مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: ۵۰ درصد معلولیت‌ها با مشاوره‌های قبل از ازدواج قابل‌ پیشگیری است.
کد خبر: ۵۸۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴ 11 April 2018

به گزارش تابناک قم، رضا سلیقه صبح امروز در مراسم افتتاح خانه اتیسم"امید فردا" با اشاره به اهمیت گسترش مراکز اتیسم در استان، اظهار داشت: دومین مرکز اتیسم استان امروز رسماً افتتاح می‌شود که با توجه به شیوع و گسترش این بیماری باید تدابیر و مراکز بیشتری برای کنترل این بیماری تأسیس و راه‌اندازی شود.

وی عدم اطلاع کافی از ضوابط بیماری اتیسم را یکی از مهم‌ترین عوامل شیوع این بیماری در جامعه دانست و افزود: متأسفانه علی‌رغم شیوع و گسترش این بیماری در جامعه هنوز اطلاعات کافی و دقیقی از این بیماری وجود ندارد.

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به عوامل مهم در شیوع و گسترش بیماری اتیسم گفت: عوامل ارثی و ژنتیکی مهم‌ترین عوامل دخیل در ایجاد این بیماری بوده است، بنابراین راه پیشگیری از این بیماری تا حدودی امکان‌پذیر نیست اما امکان کنترل و بهبود این پدیده کاملاً میسر است.

سلیقه ادامه داد: متأسفانه هرسال بر آمار مبتلایان و افراد شناسایی‌شده درزمینهٔ اتیسم افزوده می‌شود، در استان قم تاکنون 180 بیمار مبتلا به اتیسم شناسایی و غربال‌گری شده درحالی‌که آمار واقعی و غربال‌گری نشده‌ای بیماران بیشتر از این میزان است.

وی با تأکید بر اهمیت غربال‌گری در مسئله اتیسم عنوان کرد:در سال 96 بیش از 8 هزار فرم غربال‌گری برای شناسایی کودکان مبتلا به اتیسم در سطح استان توزیع‌شده تا با استفاده از پرسشنامه‌های فرم‌های غربال‌گری افراد مبتلا به اتیسم در استان در سنین زیر 5 سال شناسایی شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قم تأکید کرد: اتیسم نوعی خودنگاری بوده که کودک را در درون خود فروبرده و از ایجاد ارتباطات اجتماعی و خانوادگی منع می‌کند، بهترین زمان برای شناسایی و کنترل بیماری اتیسم سن 3 سالگی کودک است، گوشه‌گیری عدم برقراری ارتباط کلامی و چشمی، انجام حرکات نامرتبط و اموری ازاین‌دست ازجمله مهم‌ترین علائم ابتلا به بیماری اتیسیم است.

سلیقه خاطرنشان کرد: اتیسیم درمان قطعی ندارد اما کاملاً قابل‌کنترل است و ازاین‌رو فرد می‌تواند به دامن جامعه بازگشته و به زندگی عادی خود ادامه دهد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش خانواده‌های کودکان مبتلا به اتیسم تصریح کرد: در مراکز اتیسیم امکاناتی برای آموزش‌های مختلف برای توانمندسازی در نظر گرفته اما باید در کنار آموزش‌های ویژه برای کودک خانواده‌ها نیز باید آموزش‌های لازم را ببیند تا کنترل این بیماری به‌صورت مستمر برای کودک ایجاد شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم تأکید کرد: آمار معلولیت در ایران در دهه‌های اخیر کاهش پیداکرده اما در مقایسه با کشورهای متمدن آمار معلولین بالاست، 50 درصد معلولیت‌ها با مشاوره‌های قبل از ازدواج قابل‌پیشگیری است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار