نشود نمی‌تواند وضعیت مطلوبی به خود بگیرد.

سیدمرتضی رسولی با اشاره به اینکه با اجرای تقاطع غیرهمسطح آیتالله نجفی میدان بار همدان را محدود کردیم، تصریح کرد: اقداماتی صورت گرفته تا دستفروشان خارج از میدان بار همدان به صورت موقت ساماندهی شوند ولی در این زمینه مطلوبیت لازم به دست نیامده است.

وی با بیان اینکه بارها با خرده‌فروشان و دستفروشان مستقر در خارج از میدان بار همدان برخورد شده است، اظهار داشت: وضعیت ساختاری میدان بار تا زمانی که منتقل نشود مطلوب نمیشود.

رسولی درباره روند اجرا و احداث میدان بار جدید همدان نیز گفت: عملیات اجرایی میدان بار جدید شهر همدان تا 2 ماه آینده با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی آغاز شده و امیدواریم بتوان تا سه سال آینده آن را به اتمام رساند.

شهردار همدان با تاکید بر اینکه فضای میدان بار کوچک بوده و پاسخگوی خودروهای بسیار نیست، عنوان کرد: در حال حاضر اقدامات اولیه بر روی زمین میدان بار جدید شهر همدان از جمله دیواره‌سازی، برقرسانی و راهسازی صورت گرفته است.

وی با اعلام اینکه یکی از سازمانهای سرمایهگذاری ناجا در احداث میدان بار همدان با شهرداری مشارکت می‏‌کند، بیان کرد: برای احداث میدان بار جدید شهر همدان 170 میلیارد تومان نیاز است که به صورت مشارکتی تامین میشود.

بهرهبرداران میدان بار همدان به گسترش بینظمی کمک میکنند

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در همدان با تاکید بر اینکه بینظمیهایی در میدان بار همدان حاکم است، گفت: بهرهبرداران میدان بار همدان به گسترش بینظمی کمک میکنند.

حسین طلایی با اشاره به اینکه میدان بار همدان یک محوطه خصوصی است، گفت: پلیس در این اماکن نمی‏تواند نقشی داشته باشد و نظم‌دهی و ساماندهی آنجا به بهرهبرداران و سهامداران مربوط میشود.

وی با بیان اینکه مشکلی اصلی ترافیک میدان بار همدان در دورن آنجاست، عنوان کرد: یکی از مهترین راهکارها برای رفع مشکلات میدان بار همدان انتقال هر چه سریعتر واحدهای مستقر در آنجاست چراکه محل فعلی دیگر پاسخگوی حجم مراجعه‌کنندگان نیست.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان عنوان کرد: بارفروشی باید در درون غرفه‌ها انجام شود ولی به محوطه میدان بار منتقل شده و باعث ترافیک و بینظمی می‌‏شود که در این زمینه خود بارفروشان مقصر بوده و باید مدیریت کنند تا شاهد سومدیریت در این زمینه نباشیم.

منافع سهام‏داران میدان بار قدیم همدان در میدان بار جدید دیده شود

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان نیز در این باره در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در همدان با اعلام اینکه مشکلات زیستمحیطی و جمعآوری زباله میدان بار همدان به زودی رفع میشود، گفت: منافع سهام‏داران میدان بار قدیم همدان در میدان بار جدید دیده شود.

علی اصغر وفا با اشاره به اینکه مشکلات میدان بار همدان بسیار زیاد است، گفت: اواخر سال گذشته جلسه‌ای با رئیس پلیس راهنمایی رانندگی همدان برگزار و مقرر شد تا پشت میدان بار همدان را اسفالت کرده و از سوی دیگر راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی ماموران خود را برای کنترل این قسمت مستقر کرده و محوطه داخلی میدان را سهامداران کنترل کنند که تاکنون هیچ کدام عملی نشده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت فعلی میدان بار همدان پاسخگوی نیازها و مراجعات نیست، تصریح کرد: میدان بار همدان 50 سال پیش ساخته شده و در آن زمان تنها 5 بارفروش در میدان وجود داشتند که الان بیش از 100 بارفروش در میدان بار همدان مستقر هستند.

وفا با اشاره به اینکه در حال حاضر میدان بار برای افراد مستقر در آن کوچک است، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 500 نفر به صورت مستقیم در این میدان مشغول به کار هستند که اهمیت بالایی داشته و دولت به سبب اشتغال موجود در این مجموعه باید به ساماندهی وضعیت میدان بار همدان کمک کند.

وی باسکول موجود در میدان بار همدان را از دیگر مشکلات و عوامل موثر در ایجاد ترافیک در میدان بار همدان برشمرد و گفت: خودروهای حامل میوه برای قرار گرفتن روی باسکول باعث ایجاد ترافیک شده و همین امر سبب بروز معضلات بسیار در ورودی شهر همدان می‌‏شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان با تصریح بر اینکه میدان بار همدان به نوعی بین سهامداران خود تقسیم شده است، بیان کرد: بارفروشان بار خود را در مقابل واحدها به فروش میرسانند که این مسئله مشکلی نداشته و به نوعی برای هر یک بارفروشان محدودهای تعریف شده است.

وی درباره حضور دلالان در میدان بار همدان نیز گفت: برخی سهامداران و بارفروشان مجبور هستند دلالانی را برای فروش بار خود به کار گرفته و آنها را شریک کنند که البته این مسئله در میدان بار به عرف تبدیل شده و نظارتهای لازم بر آن صورت می‏گیرد.

وفا در پاسخ به این سوال که خردهفروشان معتقدند که افزایش قیمت میوه در میدان بار رخ میدهد، نظر شما چیست نیز گفت: متاسفنه کنترل در بازار میوه وجود ندارد و گاهی شاهد افزایشهای چشمگیر قیمت میوه در بازار خرده‌فروشی هستیم که میدان بار کمترین نقش را در آن دارد.

وی یکی دیگر از مشکلات سهامداران میدان بار همدان را افزایش درآمد مالیاتی برشمرد و گفت: درآمد مالیاتی در بیشتر استانهای کشور نزدیک به 21 درصد رشد داشته ولی در استان همدان بیش از 50 درصد افزایش درآمد مالیاتی رخ داده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان تصریح کرد: میدان بار همدان از نظر مالی ضعیف بوده و هنوز به قدرت زیادی دست پیدا نکرده و این گونه افزایش مالیات می‏تواند ضربه بسیاری به بارفروشان همدان وارد کند.

وی درباره مشکلات زیست محیطی و زباله شهر همدان نیز گفت: با پیمانکارانی برای جمع‌آوری زباله میدان بار همدان وارد مذاکره شدیم که به طودی به نتیجه می‏رسد و امیدواریم از این طریق بتوانیم میان بار آبرومندی داشته باشیم.

وفا درباره انتقال میدان بار همدان نیز گفت: شهرداری با پیمانکارانی برای ساخت میدان بار جدید وارد مذاکره شده که البته هزینه بالایی برای ساخت آن نیاز است و باید استانداری همدان به نمایندگی از دولت وارد عرصه شود.

وی با اشاره به اینکه واحدهای بارفروشان به عنوان سرمایه آنها محسوب می‏شود، بیان کرد: شهرداری باید به گونهای عمل کند تا منافع سهامداران قدیم میدان بار همدان نیز دیده شده و آنها متضرر نشوند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار