کد خبر: ۶۸۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳ 04 December 2018

به جرات باید گفت: وضعیت کلیه مطبوعات کشور نابسامان است و مطبوعات استان هرمزگان هم در بیم و امید به سر می برند. حتی آنهایی که از ارشاد سهمیه آگهی دارند هم می نالند و از سامانه توزیع آگهی ها ناراضی هستند. اخیرا در جامعه مطبوعاتی استان هرمزگان شاهد دو اظهار نظر متفاوت راجع به وضعیت مطبوعات و رسانه ها بودیم.

ابتدا رییس انجمن صنفی کافرمایان مطبوعات استان هرمزگان از ناعدالتی در توزیع آگهی ها توسط سامانه ارشاد گله کرده و گفته بود: این سامانه که قرار بود عدالت و مساوات را میان نشریات هرمزگان توزیع نماید خود محل اختلاف و رانت و تشنج های ایجاد شده در میان مدیران رسانه ای و ذینفعان است.

فروغ مسلم زاده افزوده بود: امروز که 3 سال از اجرای این دستور العمل می گذرد موافقان این طرح به مخالفان آن تبدیل شده اند. البته رییس انجمن صنفی کارفرمایان مطبوعات استان در مصاحبه خود به وجود 123 نشریه در استان اشاره کرده بود که باید گفت: طبق آماری که در سامانه جامع رسانه ها وجود دارد تعداد مجوز نشریات مکتوب استان 83 مجوز بیشتر نیست و شمار آنها با پایگاههای خبری و نشریات تخصصی سازمان ها و ادارات به 123 مجوز می رسد. بسیاری از این نشریات موجود نیز فعالیت خود را آغاز نکرده و برخی از آنها هم بر اساس دستورالعمل معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شرایط دریافت آگهی را ندارند. به عنوان مثال ماهنامه، فصلنامه و سالنامه هرگز در لیست دریافت آگهی های دولتی قرار نخواهند گرفت.

در اظهار نظر دوم، مدیر عامل خانه مطبوعات هرمزگان برعکس رییس انجمن صنفی کارفرمایان مطبوعات اظهار امیدواری کرده بود که با اتفاقات خوب و پیگیری خانه مطبوعات استان، خون تازه‌ای در رگ‌های مطبوعات استان جاری شود.

معصومه قاسمی با اشاره به تعطیلی برخی از هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌های محلی استان اعلام ‌کرده: به دلیل تورم و بالا رفتن نرخ کاغذ و هزینه‌های چاپ، بسیاری از نشریات ما به‌ویژه هفته‌نامه‌های محلی را مجبور به تعطیلی کرده است و بر این اساس خانه مطبوعات هرمزگان طرحی به‌عنوان توانمندسازی مطبوعات آماده کرده است.
این اظهار نظرها با واکنش های متفاوتی از سوی اصحاب رسانه مواجه شد. عده ای خواهان برچیده شدن سامانه توزیع آگهی ها بودند و می گفتند نیازی به حمایتهای ارشاد نداریم و کاری هم با ما نداشته باشند. برخی هم می گفتند در چنین شرایطی، سخن گفتن از جاری شدن خون تازه در رگ های مطبوعات، سخن خنده داری است. اما عده دیگری هم تا حدودی به آینده امیدوار شدند.

باید صبر کرد و دید که آیا این وعده ها به مرحله اجرا می رسد یا خیر و آیا ادارات و سازمانها به این بخشنامه معاونت سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان عمل می کنند! حتی اگر به یک بند آن که همانا پرداخت هزینه چاپ آگهی ها ظرف مدت یک ماه باشد عمل کنند هم باز جای شکرش باقیست.

نگارنده: حسین فریدونی سردبیر نشریه «صدف»
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار