قیمت خودروهای وارداتی هر روز بالا و پایین می شود و طی چند ماه گذشته رشد بی حساب و بسزایی داشته است. شروع این تزلزل قیمت در بازار خودروهای خارجی از بسته شدن ثبت سفارش و انتظار برای ارائه تعرفه های واردات جدید نشات گرفته است.
کد خبر: ۵۵۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 28 January 2018

به گزارش تابناک : سال‌ هاست که قصد داریم از صنعت خودروسازیمان حمایت کنیم و آن را به ثمر برسانیم؛ در بدو امر، ورود خودروهای با کیفیت خارجی را ممنوع نمودیم تا این طفل نوپا بتواند آرام آرام شروع به ایستادن بر روی پاهای خودش بنماید.اما نتیجه حاصله چیزی نبود جز مونتاژ دو سه مدل خودروی از رده خارج فرانسوی.

سپس به فکر اعمال نظام تعرفه‌گذاری پلکانی بر سر راه ورود خودروهای خارجی افتادیم تا با یک تیر دو نشان را زده باشیم: هم عطش بخشی از جامعه را که تمایل به خرید اتومبیل خارجی داشت، فروبنشانیم و هم با ورود خودروهای باکیفیت خارجی، تلنگری به مونتاژکاران داخلی زده باشیم، بلکه از خواب زمستانی بیدار شده و به فکر ارتقای سطح کیفی محصولات خود باشند.

کاری به میزان موفقیت حاصله در حوزه مورد نظر سیاستگذاران نداریم ولی آنچه که امروز در حال رخ دادن است حاکی از یک نابسامانی در زمینه قیمت خودرو است. می شود نابسامانی کیفی را به نابسامانی قیمتی خودرو داخلی افزود.

 

 

ماجرای پر فراز و نشیب اعلام تعرفه واردات خودرو

قیمت خودروهای وارداتی هر روز بالا و پایین می شود و طی چند ماه گذشته رشد بی حساب و بسزایی داشته است. شروع این تزلزل قیمت در بازار خودروهای خارجی از بسته شدن ثبت سفارش و انتظار برای ارائه تعرفه های واردات جدید نشات گرفته است.

دولت بعد از تأخیر 6ماهه در اعلام تعرفه واردات خودرو و توقف ثبت سفارش سرانجام اوایل دی ماه امسال دستورالعمل واردات خودرو را با امضای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ کرد که نمایی از آن را در عکس زیر میبینید:

 

01

 

در قانون جدید واردات خودرو به کشور، تعرفه واردات خودروهای اقتصادی با موتوری 1 تا 1.5 لیتری از 40 درصد به 55 درصد افزایش یافته، عوارض گمرک خودروهای مجهز به موتور 1.5 تا 2.0 لیتر به 75 درصد رسیده است و خریداران خودروهای مجهز به موتور های 2 تا 2.5 لیتر ناچار به پذیرش سد تعرفه ای 90 درصدی هستند.

بر خلاف پیش بینی های قبلی، محدودیت منع ورود واردات خودروهای مجهز به موتورهای 2.5 لیتر و بیشتر نیز به قوت خود باقی مانده و واردات بسیاری از مدل های مرسدس بنز، ب ام و، پورشه، لکسوس و....به دلیل قیمت پایه بیش از 40 هزار دلاری آن ها غیر ممکن خواهد بود.

در مقابل اکثر مدل های نه چندان گران قیمت از ساخته های رنو، میتسوبیشی، نیسان، DS، تویوتا، سانگ یانگ، فولکس واگن، لوکسژن و ...همچنان مجاز به واردات به کشور خواهند بود.

البته از همان ساعت نخست انتشار این دستورالعمل افزایش قابل توجه واردات خودروهای هیبریدی با علامت سوال‌های مختلفی مواجه شده زیرا براساس تصمیم‌گیری‌ها به دلیل مصرف پایین بنزین و آلایندگی کم خودروهای هیبریدی، دولت به عنوان مشوق، تعرفه 4 درصدی را برای واردات این نوع خودروها در نظر گرفته بود، اما در دستورالعمل جدید این رقم به 45 درصد رسید که این رقم رشد 11 برابری یا 1000 درصدی تعرفه این خودروها را نشان می دهد. رقمی که اگر به همین شکل اعمال شود، جهش قابل توجهی را در قیمت این خودروها در بازار ایجاد خواهد کرد.

جهش غیرمنتظره تعرفه خودروهای هیبریدی در حالی است که واردات این نوع خودروها برای کاهش آلودگی هوا وارد سیاستگذاری‌های کلان کشور شده و مشوق‌هایی برای این امر در نظر گرفته شده بود. مسئولان بارها به لزوم حمایت از واردات این خودروها تاکید کردند و برنامه‌هایی برای ورود گسترده این نوع خودروها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعلام شده بود. به عنوان نمونه در دی ماه سال گذشته، شهرداری تهران با رونمایی از 200 دستگاه تاکسی هیبریدی در منطقه 12 تهران، اعلام کرد قصد دارد با افزایش تعداد این تاکسی‌ها، تا سال 1400، منطقه 12 را به منطقه پاک تبدیل کند. پیش از آن، در سال 94 هم مسئولان تاکسیرانی از ورود قریب‌الوقوع هزار دستگاه تاکسی هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی پایتخت خبر داده بودند. حتی پلیس هم اوایل امسال اعلام کرد که برای کاهش آلودگی هوا قصد دارد، از خودروهای هبریدی در ناوگانش استفاده کند.

 

 

حواشی اعلام تعرفه های جدید خودرو وارداتی

در حالی دولت در دستورالعمل جدید واردات خودرو تعرفه خودروهای وارداتی را براساس حجم موتور افزایش داده که مجلس شورای‌اسلامی معتقد است، دولت عملی خلاف قانون انجام داده است. بر این اساس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که اواسط آذرماه سال جاری در جلسه‌ای با مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن واردکنندگان به بسته ماندن سایت ثبت سفارش واردات خودرو ورود کرد، حالا در طرحی جدید بحث کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را در برنامه خود دارد؛ به‌طوری که رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گوید که افزایش تعرفه واردات خودرو بنا بر روالی قانونی که مجلس در سال‌های گذشته مصوب کرده، صورت نگرفته بنابراین کمیسیون اصل ۹۰ در طرحی دوفوریتی قصد دارد کاهش این تعرفه‌ها را در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار دهد.

وی معتقد است: در اواخر سال ۱۳۹۲ بحث کاهش سالانه ۵ درصد تعرفه واردات خودرو در مجلس به تصویب رسید بنابراین در شرایط کنونی به جای افزایش تعرفه باید شاهد کاهش تعرفه واردات خودروها به کشور باشیم. پارسایی می‌گوید: حمایت تعرفه‌ای از تولید داخل خودرو نباید به‌صورت دائم باشد؛ بلکه باید با کاهش تعرفه شرایط رقابت در کشور را فراهم کنیم تا تولیدات داخلی خودروسازان نیز افزایش پیدا کند.

به گفته پارسایی در طرح کمیسیون اصل ۹۰ درباره واردات خودرو علاوه‌بر اینکه بر بازگشت تعرفه خودروهای بنزینی به قبل تاکید شده بلکه بحث کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی نیز مدنظر قرار گرفته است.

 

مسئله بعدی به صورت اختصاصی مربوط به خودروهای هیبریدی می شد که به نظر همه مصرف کنندگان و منتقدان افزایش تعرفه ورادات گمرکی این خودروها منطقی به نظر نمی رسید.

البته اعلام تعرفه های جدید خودروهای هیبریدی از همان روزهای نخست با انتقادات بسیار جدی هم روبه رو شد به نحوی که برخی از کارشناسان این تصمیم را "گل به خودی دولت در مقابله با آلودگی هوا" عنوان کردند و حتی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با اشتباه خواندن افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی گفت: نباید به یک باره تعرفه واردات تمامی خودروهای هیبریدی را افزایش دهیم، از سوی دیگر حتی در زمینه افزایش تعرفه واردات خودروهای معمولی نیز مباحثی مطرح است و باید الزامات و شرایطی در مورد آنها نیز لحاظ شود.

پیگیری دلایل این موضوع تا جایی ادامه داشت که پای واردات خودروهای هیبریدی به مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور با مردم هم کشیده بود به نحوی که رئیس جمهور اعلام کرد تعرفه این خودروها را بررسی خواهد کرد. در کنار این موضوع نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون های اصل 90، صنعت و بهداشت هم با تهیه یک نامه به وزیر صنعت که به امضاء بیش از 100 نماینده مجلس رسیده است خواستار اصلاح تعرفه خودروهای هیبریدی شده‌اند. اعلام این موضع‌گیری ها از سوی مسئولان مختلف در تغییر سریع تعرفه واردات خودروهای هیبریدی باعث شده تا این موضوع در دستور کار وزارت صنعت قرار گیرد. براساس اطلاعات رسیده از مقامات مسئول قرار است تعرفه خودروهای هیبریدی تغییر کرده و بعد از اعلام نظر از دست اندرکاران این حوزه به زودی اعلام شود.

 

 

مقاومت دولت و ترافیک کاری مجلس

مطالبه مردم و بسیاری از نمایندگان مجلس به تناسب مسئولیتی که در خانه ملت دارند تجدید نظر در تعرفه واردات خودرو است. در این شرایط در حالی‌که در دو سه هفته اخیر برخی رسانه‌ها از احتمال بازنگری در تعرفه‌های جدید واردات خودرو سخن گفته بودند به نقل از خبرگزاری ایسنا، یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را رد می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا بحث تجدیدنظر در تعرفه واردت خودروهای بنزینی و هیبریدی مطرح است؟ اظهار کرد: در این رابطه هیچ موضوعی مطرح نشده و برنامه‌ای برای تجدیدنظر در تعرفه‌های واردات خودرو وجود ندارد.

در مقابل نمایندگان مجلس اعلام کرده اند که به زودی تجدید نظر در تعرفه های جدید واردات خودرو را به صحن علنی می کشند.

ولی ملکی دیروز در مصاحبه با رسانه ها درخصوص کاهش تعرفه واردات خودرو توسط مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اخیرا با اعمال ماده 236 قانون آیین‏ نامه داخلى مجلس شوراى اسلامى و امضای 18 نفر از نمایندگان درخواست از نمایندگان موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو به هیات رئیسه مجلس ارائه شد و سپس هیات رئیسه آن را به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش تعرفه واردات خودرو در کمیسیون رای لازم را کسب کرد و مجددا باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود، گفت: در صورت عدم تداخل مطرح شدن این موضوع در صحن علنی مجلس با بررسی لایحه بودجه 97 به زودی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزایش قیمت خودروهای وارداتی را ناشی از کم‌کاری وزارت صنعت و معدن و تجارت در این حوزه دانست و افزود: دی ماه سال گذشته وزارت صنعت بخشنامه‌ای مبنی بر عدم ثبت سفارش خودروهای خارجی داشت که این بخشنامه از اردیبهشت سال جاری اجرایی شد و این اقدام مشکلاتی را ایجاد کرده است.

ملکی با بیان این اینکه با پیگیری‌های مجلس قطعاً قیمت‌ خودروهای وارداتی کاهش پیدا می‌کند، اظهار داشت: بنده نیز سئوالی از وزیر صنعت و معدن و تجارت درباره عدم برنامه‌ریزی مناسب برای واردات خوردو مطرح کرده‌ام و آن را تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس کرده‌ام.

 

 

منبع : اتاق خبر 24 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار