تابناک: دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه با بیان اینکه ۲ شب گذشته آب رودخانه زاینده‌رود به "بند شاخ کنار" گفت: پیش‌بینی ما این بوده که تا یک هفته دیگر آب به تالاب گاوخونی برسد، ولی ظرف امروز و فردا به تالاب می‌رسد.
کد خبر: ۵۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴ 28 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست اصفهان رضا خلیلی ورزنه با بیان اینکه 2 شب گذشته آب رودخانه زاینده‌رود به "بند شاخ کنار" در نزدیکی تالاب گاوخونی رسیده، اظهار داشت: پیش‌بینی ما این بوده که تا یک هفته دیگر آب به تالاب بین‌المللی گاوخونی برسد ولی زودتر شد و ظرف امروز و فردا به تالاب می‌رسد.

وی افزود: فاصله ورزنه تا تالاب بین‌المللی گاوخونی حدود 30 کیلومتر بوده که با توجه به وجود نیزارها و موانع در بستر رودخانه کشاورزان منطقه در لایروبی و انتقال آب نقش مهمی را ایفا کردند.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه بیان کرد: اگر روند همین طور ادامه داشته باشد، امروز آب به تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌رسد.

وی با بیان اینکه بند شاخ کنار در 10 کیلومتری دلتای تالاب گاوخونی بوده، تصریح کرد: در حال حاضر آب از بند شاخ کنار گذشته و نزدیکی تالاب است.

خلیلی از خوشحالی مردم و کشاورزان منطقه به خاطر احیای تالاب خبر داد و گفت: مردم منطقه در فراهم کردن مسیر بستر رودخانه و مسدود کردن برخی از لوله‌هائی که آب را به صورت غیر‌قانونی برداشت می‌کردند، همکاری خوبی داشته‌اند.

نزدیک به 15 کیلومتر در مسیر رودخانه لایروبی انجام دادیم

هرمز باصری از کشاورزان منطقه شرق اصفهان که در احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی نقش بسزایی را ایفا کرد، اظهار داشت: من در زمینه احیای تالاب به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کردم.

وی با اشاره به اقدام‌های کشاورزان و دوستداران محیط زیست منطقه شرق اصفهان در کمک به احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی افزود: در این راستا نزدیک به 15 کیلومتر در مسیر رودخانه لایروبی انجام دادیم که در برخی از قسمت‌ها پساب‌های آلوده وارد رودخانه می‌شد که از این کار جلوگیری کرده و مانع از بیماری‌ها و آلوده شدن رودخانه شد.

باصری گفت: جمع‌آوری موتورها و پمپ‌های انتقال آب به صورت غیر‌قانونی در بستر رودخانه‌، احداث 20 کیلومتر جاده با کمک کشاورزان در کنار رودخانه و هموار کردن مسیر انتقال آب رودخانه از دیگر اقدام‌های دیگر کشاورزان منطقه در کمک به احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار