رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد به دنبال گلايه برخي شهروندان از عدم فعاليت سيستم خنك‌كننده در اتوبوس‌هاي ناوگان حمل و نقل شهري در يزد، اعلام مي‌كند: رانندگان اين اتوبوس‌ها موظف به استفاده از اين سيستم‌ها براي مسافران از ساعت 9 تا 19 هستند وگرنه سه ساعت از کارکرد روزانه‌شان کسر خواهد شد.
کد خبر: ۶۲۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷ 14 July 2018

يكي از معضلات امروز بسياري از شهرهاي كشورمان از جمله يزد، ترافيك معابر است و راهكار اساسي براي رفع آن استفاده شهروندان از وسايل نقليه عمومي است.

البته در حالي اين موضوع نيز مورد تاكيد مسئولان حوزه ترافيك شهرداري است كه بسياري از ناوگان حمل و نقل عمومي فاقد امكانات لازم براي جذب شهروندان جهت استفاده از آنهاست.

اين مشكل در برخي از ايام سال مانند فصل گرم تابستان مضاعف مي‌شود به طوري كه اين غول‌هاي آهني در برخي روزها كه دماي هوا در شهري مانند يزد به بالاي 40 درجه سانتيگراد مي‌رسد عملاً به كوره‌هاي آدم‌سوزي تبديل مي‌شوند و حتي استفاده از آنها در مسيرهاي كوتاه را ناممكن مي‌سازد.

هرچند برخي اين اتوبوس‌هاي اين ناوگان فاقد امكانات خنك‌كننده هستند ولي بسياري از آنهايي كه داراي چنين سيستم‌هايي هستند به اذعان شهروندان از خنك‌كننده‌هاي خود استفاده نمي‌كنند و هيچ بهايي به مسافران خود نمي‌دهند.

سفرهاي ملالت‌آور درون شهري با اتوبوس

«فاطمه زارع» یکی از اين شهروندان با اشاره به این که هر روز چندين بار از اتوبوس براي جابجايي در شهر استفاده مي‌كند، به خبرنگار ایسنا مي‌گويد: متاسفانه استفاده از وسایل ناوگان حمل و نقل عمومی شهر در يزد در ساعات گرم ايام تابستان بسيار سخت و ملالت‌بار است.

وی در اين باره اضافه مي‌كند: متاسفانه برخي از اين اتوبوس‌هاي آهني كه به طور معمول گرماي زيادي را جذب مي‌كنند، فاقد كولر و وسايل خنك‌كننده هستند و آن دسته هم كه داراي اين وسايل هستند از سوي رانندگان براي مسافران استفاده نمي‌شود.

زارع عنوان مي‌كند: حتي همان چند پنجره کوچک بالای اتوبوس نیز در اكثر اوقات بسته است و مسافران بايد در مسافتي كه با اين وسيله نقليه مي‌پيماند، گرمای غیرقابل تحملی را تحمل كنند.

«محمد‌مهدی دهقانی‌زاده» یکی دیگر از شهروندان یزدی نيز از كم‌توجهي به رفاه مسافران در ناوگان حمل و نقل عمومي به ويژه در ايام تابستان گلایه مي‌كند و به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: در حالي كه مسافران بايد فضايي مانند سونا در طول مسير تحمل كنند و اين در حالي است كه خیلی از رانندگان تنها در مقابل خود یک کولر کوچک گذاشته‌اند و توجهي به مشكل مسافران و تذكر آنها ندارند.

وی اظهار مي‌كند: معمولاً مسافراني كه در ديگر ايام سال از اين ناوگان استفاده مي‌كردند، در ماه‌هاي گرم تابستان به دليل عدم استفاده از وسايل خنك‌كننده در اتوبوس‌های اين ناوگان كمتر و مگر به اجبار از اين وسايل نقليه استفاده نمي‌كنند و پرداخت هزينه بیشتر برای استفاده از ديگر وسايل نقليه عمومي مانند تاکسی‌ها را به تن قبول مي‌كنند.

رانندگان متخلف جريمه مي‌شوند

اين در حالي است كه «محمدرضا شفیعی» رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، تاكيد مي‌كند كه رانندگان باید در طول ساعات 9 تا 19 فصل تابستان نسبت به استفاده از وسايل خنک‌کننده خود براي مسافران اقدام كنند و در غير اين صورت به ازاي عدم استفاده از اين وسايل سه ساعت از کارکرد روزانه آنها كسر خواهد شد.

وی در اين باره نيز خاطرنشان مي‌كند: ناظران هر پایانه مسافري بر استفاده رانندگان از کولرهایشان نظارت كامل دارند ولي شهروندان نيز مي‌توانند در صورت هر گونه گلایه و شکایت در اين باره، موارد را با شماره 1889 در ميان گذارند.

البته شفيعي در اين باره يادآور مي‌شود كه اتوبوس‌های داراي کدهاي 457 به بالا مجهز به سیستم‌های خنک‌کننده هستند كه بايد از آنها براي مسافران خود بهره گيرند ولي تعدادی از اتوبوس‌ها نيز فاقد چنين امكاناتي هستند و تا زمان اختصاص اعتبار جهت نوسازي آنها، چاره‌ای جز تحمل نیست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار