تابناک تهران - طلای کثیف عنوانی است که به منابع زبالهای شهرها در کشورهای توسعه یافته اطلاق می‌شود. اما متاسفانه در ایران و تهران این موضوع اهمیت چندانی ندارد. فرآیند درآمدزای بازیافت اگر جدی گرفته شود علاوه بر صرفه مالی می‌تواند محیط‌زیست را از آلودگی‌های جبران ناپذیر مصون نماید همانطور که یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: زباله های بیمارستانی می‌تواند 50 متر مکعب از خاک را برای همیشه آلوده کند و از بین ببرد.
کد خبر: ۶۶۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲ 26 July 2015
به گزارش تابناک تهران، شیوع بسیاری از بیماری ها در کلانشهری مانند تهران می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که قریب به اتفاق آنها باز می‌گردد به عدم رعایت ضوابط زیست محیطی؛ چنانچه تمامی مردم، ارگان  ها، سازمان ها ، مراکز و ... با رعایت قوانین و ضوابط زیست محیطی به فعالیت خود ادامه دهند بدون شک شاهد بهبود این شرایط خواهیم بود.

آنچه که طی سال  های اخیر خبرساز شده است، عدم رعایت ضوابط زیست محیطی در امحای پسماندهای ویژه و خطرناک توسط بیمارستان ها و مراکز درمانی پایتخت بوده است.به گونه ای که در سال های گذشته حتی شاهد تخلیه زباله های بیمارستانی در کنار مزارع سبزیجات و صیفی جات اطراف تهران بودیم که این امر خود ناقل بسیاری از بیماری ها شد.

بد نیست یک سری به ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته بزنیم. در فصل اول این ضوابط ، اهداف برقراری و اجرای آن مشخص شده است که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

الف- حفظ سلامت عمومی و محیط زیست در مقابل اثرات نامطلوب پسماندهای پزشکی. 

ب- اطمینان از مدیریت اجرایی مناسب و ضابطه‌مند پسماندهای پزشکی. 

پ- ایجاد رویه‌‌ای مناسب و ضابطه‌مند برای تولید، حمل، نگهداری، تصفیه، امحا و دفع پسماندهای پزشکی. 

و اما درفصل ششم آن در خصوص نگهداری پسماندهای بیمارستانی توضیحاتی ارائه شده که بخشی از آن نیز به شرح زیر است. 

ماده 39- نگهداری پسماندهای پزشکی باید جدا از سایر پسماندهای عادی انجام شود. 

ماده 40- محل ذخیره و نگهداری موقت باید در داخل مرکز تولید زباله طراحی شود. 

ماده 41- جایگاه نگهداری پسماند باید دارای شرایط زیر باشد:

الف- پسماندهای پزشکی باید در محل به دور از تأثیر عوامل جوی نگهداری شوند و وضعیت کلی بسته‌بندی یا ظرف آن ها در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی مثل باران، برف، گرما، تابش خورشید و نظایر آن محافظت شود. 

ب- جایگاه های نگهداری پسماندها باید به‌گونه‌ای ساخته شوند که نسبت به رطوبت نفوذناپذیر بوده و قابلیت‌ نگهداری آسان با شرایط بهداشتی مناسب را فراهم آورد. 

پ- جایگاه‌های نگهداری باید دور از محل خدمت کارکنان، آشپزخانه، سیستم تهویه و تبرید و محل رفت‌وآمد پرسنل، بیماران و مراجعان باشد. 

ت- ورود و خروج حشرات، جوندگان، پرندگان و... به محل نگهداری پسماندها ممکن نباشد. 

ث- محل نگهداری پسماند باید دارای تابلوی گویا و واضح باشد. 

ج- محل نگهداری نباید امکان فساد، گندیدن با تجزیه زیستی پسماندها را فراهم کند.

محمدحسین بازگیر، رئیس محیط زیست شهر تهران درباره پسماندهای بیمارستانی اظهار داشت: حدود 7 هزار مرکز درمانی کوچک و بزرگ در تهران هم اکنون فعالیت دارند که پیش‌بینی می شود در طول روز حدود 200 تن زباله عفونی و پزشکی توسط این مراکز درمانی تولید می شود این در حالی است که تنها نیمی از این مقدار  جمع‌آوری می‌شود.

به گفته بازگیر ؛ حدود 700 قرارداد بین مراکز درمانی و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برای جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی منعقد شده است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به نکته قابل تاملی اشاره کرد و آن هم این مطلب است که از حدود 200 تن زباله‌های بیمارستانی تنها 90 تن آن جمع‌آوری می‌شود و سرنوشت مابقی این زباله‌ها مشخص نیست.

بازگیر در ادامه متذکر شد که بر اساس قانون این مراکز باید در محلی مشخص پسماندها را کاملا بی‌خطرسازی کنند و عملیات اتوکلاو را به درستی در این خصوص پیاده کنند.

اما در ادامه محمد اسماعیل سعیدی عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به خطر پسماندهای پزشکی برای سلامت انسان و محیط زیست گفت: باید اولویت اول سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت، ساماندهی پسماندهای عفونی پزشکی باشد .

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از تخلیه پسماندهای بیمارستانی تهران در اطراف پایتخت، بیان داشت: برای سلامت محیط زیست، ضروری است زباله‌های بیمارستانی بر اساس قوانین ابلاغ شده پس از بی خطرسازی در مراکز  مشخص و مجاز تخلیه و دفع شوند، در غیراین صورت باید با متخلفان طبق قانون برخورد شود.

همچنین محمدحسین قربانی در خصوص وضعیت پسماندهای بیمارستانی، گفت: بر اساس نظر شورای عالی محیط زیست همه بیمارستان ها موظف شده اند تا امحای زباله های عفونی را در محیط بیمارستانی داشته باشند.

وی با اعلام اینکه بازگشت زباله‌های عفونی به چرخه محیط زیست آسیب های بسیاری به محیط زیست وارد می کند، ابراز داشت: باید توجه داشت که پسماندهای بیمارستانی از پرخطرترین زباله هاست که آلودگی هوا و همچنین آلودگی آب ایجاد می کند و در واقع خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کنند.

این نماینده در مجلس نهم تاکید کرد: زباله های بیمارستانی می تواند 50 متر مکعب از خاک را برای همیشه آلوده کند و از بین ببرد.

وی تاکید کرد که مجوزی برای مخلوط کردن زباله‌های عفونی بیمارستانی با زباله‌های خانگی وجود ندارد.

وی در خصوص انتقادهای که در زمینه پسمانهای بیمارستانی به ویژه در شهر تهران است، گفت: اگر در این زمینه بیمارستانی کوتاهی می کند لازم است تا به نمایندگان مجلس با مستندات گزارش شود و ما آمادگی بررسی موضوع و حتی ارائه تذکر در مجلس نسبت به این موضوعات را داریم. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
سلام من پیشنهاد خوبی دارم اگرسرمایه حدودیک میلیاردودویست میلیون تومن اربیمارستانی هزینه کند زباله هاراتبدیل به سرمایه میکنم09125501210
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار