باوجود اظهارات رییس دیوان عدالت اداری و مدیریت شهری، ساخت و ساز در شمال میدان سپاه همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۵۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷ 04 July 2015
اگرچه تصور بر این بود که با ورود رئیس دیوان عدالت اداری به پرونده سازه غیرمجازی که در شمال میدان سپاه در حال ساخت است، شهروندان شاهد توقف عملیات ساخت آن باشند اما این روزها افزایش کار و ادامه ساخت این بنای غیرمجاز حتی در ساعات شبانگاهی هم ادامه دارد.

با ارائه تصاویری از سوی شهروندان تهرانی مبنی بر فعالیت ساخت وساز شبانه در این سازه، نهاد نظامی مسئول این سازه همچنان به احکام قضایی مبنی بر توقف در ساخت هیچ توجهی ندارد.

سازه اسکلت فلزی سبز رنگ در محدوده یک پادگان نظامی در شمال میدان سپاه در حریم قانونی یک بنای قدیمی که ثبت میراث فرهنگی دارد در حال بالا رفتن است و شهرداری تهران نیز هیچ مجوزی برای احداث این سازه صادر نکرده اما نهاد نظامی مربوطه بدون توجه به قانون و بی توجه به احکام قضایی و هشدار صریح رئیس دیوان عدالت اداری به فرایند کارش سرعت داده و در حال تکمیل این بناست. واکنش ها در مخالفت با ساخت این سازه بارها از سوی مدیران شهری تهران اعلام شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از عدم صدور مجوز برای ساخت این بنا خبر داد و گفت: شهرداری تهران با پیگیری های متعدد دستور قضایی مبنی بر توقف ساخت این سازه را از شعبه 3 دادسرای نظامی و شعبه 6 دادسرای عمومی تهران دریافت کرده و به مجموعه نظامی مربوطه ابلاغ کرده است اما کار ساخت و ساز این بنا همچنان ادامه دارد. رئیس دیوان عدالت اداری نیز هفته گذشته از پیگیری این پرونده خبر داد و افزود: معتقدم حتما باید این مسائل را دنبال کنید و پایش هم بایستید. 

حجت الاسلام منتظری به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حفظ فضای سبز اشاره کرد و گفت: البته من طی این دو روز موضوع را به برخی از مقامات منتقل کرده ام این درست نیست که بخش عمده ای از بیت المال هزینه شود، دستور تخریب بدهیم و بعد هم شهرداری و دستگاه قضایی را در اذهان مردم اینگونه جلوه دهیم. 

وی گفت: کسی که این مجموعه را می سازد یک نهاد نظامی است که خود را ولایتمدار می داند، کسی که ولایتمدار است مگر به خودش اجازه می دهد که پا روی قانون بگذارد؟


به نظرات رهبری باید احترام بگذارند

همچنین پیش از این عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه گفته بود: شهرداری اجازه ورود به سازه های داخل پادگان و مراکز امنیتی را ندارد اما طبق روال نهادها باید به شهرداری یک نامه بزنند این در حالی است که این نهادها خودشان تابع قوانین نهادی خود هستند و در رابطه با این مسائل در ستاد مشترک تصمیم گیری می شود. 

محمد مهدی تندگویان با بیان این مطلب افزوده بود که دانستن تعداد طبقات این ساختمان به دلیل نداشتن نقشه امکان پذیر نیست و قرار بود با سازنده جلسه گذاشته شود اما آنها پای میز مذاکره نیامدند. 

این عضو شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود گفته بود: وقتی یک سازه ای در شهر ساخته می شود حتی اگر یک نهاد امنیتی و سازه نظامی باشد باید به نظر مدیران شهری توجه کنند چرا که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که شب عید آمدند و یک مکان به بزرگی بوستان یاس که متعلق به نهاد امنیتی و نظامی است به مردم بخشیدند و اجازه مصادره دادند مجموعه امنیتی سازنده سازه در میدان سپاه هم باید حداقل به فرمایش رهبری احترام بگذارد و سازه ای را که در وسط شهر احداث می کند که بخشی از نمای شهر را بر هم می زند، هماهنگی و توافق با شهرداری بشود تا حداقل اگر آنجا جای مناسبی نبود به جای دیگری انتقال یابد.


14طبقه دور از چشم قانون

ساخت سازه سبز رنگ ضلع شمالی میدان سپاه با 3 شیفت کاری در شبانه روز هم اکنون به طبقه چهاردهم رسیده است و همچنان کار ادامه دارد. مسوولان شهرداری از تعداد طبقات این بنا اعلام بی اطلاعی می کنند چرا که هیچ نقشه و پرونده ای برای ساخت این بنا در شهرداری منطقه 7 تشکیل نشده است. 

ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر نیز در این ارتباط گفت: قانون موجود بین نیروهای مسلح و شهرداری های هر شهر وجود دارد که چنانچه سازمانی مربوط به نیروهای مسلح بخواهد در مجموعه خود، فضا و بنایی را بسازد حتما باید نامه ای را به شهردار منطقه خود بزند و شهرداری نیز مدت مشخصی را برای پاسخ دارد تا ظرف مدت یک ماه جواب سازمان وابسته به نیروهای مسلح را بدهد. 

طبق آنچه عضو هیات ربیسه شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ناظر بر اجرای قانون در شهر تهران بر آن تاکید کرد عالی ترین مرجع که در پهنه G می تواند اجازه ساخت وساز دهد کمیسیون ماده 5 است و سپاه باید تمکین کند و ارتفاع سازه را به اندازه تعیین شده از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی و کمیسیون ماده 5 برساند چرا که ما در رابطه با قانون با کسی تعارف نداریم اما آنچه در عمل اتفاق افتاده نشان از این دارد که گاهی با اینکه قانون هم تمام قد مقابل یک ساخت می ایستد و رای کمیسیون ماده 5 هم صادر می شود، اما نهاد مربوطه به ساخت و ساز ادامه می دهد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار