در حالی که پنج سالی از آغاز ساخت سد سیکان واقع در شهرستان دره شهر می‌گذرد که این پروژه طی سال گذشته به طور کلی متوقف و هزینه های میلیاردی برای پروژه به تعطیلی ختم شده است.
کد خبر: ۵۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶ 22 June 2015
روز بیست و هفتم مهرماه سال ۱۳۸۹ پروژه به نام سد سیکان با حضور محمد نامجو وزیر وقت نیرو کلید خورد که شاید اگر می دانستند بعد از گذشت پنج سال به حال خود رها شده، هیچ وقت کلنگ این سد را به زمین نمی زدند.

قصه سد سیکان در شهرستان دره شهر واقع در روستای فرهاد که از همان آغاز طرح با کلی درگیری بر سر جابجایی روستا آغاز شد، هم اکنون با گذشت پنج سال به طور کامل متوقف شده و باید بگوییم بدون هیچ پیشرفت فیزیکی با هزینه های میلیاردی برای ساخت مراحل مقدماتی به طور کلی تعطیل شده است.

این سد در همان آغاز کار با مشکل تملک اراضی روستای فرهاد آباد مواجه بود و پنج سال است که تمام خدمات روستایی اعم از طرح هادی در روستا به دلیل ساخت این سد و لزوم جابجایی روستا انجام نشده است.

مردم روستای و سد همچنان بلاتکلیف

هم اکنون این پروژه نه اجرایی می شود و نه تکلیف مردم روستا مشخص می شود چرا که یک روز خبر از اجرای پروژه می دهند و روز دیگر مسئولان اعلام می کنند این پروژه دیگر اجرایی نمی شود.

شواهد و گفته های مسئولان ارشد استان ایلام نشان از عدم اجرای این پروژه دارد و اینکه دیگر این پروژه اجرایی نمی شود ولی تکلیف مردم روستا و هزینه های میلیاردی برای ساخت پروژه نامشخص است.

البته طبق گفته کارشناسان این سد بدون هیچ مطالعه ای اجرایی شده که سوابق استان ایلام در سد سازی مثل سد سازبن که بعد از ۱۷ سال اعلام شد اجرایی نمی شود، این قضیه را تایید می کند.

پیمانکار طرح هم حدود ۷.۵ میلیارد تومان طلب دارد که معلوم نیست چه کسی پاسخگو است و در حال حاضر با این تفاسیر مردم هم از اجرای این پروژه گله دارند چراکه تمام زمینهای کشاورزی منطقه که بیشتر آبی هستند زیر آب می رود.

طی سالهای اخیر قرار بود وزارت نیرو زمینهای مردم اعم از کشاورزی و مسکونی را خریداری و در نقطه ای دیگر برای جابجایی روستا اقدام کند، این کار هم به دلیل نبود اعتبارات کلا لغو شده است

این سد مخزنی قرار بود با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال بر روی رودخانه سیکان احداث و  این سد سنگریزه ای با هسته رسی با حجم مخزن ۲۱ میلیون متر مکعب آب قرار بود در مدت دو سال به بهره برداری رسیده و شش هزار هکتار از اراضی پایین دست را تحت پوشش آبیاری قرار دهد.

هیچ وعده ای تاکنون برای سد عملیاتی نشده است

از سوی دیگر قرار بود احداث سد به سرمایه گذاران چینی واگذار شود که این مهم محقق نشد و البته باید قبل از شروع مجدد احداث سد سیکان تکلیف خانه ها و مردم روستای فرهادآباد روشن شود چراکه امکان زندگی در فضای فعالیت سدسازی امکان پذیر نیست.

سد سیکان متوقف می‌شود‌

ذولفقار مهدی زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام نیز  قبل از این اعلام کرده بود که: حدود ۲۶ درصد از مساحت استان در حوزه کرخه قرار داشته و به دلیل وضعیت نامناسب آورد رودخانه سیمره ناشی از خشکسالی‌های اخیر و برداشت‌های بی‌ رویه در بالادست متاسفانه اجرای طرح‌های توسعه منابع آب استان در این حوزه مانند سد چناره و سیکان با اما و اگر مواجه شده، به نحوی که در حال حاضر سد سیکان به دلیل نداشتن مجوز تخصیص آب و اعتبارات محدود عملاً متوقف شد است.

آنچه کاملا مشخص است همه مشکلات به وجود آمده در روستای فرهادآباد شهرستان دره شهر به دلیل این بوده که مسئولان قبل از اجرای پروژه نسبت به ارزیابی و کار کارشناسی اقدام نکرده اند.

هم اکنون یک پروژه سدسازی و مردم روستای فرهاد آباد به دلیل بی تدبیری مسئولان به حال خود رها شده است و این همه درگیری و هزینه باید گفت برای هیچ!


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار