رئیس کل دادگستری هرمزگان با بیان اینکه با تلاش دست اندرکاران، استان هرمزگان برای قاچاقچیان مواد مخدر ناامن است، گفت: اگر قاچاقچیان هرمزگان را برای عبور مواد مخدر انتخاب کرده اند، اشتباه مرتکب شده اند چرا که آنها در همین استان به سزای اعمالشان می رسند.
کد خبر: ۵۱۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸ 23 June 2015
حجت الاسلام محمد صادق اکبری مدیرکل دادگستری استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار تابناک - جزیره در خصوص مسائل و موضوعات مهم قضایی استان هرمزگان نکات قابل توجهی را بیان کرد.

وی گفت: در استان هرمزگان 10 جرم بیشترین فراوانی از لحاظ ورودی پرونده ها به دادگستری را دارا هستند که بالاترین آن به سرقت اختصاص دارد و عمده سرقت های صورت گرفته از نوع خرد است و اگرچه سرقت اولین جرم رایج در هرمزگان است اما این جرم به نسبت گذشته کاهش یافته است.
 
رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: سرقت در سال 93 نسبت به سال قبل آن 7 درصد کاهش داشته است.
 
حجت الاسلام والمسلمین اکبری همچنین به دیگر جرم رایج در هرمزگان اشاره کرد و گفت:ضرب و جرح عمومی رتبه دوم ورودی پرونده های دادگستری هرمزگان را به خود اختصاص داده است.

 وی با اشاره به اینکه این جرم خسارت زیادی را برای بزهکار و بزه دیده بوجود می آورد، از شهروندان خواست در اتفاقات پیرامون آستانه تحمل خود را بالا ببرند و فوری طرف مقابل را مورد ضرب و جرح قرار ندهند.
 
وی بیان داشت: در این مواقع باید به عواقب رفتارها و جرم رخ داده نیز باید توجه شود چرا که اگر این اتفاق رخ دهد عامدا برای خود هزینه درست کرده ایم.

مواد مخدر سومین جرم رایج هرمزگان
 
رئیس کل دادگستری هرمزگان در ادامه از مواد مخدر به عنوان سومین جرم رایج در استان هرمزگان نام برد و افزود: سال گذشته بیش از 72 تن مواد مخدر از حمل کنندگان با دستور مقامات قضایی و با تلاش پلیس مواد مخدر، بسیج و سربازان گمنان امام زمان(غ) کشف و ضبط شد.
 
وی در تشریح جزئیات این اقدام اضافه کرد، در این راستا بیش از 150 باند نواد مخدر متلاشی و ده ها خودرو ضبط شده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین اکبری با بیان اینکه احکام بسیاری از حمل کنندگان مواد مخدر صادر شده است، افزود: اعدام، حبس، مصادره اموال از جمله احکام صادره برای این افراد بوده است.
 
رئیس کل دادگستری هرمزگان با بیان اینکه با تلاش دست اندرکاران، استان هرمزگان برای قاچاقچیان مواد مخدر ناامن است، گفت: اگر قاچاقچیان هرمزگان را برای عبور مواد مخدر انتخاب کرده اند، اشتباه مرتکب شده اند چرا که آنها در همین استان به سزای اعمالشان می رسند.
 
وی همچنین از مردم هرمزگان خواست عرصه را بر توزیع کنندگان مواد مخدر تنگ کنند. به گفته اکبری، دستگاه قضایی در استان هرمزگان مصمم به برخورد با حمل کنندگان، توزیع کنندگان و خریداران است و در این راستا قاطع عمل کرده و هیچ ملاحظه ای نمی کند.
 
   رئیس کل دادگستری هرمزگان از جوانان خواست که سلامتی و عزت خود را بواسطه اعتیاد به مواد مخدر از دست ندهند.

اعتیاد ام الجرایم است
 
حجت الاسلام والمسلمین اکبری گفت: اعتیاد به مواد ام الجرایم است و آسیبی که بعد از مواد مخدر شیوع می یابد باعث از هم پاشیدگی خانواده خواهد شد.
 
وی تهدید را از دیگر جرم رایج در هرمزگان نام برد و گفت: این جرم رتبه چهارم در هرمزگان را داراست که افراد همدیگر را تهدید می کنند. وی رفتارهای محترمانه را از الزامات جامعه دانست.
 
توهین به اشخاص، جرح غیر عمدی، خیانت در امانت، نگهداری مواد مخدر و... را به ترتیب از دیگر جرم های رایج در استان هرمزگان است، که رئیس کل دادگستری هرمزگان به آن اشاره کرد.

افتخاری بزرگ برای دستگاه قضایی هرمزگان
 
اکبری همچنین به آمار رسیدگی به پرونده ها اشاره کرد و گفت: سال 93 سال افتخار آمیز برای دستگاه قضایی بود که این استان در جهت کاهش موجودی و تسریع در رسیدگی با 8/25 درصد کاهش موجودی پرونده رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد.
 
وی همچنین به کاهش موجوی پرونده ها در دادگاه های استان اشاه کرد و گفت: دادگاه عمومی حقوقی استان با 2/43 درصد کاهش موجودی مقام اول کشور، دادگاه های عمومی جزایی با 2/28 درصد کاهش مقام دوم، دادگاه انقلاب با 8/36 درصد کاهش رتبه سوم و دادسراهای عمومی و انقلاب با 7/36 درصد کاهش بعد از فارس رتبه دوم در کل کشور را به دست آورد که مجموع این کاهش باعث شد تا هرمزگان مقام اول کاهش موجودی پرونده و تسریع در رسیدگی را به دست آورد.

تسریع در اجرای احکام
 
حجت الاسلام والمسلمین اکبری یکی از وظایف دادگستری را تسریع در اجرای حکم عنوان کرد و گفت: سود زمانی است که حکم اجرا شود وگرنه حکم بدون اجرا سودی نخواهد داشت.
 
رئیس کل دادگستری هرمزگان در همین رابطه افزود: سال گذشته در اجرای احکام اجرایی با 8/16 درصد کاهش موجودی پرونده اجرای احکام کیفری رتبه دوم به هرمزگان اختصاص یافت. همچنین در اجرای احکام حقوقی هرمزگان با 8/24 درصد کاهش موجودی رتبه سوم را به دست آورد.
 
به گفته وی، در دادگاه های عمومی، هرمزگان 4/31 درصد کاهش موجودی پرونده رتبه دوم را به دست آورد.
 
اکبری همچنین به مجموع پرونده های وارد شده به دادگستری اشاره کرد و گفت: سال گذشته 236 هزار و 276 پرونده داشتیم که 252 هزار و 117 پرونده مربوط به سال 93 و پیش از آن مختومه شد.

متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها:‌125 روز
 
وی با بیان اینکه متوسط زمان رسیدگی به پرونده در هرمزگان کاهش یافته است، گفت: متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها به 125 روز رسید که نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی نشان می دهد.
 
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به کشف بیش از 70 تن مواد مخدر، گفت: سال گذشته 150 باند کوچک و 4 باند اصلی تهیه و توزیع مواد مخدر در هرمزگان دستگیر و متهمان در محاکم قضایی محاکمه شدند. حجت الاسلام اکبری افزود: دستگیر شدگان 4باند اصلی تهیه و توزیع مواد و مخدر بر حسب اسناد مکشوفه و اقاریرشان به حمل و توزیع نزدیک به 400تن انواع مواد مخدر در استان هرمزگان و استان های همجوار اعتراف کردند.

رییس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به تایید حکم یک باند سرقت و تجاوز به عنف در بندرعباس، گفت : این باند مرتکب 3فقره تجاوز به عنف و 22مورد سرقت شده است که حکم آنان از تایید و با استیذان حکم اعدام آنان در ملاعام اجرا می شود.

مبارزه جدی با پرونده های زمین خواری

حجت الاسلام و المسلمین اکبری با اشاره به پرونده های زمین خواری در قشم از فراخواندن مدیران عامل سابق و اسبق منطقه آزاد جزیره قشم خبر داد و افزود: در راستای مقابله با پدیده شوم زمین خواری در استان و اعمال ماده 18این پرونده در شعبه دوم بازپرسی بندرعباس پیگیری و یکی ازمدیران اسبق منطقه آزاد در بازداشت موقت و دیگری با قرار آزاد است.

اکبری با ییان رفع تصرف از 10میلیون و 626هزار و 249متر مربع از اراضی دولتی، گفت: ارزش ریالی اراضی رفع توقیف شده معادل 15 میلیارد و 891هزار و 860هزار تومان است.

وی در ادامه گفت: در سال جاری نیز بیش از 120مورد رفع تصرف، تخریب و قلع و قمع در اراضی تصرف شده دولت با دستور قضایی انجام شده است.

رییس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به سالم سازی  محیط قضا، گفت: در سال گذشته در راستای اعمال ماده 28نظارت بر عملکرد دستگاه قضا در استان 100درصد افزایش یافته است.

وی یاد آور شد: علاوه بر هیات ماده 28 ،طی دستوری هیات دیگری نیز بر تمامی مراحل قضاوت از دادسراها و دادگاه ها و حتی بازداشتگاه و زندانها از مراحل دادرسی و اعمال قانون بازدید و با ارائه گزارش هایی مسوولان را در جریان رضایت مندی شهروندان قرار دادند.

شمار زندانیان هرمزگان

وی تعداد زندانیان محبوس در زندان های استان را6هزار 500 نفر ذکر کرد و گفت:در سال گذشته 9 نفر از محکومان به اعدام با گذشت اولیا دم و رضایت آنان از پای چوبه دار نجات پیدا کردند.

اکبری با اشاره به راه اندازی دفاتر الکترونیک قوه قضایی در بندرعباس گفت: پس از این دعاوی و درخواست های حقوقی به صورت الکترونیک در این گونه دفاتر ثبت و تمامی هزینه ها ی دادرسی نیز در این دفاتر پرداخت می شود.

کوتاه کردن دست کارچاق کن ها

به گفته وی؛ این کار در راستای تسهیل در امور دادرسی و کوتاه کردن دست کارچاق کن ها انجام می شود.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به تغییر آیین دادرسی کیفری از اول تیرماه امسال گفت: به موجب این قانون تعداد قضات از 5 به 3 قاضی کاهش می یابد.

وی در ادامه گفت: دادگاه های کیفری یک در مرکز استان دارای دو شعبه و در شرق و غرب استان در شهرستان های میناب و لنگه هم هر کدام دارای یک شعبه خواهند بود.

وی با اعلام انحلال دادگاه های عمومی جزایی، بیان داشت : از این پس دادگاه های کیفری دو با وحدت قاضی به جای این دادگاه های به کار خواهند پرداخت.

مدیرکل دادگستری استان هرمزگان همچنین از دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم کودکان و نوجوان خبر داد و افزود: این دادگاه ها با حضور سه قاضی به جرائم افراد زیر 18 سال رسیدگی می کند
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سامی یوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
باید کار فرهنگی کرد تا جرم وجنایت کم شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار