وی با اشاره به اینکه گزینه‌های دیگری هم در این رابطه وجود دارد، تصریح کرد: هنوز هیچگونه تصمیم قطعی درباره نمایشگاه امسال مطبوعات اتخاذ نشده است و فکر می‌کنم تا سه، چهار هفته دیگر، این موضوع به سرانجام مشخصی برسد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: بعضی از رسانه‌ها مایل به برگزاری نمایشگاه مطبوعات هستند و بعضی هم نیستند و لذا ما نمی‌توانیم بگوئیم نظر همه رسانه‌ها در این باره، یک چیز است؛ به هر حال بعضی از رسانه‌ها مخصوصاً رسانه‌های دولتی، وجود نمایشگاه مطبوعات را فرصت خوبی برای عرض اندام خود می‌دانند و مایل به تداوم برگزاری آن هستند. بعضی هم مخالف برگزاری نمایشگاه هستند و می‌گویند هزینه‌ای است اضافه که بر ما (رسانه‌ها) تحمیل می‌شود و معلوم هم نیست کجا می‌رود.

سلطانی‌فر در رابطه با اینکه با توجه به مشارکت تشکل‌های صنفی در برپایی چند دوره گذشته نمایشگاه مطبوعات، آیا ضرورت ندارد که نظر آنها هم درباره برگزار شدن یا نشدن این نمایشگاه گرفته شود؟، به ذکر این نکته بسنده کرد که: بخش زیادی از هزینه‌های نمایشگاه مطبوعات را ما (وزارت ارشاد) می‌پردازد.

به گزارش مهر، صحبت‌های امروز معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک روز پس از آن مطرح می‌شود که خبرگزاری صدا و سیما از قول «سیدمحمدرضا دربندی» مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: «ما بعد از بررسی دلایل، برای بحث برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات نظرخواهی کردیم و در نهایت تصمیم گرفتیم این نمایشگاه بعد از ۲۵ سال برگزار نشود». گو اینکه تاکنون ۲۳ دوره از این نمایشگاه برگزار شده است نه ۲۵ دوره.

قوت گرفتن احتمال عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات در سال جاری در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌ها، به ویژه رسانه‌های مکتوب، امسال با مشکلات جدی که عمدتاً به مسائل اقتصادی و متاثر از بحران کاغذ بر می‌گردد، روبه‌رو شده‌اند؛ به طوری که تنها در یک ماه گذشته، دست کم یک روزنامه سراسری (همبستگی) و چندین نشریه مکتوب، انتشار خود را متوقف کرده‌اند؛ ضمن اینکه تعدادی از روزنامه‌ها برای جبران هزینه‌های خود، از تعداد صفحاتشان کم کرده‌اند.

در حالی که نشریات و روزنامه‌های سراسریِ بخش خصوصی هر یک به طریقی با مشکلات مربوط به افزایش سرسام‌آور کاغذ دست به گریبان شده‌اند، روزنامه‌های بزرگ بخش دولتی هم از آسیب‌های این بحران در امان نمانده‌اند و تنش‌های بازار کاغذ، دامنگیر موسسه بزرگ مطبوعاتی از جمله همشهری و اطلاعات را هم گرفته است.

لازم به یادآوری است که نخستین دوره نمایشگاه مطبوعات در سال ۱۳۷۲ برگزار شد و تاکنون ۲۳ دوره آن برپا شده است. مروری به تاریخچه برگزاری این رویداد بزرگ رسانه‌ای نشان می‌دهد که پس از هفت دوره برگزاری در کنار نمایشگاه کتاب، نمایشگاه مطبوعات تا حدودی به استقلال نزدیک شد و از دوره هشتم به بعد و تا دوره سیزدهم، در همان محل دائمی نمایشگاه بین المللی در تهران، همه ساله در اردیبهشت ماه برگزار می‌شد، اما دوره چهاردهم، اولین دوره‌ای بود که نمایشگاه مطبوعات به طور کاملاً مستقل و جدا از برگزاری همزمان با نمایشگاه کتاب، و در فصل پائیز برگزار شد و از دوره پانزدهم، این نمایشگاه به تبعیت از نمایشگاه کتاب، به مصلای تهران انتقال یافت و تا سال گذشته (۱۳۹۶) هم در این مکان برگزار شده است.