تحلیلگر مسائل سیاسی:
تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به این‌که فرانسه خواستار الحاق بندهای موشکی به برجام شده است اظهار داشت: موارد مطرح شدن از سوی فرانسه برای امتیازگیری مجدد آن‌ها از ایران است.
کد خبر: ۴۸۸۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ 03 September 2017
فرانسه با طرح موضوع القای بندهای موشکی به برجام؛ به دنبال امتیازگیری مجدد از ایران است
به گزارش تابناک یزد، با اشاره به روند اجرای برجام گفت: باوجود سخنان مکرر رهبر انقلاب مبنی بر اینکه ‌من به مذاکرات خوش‌بین نیستم با توجه به اصراری دولت دهم و یازدهم مبنی بر مذاکره برای رفع تحریم‌های هسته‌ای اجازه مذاکره با شرایط خاص به مسئولین داده شد و رهبر انقلاب در مسیر مذاکرات خطوط قرمزی را تعیین و مذاکره‌کنندگان خواستند که در این چارچوب مذاکره کنند.

وی افزود: نگاه مسئولین سیاسی ما این بود که حل همه مشکلات کشور حتی آب خوردن مردم وابسته به مذاکره و تعامل با قدرت‌هاست و بر اساس همین تفکر و نگاه مذاکرات هسته‌ای را به‌پیش بردند.

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: همه امید دولت یازدهم به این بود که برجام می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات کشور باشد؛ اما از زمان اجرای برجام دیدیم که تحریم‌های اصلی و اساسی که درواقع همان تحریم‌های بانکی بود تاکنون به قوت خود باقی ماند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد ادامه داد: درست است که درزمینهٔ حمل‌ونقل، فروش نفت و بیمه برای ما گشایش‌هایی ایجاد شد؛ اما آنچه هدف اصلی مذاکره بود لغو تحریم‌های اقتصادی مالی، تجاری و بانکی بود که نه‌تنها رفع نشده بلکه در مواردی تشدید نیز شده است. برجام از روز اجرا تاکنون به‌هیچ‌عنوان به‌طور متوازن از سوی طرفین اجرانشده است و این نشان می‌دهد رهبر انقلاب به‌حق در خصوص موضوع مذاکره با طرف غربی حساسیت داشتند که متأسفانه همان‌طور که شخص آقای ظریف نیز اعلام کردند خطوط قرمز مدنظر رهبری در مواردی نادیده گرفته شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد بیان داشت: بر اساس توافق برجام ایران می‌بایست ظرفیت غنی‌سازی خود را کاهش داده و ساخت سانتریفیوژ را نیز متوقف می‌کرد. خارج کردن ذخایر اورانیوم از کشور، پر کردن قلی راکتور آب‌سنگین اراک با بتن، تغییر ماهیت فردو از دیگر اقداماتی بود که ایران باید بر اساس برجام اجرا می‌کرده که اجراشده و مورد تائید بازرسان آژانس نیز قرارگرفته ایست؛ اما در مقابل باید تحریم‌های اقتصادی مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای همگی به‌یک‌باره لغو می‌شد که اکنون پس از گذشت چند سال از اجرای برجام چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنیم و خود مسئولین دولتی در مراحل متعدد به این موضوع اعتراف کرده‌اند.

وی بابیان اینکه متأسفانه در مراحل نگارش متن برجام دقت کافی از سوی طرف ایرانی صورت نگرفته است اظهار داشت: طرف مقابل با هوشیاری کامل برای باز گذاشتن باب برخی از مسائل برای سوءاستفاده از متن برجام سعی کرده است تا حد امکان از واژه‌هایی در متن استفاده کند که مبهم و قابل تفسیر باشد که نمونه عینی آن را می‌توان در استفاده از لفظ تعلیق به‌جای لغو تحریم دانست.

غفوری در ادامه تأکید کرد: آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها در حالی بار دیگر خواستار مذاکرات مجدد و الحاق بندهای موشکی به برجام هستند که نه‌تنها به تعهدات خود در اجرای برجام عمل نکردند بلکه همواره در مذاکرات سعی کردند با بازی کردن در نقش پلیس بد در مذاکرات از ما امتیازات اقتصادی بگیرند که امروزه نمود عینی آن را می‌توانیم در قراردادهای شرکت‌های فرانسوی رنو، پژو و ایرباس مشاهده کنیم که این امتیازات به دلیل همین نقش بد فرانسه درروند مذاکرات به آن‌ها داده‌شده است. اکنون نیز فرانسه با طرح مسائلی چون الحاق بندهای موشکی به برجام به دنبال امتیاز گیری از ایران است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: با توجه به قانونی که در برجام گنجانده‌شده است و از آن به‌عنوان قانون ماشه یاد می‌شود اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند خودبه‌خود همه تحریم‌ها بازمی‌گردد و لذا به‌طورکلی یکی از چالش‌های دولت دوازدهم همین موضوع برجام است؛ چراکه ازیک‌طرف باروی کار آمدن ترامپ در آمریکا بسیاری از انتظارات دولت عملیاتی نشد و از طرف دیگر با توجه به ابهاماتی که در برجام وجود دارد بهانه را به دست آن‌ها می‌دهد که بتوانند هرگونه خودشان می‌خواهند اصول برجام را تفسیر کنند.


اکبر غفوری در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد در پایان گفت: اگر به دولت اجازه مذاکره داده نمی‌شد بسیاری از مسئولین این ادعا را داشتند که اگر به ما چنین فرصتی می‌دادند می‌توانستیم مشکلات کشو را حل کنیم؛ اما برجام باعث شد دیگر چنین ادعایی نداشته باشند. امروز شکست تئوری مذاکره با چالش‌های اساسی مواجه است که خود دولت بیش از همه به این مهم پی برده اما توان اعلام آن را ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار