چگونه «مدیرعامل خانه‌مطبوعات» که خود از مدیر یک رسانه شکایت می‌کند و مأمور در اداره‌ای می‌فرستد تا دستگیرش کنند و یا به دلیل انتقاد کردن «سرپرستی یک خبرگزاری مهم» از او به تهران شکایت می‌کند ، می‌تواند مدعی دفاع از خبرنگاران باشد و «پز پس از آزادی بیان را بدهد». حال افرادی که داعیه حمایت از خبرنگاران را در «بوق و کرنا» می‌کنند و از اوضاع گل و بلبل نشریات سخن میگویند.
کد خبر: ۶۸۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۹ 01 December 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، حکایت گفتمان قدرت دارم، چون پول دارم، گویا پایانی نیست و همچنان برخی شرکتها مثل صنایع و ادارات دارند خودمختار عمل می‌کنند. 

این نگاه بالا به‌ پایین برخی ارگانها به واسطه روابط عمومی‌هایشان جای خود و از سویی قرارگرفتن افراد ذینفع یا ‌واسطه به هر عنوانی که باشد بسیار خطرناک است چون عرصه مطالبه‌گری یک استان را این دست افراد به بهای اندک و منافع زودگذر خود می‌سوزانند و یک استان را از ریل توسعه و پیشرفت خارج می‌کنند، اما از آنجایی که وجود این اشخاص برای آزادی بیان و فعالین این عرصه تهدید به حساب می‌آید لذا نبایستی مدیرعامل یا رییس تشکل‌های مطبوعاتی که وابستگی مالی به آن نهاد یا سازمانها دارند و مهم‌تر از همه خود کارمند نهاد یا دستگاه دولتی هستند، باعث گردد که نتوانند به وظایف خود در دفاع از حقوق خبرنگاران بپردازند، مصداق پیش آمده اعتراض تعدادی از خبرنگاران به نحوه برخورد و رفتار روابط عمومی و کارشناس نفت ستاره خلیج فارس در حاشیه افتتاح نمایشگاه کتاب این شرکت بود که در زمان انجام مصاحبه یکی از خبرنگاران درخواست اهدای کتاب داشته و با موافقت مدیر عامل ، یکی از خبرنگاران کتاب قرآن نفیسی انتخاب می‌کند و مدیر عامل هم اعلام می‌دارد که مبارک باشد.

بعد از رفتن مدیرعامل با برخورد خارج از عرف و تهدید به اینکه از این پس دعوت نخواهید شد و ... مواجه می‌شوند و تعدادی از خبرنگاران نمایشگاه را با اعتراض ترک می‌کنند. خبرگزاری شبستان نیز شرح واقعه را منتشر می‌کند و در برخی گروه‌های فضای مجازی هم پس از انتشار این خبر با واکنش و توهین مجدد کارشناس روابط عمومی روبرو می‌شوند. رفتارهای خودبرتربینانه و توهین مدیر روابط عمومی و کارشناس این شرکت باعث می‌شود کل فایل صوتی مصاحبه در گروه‌ها منتشر شود.

از طرفی در شرایطی که صد نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی در پشت‌درهای مصاحبه معطل مانده‌اند و تعدادی از آنان در حاشیه برگزاری نشست‌خبری دکتر مرادی نماینده مردم بندرعباس حضور یافته بودند، تا این موضوع را به وی منتقل کنند، مدیر روابط عمومی این شرکت از استان همجوار خارج از قاعده و ضابطه استخدامی بدون آزمون طبق شنیده‌ها با رشته تحصیلی غیرمرتبط دیزاینر منزل (آرشیتکت) و کارشناس نفت ستاره هم با رشته برق و غیر بومی با سفارش جذب شده‌اند و طبیعی است که نحوه تعامل با رسانه‌ها را ندانند.

از طرفی طبق بررسی‌ها هیچگونه استعلامی از محل قبلی فعالیت این کارشناس خاطی و علت ختم کار وی، توسط سیستم گزینشی نفت ستاره اخذ نشده است و صرفاً با سفارش مشغول به کار شده‌اند.
اینکه نفت ستاره با این جایگاه در سطح ملی و بین‌المللی نیازمند یک مدیر روابط عمومی بومی و توانمند است، تا بتواند در سایه رسانه‌های محلی ، ملی و بین‌المللی تعامل مناسبی را با جامعه و افکارعمومی مطالبه‌گر برقرار کند بماند و جای آن در این مطلب نمی‌گنجد، اما درد اصلی اینجاست که چرا بایستی «مدیرعامل خانه‌مطبوعات» آنهم به علت اینکه قسمتی از سبد آگهی‌های روزنامه خود را دارد از «نفت ستاره» اخذ کرده و می‌گیرد، حتی از خبرنگار خودش هم که مورد توهین قرار گرفت دفاعی نکرد، چه برسد به سایر خبرنگاران ، از سویی سایر تشکل‌ها هم واکنشی در این خصوص از خود نشان ندادند که به نظر می‌رسد سکوت آنان به دلیل ترس یا به علت گره‌خوردن وابستگی مالی به آن صنعت باشد.

این موضوع عدم حمایت از خبرنگاران در شهرداری بندرعباس هم برای یکی دیگر از خبرنگاران رخ داد و هیچ واکنشی از خانه مطبوعات انجام نشد‌. چگونه «مدیرعامل خانه‌مطبوعات» که خود از مدیر یک رسانه شکایت می‌کند و مأمور در اداره‌ای می‌فرستد تا دستگیرش کنند و یا به دلیل انتقاد کردن «سرپرستی یک خبرگزاری مهم» از او به تهران شکایت می‌کند ، می‌تواند مدعی دفاع از خبرنگاران باشد و «پز پس از آزادی بیان را بدهد». حال افرادی که داعیه حمایت از خبرنگاران را در «بوق و کرنا» می‌کنند و از اوضاع گل و بلبل نشریات سخن میگویند، کجا هستند؟؟ چه کسی باور می‌کند دستگاه‌ها پول نشریات را یک‌ماهه پرداخت کند آیا نمی‌دانند فرایند آن در این شرایط اقتصادی طول می‌کشد و غیر ممکن است؟؟ چه کسی باور می‌کند دستگاه‌ها اشتراک نشریات شوند وقتی از وزارت نفت جهت کاهش هزینه‌ها شرکت‌های زیرمجموعه استانی را از اشتراک نشریات منع کرده‌اند؟؟؟ چه کسی باور می‌کند در اداره ارشاد توزیع آگهی‌ها عادلانه بوده و تخلفات صورت نگرفته است؟؟؟ چه کسی باور می‌کند دستور معاون سیاسی اجرایی شود وقتی مدیران دستورات استاندار را هم بر زمین گذاشته‌اند؟؟ بنابراین بیایید حداقل صادق باشید و خود را فریب ندهید و اوضاع مطبوعات را آنگونه که هست بیان کنید شاید چاره‌ای شود. از عدم چاپ و هزینه‌های کمرشکن مطبوعات بگویید. از سرانجام نافرجام و رانت چاپخانه مطبوعات هم بگویید!!
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار