در حالی که در ورودی شهرها سعی می‌شود فضای آراسته و پاکیزه‌ای ایجاد شود اما در ورودی همدان انباشت زباله‌ها چهره بد و زشتی را رقم زده است.
کد خبر: ۵۸۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱ 07 July 2015
در حالی که در ورودی شهرها سعی می‌شود فضای آراسته و پاکیزه‌ای ایجاد شود اما در ورودی همدان انباشت زباله‌ها چهره بد و زشتی را رقم زده است.
به گزارش فارس ، یکی از اتفاقاتی که در حال حاضر در زندگی شهری به یک معضل بزرگ زیست‌محیطی تبدیل شده تولید روزافزون زباله در شهرهاست.

حکایت جمع‌آوری زباله در شهرها، تجمیع آن در نقاط مخصوص توسط شهرداری‌ها و انتقال به مراکز دفن و یا تفکیک اتفاقی است که در شهرهای جهان به یک سیستم تبدیل شده که با روش‌های مختلف اجرا می‌شود.

در نظافت و پاکیزگی شهرها در کنار زحمات دستگاه‌های خدمات‌رسان؛ خود مردم و نحوه مشارکت آنها نیز تأثیر زیادی دارد.

کلانشهر همدان چند سالی است که عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین را با خود یدک می‌کشد و اتفاقات متعدد باعث شده تا شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی در این شهر و استان باشیم.

موقعیت خاص و ویژه شهر همدان به لحاظ قرار گرفتن در مسیر تردد زائران کربلای معلی و همچنین مدخل ورودی سه استان غربی ایلام، کردستان و کرمانشاه باعث شده تا حجم بالایی از مسافران روزانه از بلوار و کمربندی‌های شهر همدان روانه مقصد خود شوند.


با این توضیحات پلیس‌ راه همدان - رزن یکی از شلوغ‌ترین پاسگاه‌های پلیس‌ راه منطقه محسوب می‌شود که در روز میزبان تعداد زیادی اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های ناوگان عمومی بین شهری هستند که برای ثبت ساعت در این پاسگاه توقف دارند.

این حجم بالای تردد وسایل نقلیه باعث شده تا محوطه باز روبه‌روی پلیس‌ راه همدان به مکانی برای تخلیه زباله‌های اتوبوس‌ها و حتی خودروهای سواری تبدیل شود.

هر چند یک باکس زباله در محوطه این پاسگاه تعبیه شده اما عدم دقت مردم و مسافران در رها کردن زباله‌ها باعث شده مدخل ورودی همدان چهره نامناسبی به خود بگیرد.

به دلیل فاصله 20 کیلومتری پلیس‌راه تا شهر همدان به نظر می‌رسد متولی خاصی برای جمع‌آوری این زباله‌ها وجود نداشته باشد تا از این وضعیت زننده جلوگیری شود.

از اواخر تیرماه سفرهای تابستانی در کشور آغاز خواهد شد که با این اوصاف، تجمیع این زباله‌ها در مدخل ورودی همدان اصلاً زیبنده نبوده و به نظر می‌رسد مسئولان امر باید برای این موضوع فکری عاجل کنند.

شاید جمع‌آوری زباله‌های خشک و تر در این مکان صورت گرفته باشد اما تأخیری که در انتقال آنها به محل دفن وجود داشته باعث شده تا نایلون‌های زباله‌ای پاره تا نقاط دوری از این محل برده شوند و چهره نامناسبی را ایجاد کنند.

در بسیاری از شهرها کارشناسان شهرسازی به دنبال این هستند تا در مداخل ورودی شهرها از فضای سبز و المان‌های چشم‌نواز استفاده شود اما در ورودی بیشتر شهرهای ایران، اغلب مغازه‌های آپاراتی، تعویض روغنی، آهنگری، تعمیرگاه‌های اتومبیل و... وجود دارد که چهره نامطلوبی را ایجاد کرده است.

این مشکلات با یک تدبیر ساده قابل حل است به شرطی که مسئولان استانی تصمیم‌گیرنده این موضوع باشند و در حد کلان برای رفع این مشکلات راهی را در نظر بگیرند.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار