تذکرشفاهی نماینده دشتی وتنگستان:
بوشهر: در شرایطی از آبشیرین کن ها به عنوان شیوه اساسی برون رفت استان از مشکل کم آبی یاد می شود که پروژه های فعلی به دلیل نوسانات ارزی دچار توقف شده است.
کد خبر: ۶۴۸۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۴ 29 August 2018

بوشهر: در شرایطی از آبشیرین کن ها به عنوان شیوه اساسی برون رفت استان از مشکل کم آبی یاد می شود که پروژه های فعلی به دلیل نوسانات ارزی دچار توقف شده است.

به گزارش «جنوب امروز»؛ بوشهری ها یکی از سخت ترین تابستان های خود را پشت سر گذاشته و پیش بینی ها در خصوص تغییرات اقلیمی و ادامه خشکسالی ها، نشان از شرایط دشوارتری در آینده است، از این رو کاهش وابستگی بوشهر به منابع آب استان های دیگر و استفاده از تاسیسات آبشیرین کن ها، یکی از راهکارهای جدی و موثر می باشد.

خصوصا اینکه بوشهر مرز طولانی با خلیج فارس دارد و برخی کارشناسان معتقدند حتی در آینده انتظار می رود به عنوان تامین کننده آب شرب، کشاورزی و صنعتی استان های مرکزی مبدل شود.

اما بررسی ها نشان می دهد پروژه های آبشیرین کن که در استان شروع شده و انتظار می رود سریع تر اجرایی گردد تا برای تابستان آینده به کمک آب استان بیاید، به دلیل نوسانات ارزی، کُند یا متوقف شده است.

در همین حال پیگیری هایی از استان و وزارت نیرو به منظور اختصاص ارز دولتی با نرخ 4200 تومان به پیمانکاران این پروژه ها به منظور واردات تجهیزات صورت گرفته، اما تا زمانی که موافقت های شفاهی در سطح کلان دولت منجر به ابلاغ کتبی نشود، پیمانکاران رغبتی به شروع پروژه نخواهند داشت.

این تعلل در شرایطی است که براساس سند چشم انداز آب استان، باید تا سال 1404 قریب 45 درصد آب استان از آبشیرین کن ها تامین شود، سهمی که اکنون با دو پروژه آبشیرین کن 10 هزار متر مکعبی بوشهر و کنگان، کمتر از 4 درصد می باشد.

برهمین اساس، آبشیرین کن نوار ساحلی تنگستان که سال گذشته با حضور سرپرست وزارت نیرو کلنگ زنی شد، بدون پیشرفت زمین گیر شده و به گفته مسئولان، نوسانات ارزی دلیل این مشکل است.

همچنین پروژه در دست اجرای آبشیرین کن سیراف جهت انتقال آب به شهرستان جم نیز به کندی پیش می رود و روند فعالیت قرارگاه خاتم الانبیا در این طرح مطلوب و رضایت بخش گزارش نمی شود.

افزون بر این، ماههاست آبشیرین کن 35 هزار متر مکعبی شهر بوشهر که در ساحل سرتل جانمایی شده، با وجود انتخاب پیمانکار، هنوز به مرحله شروع عملیات اجرایی نرسیده که این تاخیر نگران کننده است.

همچنین در راستای تامین 45 درصد آب استان از طریق شیرین سازی دریا، طرح های دیگری نظیر آبشیرین کن های عسلویه، شیف و هلیله یا شیرین سازی آبهای سطحی در وحدتیه، دالکی و دشتستان در دستور کار قرار دارد، اما همگی در برزخ نوسانات ارزی و جهش قیمت دلار باقی مانده است.

در جلسه (سه شنبه) مجلس نیز نماینده دشتی و تنگستان در تذکری شفاهی خطاب به وزیر نیرو گفت: آبشیرین کن دلوار با وجود اینکه ماهها کلنگ زنی شده، اما پیمانکار به دلیل نوسانات ارزی، از شروع پروژه سر باز می زند.

سید کمال الدین شهریاری افزود: از وزیر نیرو می خواهم رسیدگی فوری به این وضعیت کرده و نرخ جدید برای سرمایه گذار پیش بینی شده و اگر نمی تواند، پیمانکار جدیدی وارد شود تا این پروژه به تابستان آینده برسد و مردم مثل این تابستان در بی آبی نمانند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار