کد خبر: ۵۸۱۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸ 22 March 2018

شهرستان مرزی میرجاوه در شرق سیستان و بلوچستان و در همسایگی تفتان پاکستان با دارا بودن صدها جاذبه تاریخی و طبیعی و روستاهای سرسبز و زیبا برای استقبال و پذیرایی از مهمانان نوروزی و گردشگران داخلی و خارجی آماده شده است.

به گزارش ایرنا شهرستان مرزی میرجاوه با سه بخش لادیز، ریگ ملک و مرکزی و دارا بودن مناطق مختلف دیدنی نظیر رودخانه لادیز، دخمه انسان های اولیه، قبرستان های باستانی، قلعه چهل دختر، قلعه و غار لادیز، تپه های باستانی لادیز، معماری صخره ای تمین، مجموعه قبرستان و قلعه هفتاد ملا، چاه های مربوط به معادن باستانی در جون آباد، درگیابان، چلنگ، خارستان بخش لادیز و صدها اثر ماقبل تاریخ سفر خوشی را برای هر گردشگر به یادگار می گذارد.
در قسمت جنوب و جنوب غرب میرجاوه و در بخش لادیز رشته کوه های منتهی به قله تفتان به عنوان مرتفع ترین کوه های استان سیستان و بلوچستان و جنوب شرق کشور مناظر و طبیعت زیبایی را به وجود آورده که نشان دهنده زیباییهای خلقت الهی است.
این رشته کوهها از قله شه سواران با ارتفاع سه هزار و 500 متر در مسیر خاش - زاهدان در بخش لادیز آغاز شده و شامل ارتفاعات خارستان، انجرک و گزند است و سپس به تفتان منتهی می شود.
معروف ترین این قله ها شه سواران، بندک سیاه، زردان نقره ای، چهل دختر، ریزوک، ماد افتی، بیست مردون، انجرک، گریوه، گزند و تفتان است.
همه این قلل بیشتر از سه هزار متر ارتفاع دارند و مرتفع ترین آنها تفتان با چهار هزار و 50 متر ارتفاع تفتان در جنوب بخش لادیز واقع شده و تنها آتشفشان نیمه فعال ایران است که هنوز بخار گوگرد از دهانه های سمت لادیز و سنگان آن متصاعد می شود.
نکته جالب اینکه میرجاوه نخستین راه آهن در ایران را داشته و جزو نخستین شهرهای دارای شهربانی و گمرک است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میرجاوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون افزون بر 100 اثر تاریخی و طبیعی در این شهرستان شناسایی شده است.
عبدالله کرد افزود: این شهرستان علاوه بر آثار تاریخی شاخص و حائز اهمیت، دارای جاذبه های طبیعی فراوانی است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
وی رودخانه لادیز، دخمه انسان های اولیه، قبرستان های باستانی، قلعه چهل دختر، قلعه لادیز، تپه های باستانی لادیز، مجموعه قبرستان و قلعه هفتاد ملا، چاه های مربوط به معادن باستانی در جون آباد، درگیابان، چلنگ، خارستان بخش لادیز را از جمله آثار دیدنی میرجاوه ذکر کرد.
وی دهستان تمین را یکی دیگر از اماکن دیدنی میرجاوه برشمرد و گفت: آب و هوای این روستا تابستان ها خنک و زمستان ها سرد و بهار بهترین زمان برای سفر به این روستای هدف گردشگری است و مسافران و گردشگران با سفر به این منطقه از هوای خنک و طبیعت بکر آن بهره مند می شوند.
وی افزود: کوه های روستای تمین منبع غنی و سرشاری از گیاهان دارویی از جمله درمنه، کلپوره، اسپنتان، مور، زامبول و درنگ است که در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.
وی ادامه داد: تمین همچنین دارای آثار تاریخی و گردشگری زیادی از جمله تپه های باستانی، قبرستان ها، چله خانه، معماری صخره ای، آسیاب های آبی، قلعه ها و کوره های ذوب فلز در نواحی مختلف و غارهای باستانی است که همه نشان از استقرار تمدن عظیم انسانی در این دهستان دارد.
به گزارش ایرنا میرجاوه با وسعتی حدود 6 هزار کیلومتر مربع در شرق سیستان و بلوچستان واقع شده است و بیش از 350 کیلومتر با کشور پاکستان مرز مشترک دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار