رئیس گروه مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی از شروع عملیات پروژه میله‌گذاری تالاب آغ‌گل خنداب خبر داد.
کد خبر: ۵۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰ 20 June 2015
به گزارش تابناک یزد  مهندس موسی دستار با اشاره به اهمیت تالاب آغ‌گل در کشور گفت: تالاب آغ‌گل با محیط برابر با 14 کیلومتر در مرز استان مرکزی و استان همدان در شهرستان خنداب و ملایر واقع شده ‌و از جمله تالاب‌هایی در کشور است که به ثبت ملی رسیده است. این تالاب علاوه بر نقش مهمی که در تثبیت آب و هوای منطقه دارد، زیستگاه پرندگان مهاجر نیز هست.

وی ادامه داد: متاسفانه در سنوات گذشته، خشکسالی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی موجب خشک شدن این تالاب شده که در این راستا و به منظور حفظ و نگهداری بستر و حریم این تالاب، اجرای عملیات نقشه‌برداری و مطالعات حریم و بستر آن در سال‌های قبل انجام شد و از اسفندماه سال گذشته عملیات میله‌گذاری بر روی خط حریم آن توسط شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با همکاری امور منابع آب شهرستان‌های خنداب و ملایر آغاز شده است.

وی افزود: به منظور آگاهی‌رسانی به مالکین و کشاورزان حاشیه تالاب و هماهنگی و جلب همکاری آنها و مسئولین محلی جلساتی با حضور کشاورزان، ائمه جماعات، بخشداران، دهیاران و اعضای شوراهای روستایی منطقه با مسئولین شرکت آب منطقه‌ای مرکزی و مدیران امور منابع آب شهرستان‌های ملایر و خنداب برگزار شد.

رئیس گروه مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی بیان کرد: در این جلسات مسائلی همچون اهمیت حفاظت و احیای تالاب، اهداف فنی و زیست‌محیطی پروژه میله‌گذاری تالاب آغ‌گل، ضرورت عدم تجاوز و ساخت و ساز و حفر چاه در بستر و حریم تالاب و لزوم همکاری در اجرای پروژه مطرح شد.

دستار خاطرنشان کرد: در این جلسات مقرر شد که تمامی دریچه‌های انهار کشاورزی منشعب از رودخانه قره‌چای با همیاری مسئولین محلی خنداب و آب منطقه‌ای مرکزی جهت هدایت آب در بستر رودخانه و تغذیه منابع آب زیرزمینی و تالاب آغ گل بسته شوند.

وی در پایان به لزوم حفاظت از اراضی بستر و حریم تالاب‌ها اشاره کرد و افزود: حفاظت از اراضی بستر و حریم تالاب‌ها یک وظیفه ملی است، زیرا تالاب‌ها زیستگاه طبیعی پرندگان هستند و تاثیر بسزایی بر منابع آبی و حتی جذب گردشگر دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار