تابناک هرمزگان- شهرستان بندرعباس استان هرمزگان به عنوان یکی از قطب های تولید ماهی در سطح کشور تنها یک بازار برای فروش ماهی دارد که از استاندارد های لازم برخوردار نیست.
کد خبر: ۶۴۷۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹ 26 August 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، نقل قول از  فرهنگ کده در استان هرمزگان یکی از مهمترین منابع تولیدات ماهی و میگو در سطح کشور به شمار می رود و این استان جنوبی به لطف خلیج همیشه فارس و دریای عمان ذخیره گاه بزرگ آبزیان به خصوص ماهی های خوراکی نه تنها برای داخل بلکه کشور های همسایه هم است.

ماهی و سایر آبزیان جنوب کشور به لطف آب های شور دریا به صورت طبیعی رشد کرده که در طمع و مزه کم نظیر هستند.

صیادی اصلی ترین شغل بومیان جنوبی

 

صید و فروش ماهی از سالیان گذشته تا کنون اصلی ترین شغل بومیان جنوبی به شمار می رفته و مردم با لنچ و قایق های خود این کار را انجام داده و کسب روزی می کردند.

با تمام توصیفات بالا و با توجه به این که ماهی به عنوان برند غذایی جنوب کشور به حساب می آید اما همچنان در شهرستان بندرعباس بازاری مناسب برای فروش این غذای ارزشمند وجود ندارد.

قطب ماهی کشور در تب و تاب بازار فروش ماهی استاندارد

 

شهرستان بندرعباس به عنوان یکی از قطب های صید ماهی فقط یک بازار ماهی فروشان دارند که آن‌هم با وجود مشکلات بسیار، مورد رضایت شهروندان واقع نشده است.

یکی از مهمترین مشکلات این بازار عدم رعایت موارد بهداشتی در توزیع و عرضه ماهی توسط فروشندگان است که ماهی ها بدون یخچال در هوای آزاد به فروش می رسند.

عدم رعایت نکات بهداشتی اصلی ترین گلایه مردم از فروشندگان

 

نداشتن تهویه مناسب و بوی بد و خام ماهی های تازه هم شهروندان را آزار داده و با توجه به قرار داشتن این بازار در یکی از پر تردد ترین نقاط شهر باعث ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است.

بسیاری از صیادان هم در کنار این بازار و به صورت آزاد و بدون کنترل های لازم بهداشتی اقدام به فروش ماهی می کنند که می تواند خطرات بسیاری را برای شهروندان به وجود بیاورد.

در بسیاری از محله های شهر مردم به دلیل عدم دسترسی مناسب به بازار ماهی فروشان نیاز های خود را از دست فروشان و صیادانی که در محله ها خرده فروشی می کنند تهیه می کنند.

برای جلوگیری از عرضه غیرمجاز ماهی ها در سطح محله ها می توان با احداث غرفه هایی کوچک و ایجاد استاندارد های لازم، محل فروش ماهی ها را از حیاط خانه ها به این غرفه های انتقال داد تا هم مردم راحت تر سبد غذایی خود را تکمیل و هم این کار با ایمنی بیشتری انجام شود.

بوی بد ماهی ها مردم را آزار می دهد

 

بهاره حسین پور، یک شهروند ساکن محله شش صد دستگاه بندرعباس است طی گفتگو با خبرنگار ما ضمن، اشاره به مشکلات عدیده بازار ماهی فروشان، اظهار داشت: در حال حاضر ماهی مورد نیاز سفره غذایی خود را از بازار ماهی فروشان واقع در محله پشت شهر بندرعباس تهیه می کنم.

این شهروند بندرعباسی در ادامه گفت: به دلیل گرمای هوا و دیگر مسائل مانند نبود تاکسی یا خط واحد مستقیم به این بازار اکثر مردم ماهی مورد نیاز خود را از دست فروشان در داخل محله ها که به صورت خرده فروشی کار می کنند تهیه می نمایند.

حسین پور به بیان خطرات ناشی از تهیه ماهی از دست فروشان اشاره کرد و گفت: با توجه به این که هیچ نظارتی بر کار دست فروشان وجود ندارد نمی توان به آن ها اعتماد کرد و احتمال بروز مسائل بسیار از طریق آلودگی ماهی ها و عدم رعایت بهداشت وجود دارد.

زیان در پایین ترین سطح بهداشتی در بازار ماهی فروشان به فروش می رسد

 

وی ادامه داد: بازار ماهی فروشان بندرعباس هم البته وضع بهتری از دست فروشان ندارد و به جای ایجاد قوانینی در جهت حفظ استاندارد های لازم، آبزیان به پایین ترین سطح بهداشتی در این بازار به فروش می رسند.

این بانوی بندرعباسی با اشاره به عرضه ماهی ها در هوای آزاد، اظهار کرد: قرار دادن ماهی ها در معرض دید و هوای آزاد باعث نشستن حشرات بر روی آن ها می شود که این کار به هیچ عنوان اصولی نیست.

حسین پور با بیان اینکه بوی بد ماهی ها مردم را آزار می دهد، گفت: اضافات ماهی ها به روی زمین انداخته می شود و کف بازار پر از خون ماهی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از مسئولان مربوطه تقاضای رسیدگی به اوضاع تنها بازار ماهی فروشان بندرعباس را داریم و نیاز است با ایجاد استاندارد های لازم در این بازار مشکلات فروشندگان و مردم را کاهش دهند.

بازار رسمی فروش ماهی بندرعباس فاقد استاندارد است

 

ماشاالله مریدی، مدیرسلامت محیط کار مرکزبهداشت هرمزگان با اشاره به وضعیت بازار ماهی فروشان بندرعباس ، اظهار کرد: بازار رسمی ماهی پشت شهر، تنها بازاری است که در محیطی بسته قرار دارد و نظارت‌های بهداشتی بر آن صورت می‌گیرد و در شهر بندرعباس تنها بازارهای شیلات و پشت شهر هم فقط به دلیل نبود بازار مناسب و بنا به ضرورت در حال حاضر فعال بوده و منتظر بهره‌برداری از بازار مناسب ماهی در بندرعباس هستیم، تایید کرده‌ایم.

مدیرسلامت محیط کار مرکز بهداشت هرمزگان افزود: دستگاه ناظر بر فرآورده‌های خام دامی، دامپزشکی است و مرکز بهداشت هم نظارت بهداشتی دارد و به همین دلیل بازدیدهای مشترک را از این بازار داریم و سایر بازدیدهای بازارهای ماهی در سطح شهر که به صورت غیربهداشتی و دستفروشی ماهی عرضه می‌کنند، مورد تایید نبوده و همکاران بهداشت محیط فقط آموزش‌های لازم را به آن‌ها می‌دهند و این اماکن متاسفانه حداقل امکانات و استانداردهای عرضه ماهی و میگو را ندارند.

مریدی بیان کرد: بازار رسمی فروش ماهی در پشت شهر بندرعباس دارای شرایط استاندارد نیست و بایستی متولیان مربوطه مکان مناسبی را راه‌اندازی کنند که شرایط مناسب و استانداردهای لازم را داشته باشد، در حال حاضر این بازار فاقد استانداردهای لازم است.

وی با بیان اینکه محیط بیرون این بازارچه که ماهی و میگو در شرایط بسیار نامناسب عرضه می‌شود، به هیچ وجه مورد تایید بهداشت نیست، افزود: فروشندگان و شاغلان در این بازار و سایر بازارهای ماهی‌فروشان سطح شهر مانند بازار روز، خواجه عطاء و… فاقد کارت بهداشتی فروشنده و ماهی پاک‌کن هستند و نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد زیرا این اماکن از حداقل امکانات و استانداردهای عرضه ماهی و میگو محروم هستند.

مدیرسلامت محیط کار مرکز بهداشت هرمزگان با اشاره به اینکه بارها در کارگروه سلامت هم این موضوع را مطرح کرده‌ایم و اخطارهای لازم را به متولیان بازار هم داده‌ایم، خاطر نشان کرد: بازارماهی فروشان جزء مراکز حساس است که هر ماه بایستی مورد بازدید قرار گیرند و به دلیل شرایط اقلیمی استان و گرمای هوا، هر ۱۵ روز هم با دامپزشکی بازدید مشترک را از بازارچه رسمی ماهی داریم.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار