کد خبر: ۶۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۵ 31 July 2015
در بازدید مديركل امور بانوان استان البرز و جمعی از بانوان در مديريت های شهری و فعالان اجتماعی از منطقه سيل زده سيجان یکی از حلقه های مفقوده ايمنی در محور چالوس تخصيص اعتبارات اعلام شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در اين بازديد که صبح امروز پنجشنبه آغاز شد نمايندگی از اداره كل بازرگانی استان، هلال احمر، اداره كل آموزش و پرورش، اداره كل ميراث فرهنگی و صنايع دستی، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی، كانون مهندسان استان، انجمن ها و فعالان اجتماعی و فرهنگی استان البرز حضور داشتند و از نزدیک در جریان روند بازسازی روستای سیجان قرار گرفتند.

مديركل امور بانوان استان البرز با اشاره به مديريت دهدار روستای سیجان گفت: تغيير نگاه مديران به توانمندی زنان ضروری است.

بی بی عصمت سرفرازی ابراز اميدواري كرد تا با شناسايی توانمندی های روستاييان و پتانسيل هاي موجود، موقعيت ايجاد اشتغال و كسب درآمد روستا تثبيت شود.

وي خاطر نشان کرد: وام هايی با سود كم و ۴ درصد در اختيار روستاهای داوطلب ايجاد اشتغال قرار خواهد گرفت پس از بررسی طرح، برنامه و تاييد از بودجه ملی مصوب و در اختيار روستاییان قرار خواهد گرفت.



وي گفت: در روستا هايی كه حداقل ۵۰ خانوار ساكن داشته باشند ۵۰۰ ميليون تومان وبرای روستاهايی با بيش از ۱۰۰ خانوار از دو تا سه ميليارد تومان وام در نظر گرفته شده است.

دهدار روستای سیجان در ادامه با اشاره به اینکه همه امور انجام شده درحيطه وظايف دهداری بوده است، گفت: متاسفانه يكي از بزرگ ترين مشكلات در اين منطقه عدم رعايت قوانين است به عنوان مثال طبق مصوبه هيات وزيران ماليكت اماكن دولتی مازاد بايد در اختيار دهداری ها قرار بگيرد كه متاسفانه دستگاه ها شانه خالی می كنند.

معصومه طباطبایی گفت: در پي سيل اخير تنها بيل مكانيكی استان كه با تلاش دهداری خريداري شده بود، به علت نبود پاركينگ، خسارت ديد و بلا استفاده شد. اين در حالی است كه به علت كمبود جمعيت چند مدرسه و خانه بهداشت متروكه در روستا موجود است كه در اختيار دهداري نيست.

وی گفت: تمام خانه های سيجان موروثی و قديمی هستند و عمری هفتاد، هشتاد ساله دارند، ‌چنانچه تصميم به تخريب خانه های داخل حريم رودخانه گرفته شود، بعيد است ظرف مدت مقرر ۲۰ روزه مردم و دولت بتوانند زمين های معوض را مشخص و جابه جا شوند.



طباطبايي با اشاره به پتانسيل هاي توليد و كارآفرينی روستای سيجان در زمينه هاي توليد قارچ، زنبور داری، قالی بافی و گليم بافی گفت: بيكاری بزرگ ترين مشكل روستاييان است و اميدواريم كه با توجه به پتانسيل های موجود بتوانيم كسب و كار روستا را رونق بخشيم.

در ادامه محمدی بخشدار سابق بخش آسارا كه هيات بازديد كنند را همراهی مي كرد ضمن برشمردن مشكلات قديمی و جديدی كه در بخش آسارا وجود دارد گفت:  حلقه مفقوده مشكلات و سيل و نابود منطقه در نبود بودجه های كافي در آبخيزداری است كه پس از احداث سد اميركبير دامنگير منطقه شد.

محسن محمدی با اشاره به عدم تفويض اختيارات تام جاده چالوس به استاندار البرز گفت: جای گله دارد كه پليس پايتخت بدون هماهنگی با استاندار البرز، هر وقت در هر ساعتی كه بخواهد جاده چالوس را يك طرفه می كنند، در حالي كه شرايط استان را بخوبی نمی دانند. از سوی ديگر ابتدای جاده مازندران، منطقه دزده بن هرگز اجازه يك طرفه شدن را نمی دهد.

محمدی افزود: در حالي كه حق آبه سد كرج به تهران می رود و اختيارات رفت و آمد جاده به دست تهران است، تمام هزينه های حفظ و نگهداری جاده را بر دوش استان البرز گذاشته اند.



وی افزود: تخصيص اعتبار برای ايجاد موضوع و موضع آبخيزداری در دهه پنجاه بسيار عالی بوده و پس از آن در دهه ۶۰ هم ميزان قابل قبولی اعتبار داشته است اما پس از آن به تدريج كم شده و در دهه اخير به هيچ نزديك شده است.

محمدی افزود: براي ايجاد فيلتر و موانع ورود شن و شاخه های بريده به رودخانه و سرشاخه ها تامين اعتبار لازم است كه در گذشته انجام می شد و اكنون به علت نبود بودجه و با ورود نخاله ها جلوی عبور آب گرفته شده و در سيل اخير نيز تمام سنگ و شن و ماسه شسته شده به سد راه پيدا كرده است.

وي با اشاره به اينكه در منطقه سيجان هيچ خانه ای تخريب نشده گفت: در طول تمام سالهای اخير كمترين ساخت و ساز در همين بخش آسارا رخ داده و هيچ مجوز ساختی صادر نشده است.

در اين بازديد که تا بعد از ظهر امروز پنجشنبه ادامه داشت ضمن بررسی مشكلات حين باز سازی و پس از آن،‌ براي ادامه و پيشرفت حيات اقتصادی روستا پيشنهادهايی ارائه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار