تعرض به خط انتقال آب به استان یزد که منجر به قطع شدن آب انتقالی و تشدید بحران کم‌آبی استان یزد شد، واکنش‌های متفاوت کاربران یزدی در فضای مجازی را به همراه داشت؛ دراین‌بین هشتگ یزد آب ندارد، همچنان موردتوجه کاربران است.
کد خبر: ۵۹۷۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷ 28 April 2018

کم‌آبی اصلی‌ترین چالش پیش رو استان یزد شناخته می‌شود که البته برای این دیار کویری، معضلی بسیار قدیمی است؛ معضلی که باعث شده تا مردمان سرزمین قنات و قنوت و قناعت، بیش از همه‌جا قدردان این نعت الهی باشند و شرایط زندگی خود را باکم آبی سازگار کنند.

گواه این ادعا آمار مربوط به میزان صرفه‌جویی در مصرف آب است که سال‌ها است، یزدی‌ها در آن صدرنشین هستند.

غیرقابل‌شرب بودن و مضر بودن آب چاه و منابع زیرزمینی محدود استان برای مصرف آشامیدنی، باعث شده تا بخش قابل‌توجه آب شرب یزد، سال‌ها از طریق انتقال آب از سرچشمه‌های کوهرنگ تأمین شود.

خشک‌سالی‌های اخیر و کاهش بارندگی در کشور، کاهش سهم آب شرب انتقالی به یزد در این سال‌ها را به همراه داشته؛ دراین‌بین اما قطع شدن لوله آب انتقالی به یزد در مسیر عبوری از استان اصفهان، معضل دیگری است که مدت ها است برای مردم یزد دردسرساز شده، ناگفته نماند  که خشک‌سالی و کم‌آبی و خشک شدن زاینده‌رود نیز از معضلاتی است که برای استان اصفهان، به‌خصوص کشاورزان شرق این استان نیز مشکل‌آفرین شده و این مهم برای عده‌ای در این استان بهانه اعتراض به انتقال آب به یزد شده است.

تعرض به لوله آب انتقالی به یزد از طریق تخریب شیر حوضچه‌ها ولوله انتقال آب، تخریب تیربرق های پمپاژ آب و خالی کردن نخاله‌های ساختمانی در حوضچه‌ها اقدامی بود که چند مرتبه صورت گرفت؛ که باعث قطع شدن آب شرب انتقالی به یزد شد.

طبق رسم معمول این روزها، فضای مجازی عرصه واکنش‌های متفاوت کاربران به این اتفاقات بود که این واکنش ها، همچنان نیز ادامه دارد.

 در این مجال برخی از نظرات، اعتراضات و پست‌های منتشرشده توسط مسئولین استانی، فعالان سیاسی و اجتماعی و عموم کاربران پیرامون تعارضات چندباره به خط لوله انتقال آب به یزد و بحران کم‌آبی استان یزد را مرور می‌کنیم.

مسئولین ارشد استان یزد که صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی دارند، علاوه بر درج مطالبی پیرامون پیگیری‌ها و اقدامات صورت گرفته برای حل این معضل پیشنهاد‌ها و نظرات متنوعی را هم مطرح کرده‌اند.

محمدعلی طالبی، معاون امنیتی سیاسی استاندار یزد پس از دومین تعرض، در پست توییتری خود نوشت:

از شورای شهر ورزنه و انجمن صنفی کشاورزان شرق اصفهان دعوت می‌کنم با حضور در استان یزد و دیدار با مسئولان ذی‌ربط و بازدید از هر نقطه و منطقه که مورد درخواستشان است، وضعیت مصرف آب انتقالی در استان یزد را بررسی و نتیجه را صادقانه به هم‌وطنان عزیزمان در استان اصفهان منعکس نمایند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار